• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • LindaJohansson81
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 09:31:27 följande:
    Jo, men så ska det väl egentligen vara? Fast Migrationsverket har inga möjligheter att kolla upp om de kan försörja sina släktingar eller inte. I mitt yrke har jag ibland fått frågan om man kan ta hit sin man, bror etc men jag säger alltid att ja det kan du, om du kan försörja honom/henne. Dock kan de inte försörja dem eftersom de själva klarar sig ekonomiskt..
    Stämmer inte.
  • EnLitenFlicka

Det är inte vad som står i lagen som är det viktiga...utan hur det KOMMER att stå framöver. Jag är inte kristen jag är något helt annat, men jag vill att mina barn ska ha samma rätt som jag hade...
    Det handlar om något mycket större än bara kyrkan..

• Minune
    HelenaMaria skrev 2009-10-01 09:31:27 följande:
    Jo, men så ska det väl egentligen vara? Fast Migrationsverket har inga möjligheter att kolla upp om de kan försörja sina släktingar eller inte. I mitt yrke har jag ibland fått frågan om man kan ta hit sin man, bror etc men jag säger alltid att ja det kan du, om du kan försörja honom/henne. Dock kan de inte försörja dem eftersom de själva klarar sig ekonomiskt..
    jag tror inte det är så. I Danmark är det så, men här verkar man ju kunna ta hit syskon, föräldrar allt o alla.
  • HelenaMaria
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:31:31 följande:
    Nu är du där igen. Om man bara har ekonomisk möjlighet att fly EN person från en familj....Ska den personen då skita i att söka anknytning till sina barn?Fru? Man?
    Är det bara en person som har skyddsbehov -ja då tycker jag att resten av familjen kan vänta. Det ska inte vara så att alla automatiskt får komma hit bara för ett en person behöver hjälp.
  • Hoppfull mamma

Har ni tänkt på VARFÖR utlänningar föder fler barn än svenskar? Vild gissning av mig är att svenskar tänker efter tusen gånger innan. Kommer vi ha råd, kan vi försörja ett barn, har vi utbildning, bostad mm. Utlänningar VET att staten står för lägenhet, mat, blöjor etc. Spelar roll om man skaffar sjutton ungar. Mamman jobbar ju i alla fall inte utan kan vara hemma med barnen... Det är vad jag tror. Dom är inte och behöver inte vara lika rädda. Sedan är det ju så i vissa religoner att man inte får skydda sig och man får inte göra abort. Men knulla det ska man!

• LindaJohansson81
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:32:23 följande:
    Det är inte vad som står i lagen som är det viktiga...utan hur det KOMMER att stå framöver. Jag är inte kristen jag är något helt annat, men jag vill att mina barn ska ha samma rätt som jag hade... Det handlar om något mycket större än bara kyrkan..
    Det kommer inte ändras. Samma rätt? DU är väl förälder, det är DU som ska lära dina barn. Om DU vill att dina barn ska få fira högtider i kyrkan är det väl bara att DU tar ditt föräldraansvar och GÖR det.
  • HelenaMaria

Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:34:04 följande:

Har ni tänkt på VARFÖR utlänningar föder fler barn än svenskar? Vild gissning av mig är att svenskar tänker efter tusen gånger innan. Kommer vi ha råd, kan vi försörja ett barn, har vi utbildning, bostad mm. Utlänningar VET att staten står för lägenhet, mat, blöjor etc. Spelar roll om man skaffar sjutton ungar. Mamman jobbar ju i alla fall inte utan kan vara hemma med barnen... Det är vad jag tror. Dom är inte och behöver inte vara lika rädda. Sedan är det ju så i vissa religoner att man inte får skydda sig och man får inte göra abort. Men knulla det ska man!
    Det beror till stor del på kulturen tror jag. I många kulturer är kvinnan hemma och kan då föda fler barn. Tyvärr blir det så även om de kommer till Sverige. Det är inte det lättaste att få ut dessa i praktik/arbete.
  • LindaJohansson81

Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:34:04 följande:

Du kanske ska läsa på lite om andra kulturer INNAN du yttrar dig.
    Anledningen till att de skaffar många barn är helt enkelt-ju fler barn, desto säkrare blir deras egen ålderdom. Du vet i deras länder finns oftast inte ett fungerande socialt skyddsnät.
    Du tror fel.
  • Minune
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-01 09:31:31 följande:
    Nu är du där igen. Om man bara har ekonomisk möjlighet att fly EN person från en familj....Ska den personen då skita i att söka anknytning till sina barn?Fru? Man?
    tyvärr så ser livet ut som det gör. Min sambo har t.ex ingen möjlighet att träffa sin son, sina föräldrar, syskon mm mer än max en gång per år. Det är konstigt att de från vissa länder ska ha rätt till socbidrag, ta hit familjer som också får socbidrag etc, medan de från andra inte har det. Och konstigt nog så fixar de som inte har den rätten sitt liv ändå här, medan de som har rättigheterna att få en massa hjälp inte verkar kunna reda upp sina liv.
  • EnLitenFlicka

Men släpp detta med kyrkan. Sverige skall styras av svvenskarna: Icke-svenskar skall ej tillåtas ha maktpositioner inom det svenska samhället.

Och när rätt personer sitter där så kanske det blir den ordning vi så desperat väntat på.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?