• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Vision400 skrev 2009-10-01 11:30:49 följande:
    Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:34:04 följande: Ojojoj här haglar fördomarna.Du kanske skulle läst på lite om den demografiska transitionen?
    demografiska transitionen? Det vanligaste pojknamnet i Malmö är Mohammed. Jag tycker det säger en del. Här är allt "gratis" för den som inget har men den som har lite får betala mycket.
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 4/5-10 ★*☆
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 18:05:37 följande:
    Man får bara ta hit barn under 18 år och make/maka om man söker uppehållstillstånd via anknytning. För övrig släkt gäller detta, direkt citerat från www.migrationsverket.se/ : "Nära anhörig över 18 år Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du har bott tillsammans i hemlandet med släktingen som nu är bosatt i Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige. Om du tillhör denna kategori bör du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige. Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."
    Min farmor var inte ekonomiskt beroende av min pappa, ändå fick hon komma hit.
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 18:47:09 följande:
    Min farmor var inte ekonomiskt beroende av min pappa, ändå fick hon komma hit.
    Sökte hon uppehållstillstånd med anknytning till din far? Eller var hon flykting? Det är skillnad på flyktingar och invandrare. Det jag citerade från migrationsverket gäller invandrare.

Men om en person kommer hit som flykting så kommer väl rimligtvis hans/hennes släkt hit som flyktingar också? Inte som anhöriginvandrare.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 18:51:06 följande:
    Sökte hon uppehållstillstånd med anknytning till din far? Eller var hon flykting? Det är skillnad på flyktingar och invandrare. Det jag citerade från migrationsverket gäller invandrare. Men om en person kommer hit som flykting så kommer väl rimligtvis hans/hennes släkt hit som flyktingar också? Inte som anhöriginvandrare.
    HOn var inte flykting så sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa.
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 17:58:06 följande:
    Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:46:17 följande:
    Det är inte på något vis konstigt att problem tas upp, då Sveriges invandringspolitik inte är särskilt lyckad.
    Felet är att ganska få vågar eller tillåts tala om de positiva aspekterna.

Problem skall alltid få tas upp. Men idag är det ganska sällan verkliga problem som tas upp, utan överdrifter, myter, fördomar och rena felaktigheter.

Om man lyssnar på SD´s "skräckpropaganda" så låter det som att invandringen har skapat ett land på randen till kollaps. Men det stämmer ju inte. Sverige ligger ständigt i topp i FN´s listor över de allra bästa och tryggaste länderna att bo i. Och på ett par punkter verkar det som sagt som att Sverige kanske till och med är bäst i världen på integration.
  • Velour

Är inte Mohammed vanligaste namnet bland _araberna_ i Malmö och inte det vanligaste namnet i _hela_ Malmö?

Philips mamma skrev 2009-10-01 18:07:54 följande:

demografiska transitionen? Det vanligaste pojknamnet i Malmö är Mohammed. Jag tycker det säger en del. Här är allt "gratis" för den som inget har men den som har lite får betala mycket.
  • Minune
    Stårschan skrev 2009-10-01 15:24:39 följande:
    Men ska vi i Sverige i så fall ha överseende med folk som kommer från kulturer där kriminalitet är mer "OK"? Vore det inte istället ett argument för att vara restriktivare med invandringen från sådana kulturer (vilka de nu är)? Det är väl blåögt att tro att människor ska lämna sina gamla värderingar bakom sig bara för att de byter land?
    fast sånna kulturer finns inte. Men socioekonomiska förhållanden kan skapa högre kriminalitet inom vissa grupper, men det är ju för det inget kulturellt, då skulle ju ALLA juggar t.ex vara kriminella, vilket de inte är. Det är ju en stor skillnad på att säga att alla juggar är kriminella för det ligger i jugoslavisk kultur, och att säga att det finns en överreprestation av grupper från balkan inom viss brottslighet vilket beror på socioekonomiska förhållanden.
  • Quintus Zebra
    RockBella skrev 2009-10-01 17:17:05 följande:
    Absolut, men jag tycker att vi enbart ska ta in de flyktingklassade människorna.FInns säkert undantag där små spädbarn får följa med mamma och liknande, men man ska inte få dra in alla farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon osv...
    Reglerna idag är glasklara. "farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon " får bara komma hit om de är starkt beroende av den invandrade. Sen kanske ett fåtal lyckas "lura" systemet.

Och vilka syftar du på? EU-medlemmar vill du väl släppa in även om dom inte är flyktingar? Och turister? Och folk som skall arbeta här? Och studenter? Och adoptivbarn?

Om en svensk bor i USA i ett par år, gifter sig och får barn. Skall hans fru och barn få komma in då? Om frun är Indisk istället, är det skillnad?
  • Stinky

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:04:47 följande:

Felet är att ganska få vågar eller tillåts tala om de positiva aspekterna. Problem skall alltid få tas upp. Men idag är det ganska sällan verkliga problem som tas upp, utan överdrifter, myter, fördomar och rena felaktigheter. Om man lyssnar på SD´s "skräckpropaganda" så låter det som att invandringen har skapat ett land på randen till kollaps. Men det stämmer ju inte. Sverige ligger ständigt i topp i FN´s listor över de allra bästa och tryggaste länderna att bo i. Och på ett par punkter verkar det som sagt som att Sverige kanske till och med är bäst i världen på integration.
    Jag förstår vad du säger, men det är ju ganska naturligt att problem tas upp (ekonomi, skola, vård, invandring etc.) och detta för att man vill göra något åt saken. Det är inte för inte som de främlingsfientliga partierna är så aktuella. Det visar ju på vilket missnöje som finns ute i samhället. Och det beror helt klart på att politikerna inte vill lyssna på folket. Allt handlar ju trots allt om prestige för dem. "Låt det puttra lite under locket, det är inte så farligt".
  • Quintus Zebra
    Stinky skrev 2009-10-01 17:54:26 följande:
    Jomen serru, det har de! Det är ett folk som värnar om sitt för det första och för det andra har en helt annan mentalitet än svenskarna. Där är det ord och inga visor, så att säga. Tro mig, jag vet.
    Fördomar om svenskar?

Min syn på svenskar är en annan. Ganska många är modiga nog att bryta mot gamla traditioner och "sanningar". Det är härligt att bo i ett land som trots allt är ganska tolerant mot oliktänkande, homosexuella, invandrare, feminister, religiösa, ateister, o.s.v. om man jämför med andra länder.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?