• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • jaghopparhögt
    RockBella skrev 2009-10-01 17:04:29 följande:
    Precis. De ska t ex kunna svenska någorlunda. Min före detta läkare var säkert jätteduktig men hon pratade "svenska" med en sån rysk accent att man inte förstod vad hon sa. Jag gick alltid därifrån utan att ha fattat ens hälften. Morsan har också haft henne och säger samma sak, och då har hon ändå arbetat på som lärare på Komvux för att lära invandrare svenska så hon har varit med om en del dialekter i sina dagar =)
    Språket hos läkare är verkligen ett problem.
    Själv är jag i en bransch där språket inte är så jätteviktigt så länge man förstår engelska men de sökande vi har intervjuat som haft betyg från universitet i t ex mellanöstern har varit sorgliga.
    De har inte ens klarat våra enklaste galleringstest, så jag är väldigt skeptisk till alla de där utländska ingenjörerna som kör taxi faktiskt.
  • RockBella
    200908291 skrev 2009-10-01 16:51:17 följande:
    Så rätt så rätt. Men så länge situationen ser ut som det gör så måste vi tyvärr plocka ut en och annan därifrån. Situationen i många länder är ganska komplex där vi i västvärden är en del av problemen.
    Absolut, men jag tycker att vi enbart ska ta in de flyktingklassade människorna.

FInns säkert undantag där små spädbarn får följa med mamma och liknande, men man ska inte få dra in alla farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon osv...
  • RockBella
    jaghopparhögt skrev 2009-10-01 17:16:06 följande:
    Språket hos läkare är verkligen ett problem. Själv är jag i en bransch där språket inte är så jätteviktigt så länge man förstår engelska men de sökande vi har intervjuat som haft betyg från universitet i t ex mellanöstern har varit sorgliga. De har inte ens klarat våra enklaste galleringstest, så jag är väldigt skeptisk till alla de där utländska ingenjörerna som kör taxi faktiskt.
    Ja precis.
  • jaghopparhögt
    200908291 skrev 2009-10-01 16:51:17 följande:
    Så rätt så rätt. Men så länge situationen ser ut som det gör så måste vi tyvärr plocka ut en och annan därifrån. Situationen i många länder är ganska komplex där vi i västvärden är en del av problemen.
    Fel! Fel! Fel!
    Det där är enbart kommunistiska tankar, vi har ingen skuld!
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Vision400 skrev 2009-10-01 11:29:32 följande:
    Philips mamma skrev 2009-10-01 09:29:52 följande: "När man kommer in i Malmö" ? Menar du ringleden då? Ser inte motorvägen ut som Sverige?Eller är det en stadsdel du menar? Det är farligt att generalisera.Är det negativt att vissa väljer att föda fler än två barn? Jag är själv helsvensk och skulle mer än gärna ha många barn och en stor familj.Det sitter väl inte i etniciteten?
    Ja innanför ringvägen men även Arlöv och andra liknande "förorter" är samma sak nuför tiden. Rosengård är ju rosengård, tror jag varit där 3 ggr på 25 år. Där har liksom svenskar inget att göra känns det som. Inte ens polisen verkar det som. Sen så var det inte "landskapet" jag menade utan folket, attityden och språket.

Det jag är emot är att invandringen har spårat ur, vi har ej plats eller pengar att hjälpa. Ändå fortsätter det. Vi ska ju kunna hjälpa våra egna arbets- och hemlösa först.

Nej det är inte negativt att föda många barn om man har arbete och kan försörja dem samt lära dem att det är så det funkar här i livet. Att föda upp 10 ungar på skattepengar är inte ok. Vem håller inte med om det?
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 4/5-10 ★*☆
  • MrsAssault
    EnLitenFlicka skrev 2009-10-01 09:25:44 följande:
    LindaJohansson81: Precis som du vill att dina barn ska prata arabiska så vill jag att mina barn inte ska göra det. Om du inte vill fira jul i kyrkan så ge --- i att gå dit men man ska inte ta rätten ifrån de som vill. Jag tror inte andra länder skulle ändra sig om vi svenska kom och ville fira som vi göra och jag tycker verkligen inte vi ska ändra oss. Man vågar knappt vara svensk i Sverige längre är det så det ska vara? Inga gränser? Jag blir ledsen ,orolig och förbannad och jag hoppas attt resten av svenska folket ser det för vad det verkligen är innan det är försent.
    Firar dina barn jul på dagis? Det låter helt sjukt.
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Hoppfull mamma skrev 2009-10-01 09:34:04 följande:
    Har ni tänkt på VARFÖR utlänningar föder fler barn än svenskar? Vild gissning av mig är att svenskar tänker efter tusen gånger innan. Kommer vi ha råd, kan vi försörja ett barn, har vi utbildning, bostad mm. Utlänningar VET att staten står för lägenhet, mat, blöjor etc. Spelar roll om man skaffar sjutton ungar. Mamman jobbar ju i alla fall inte utan kan vara hemma med barnen... Det är vad jag tror. Dom är inte och behöver inte vara lika rädda. Sedan är det ju så i vissa religoner att man inte får skydda sig och man får inte göra abort. Men knulla det ska man!
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & BF 4/5-10 ★*☆
  • Stinky
    TheCoopers skrev 2009-10-01 16:11:24 följande:
    och inte befolkningen i Finland heller direkt Eller tror du att det är Tuva Rimpinen , hemmafru som sköter ivandringspolitiken i Finland . Nix .. det är politiker .. precis som här .
    Jomen serru, det har de! Det är ett folk som värnar om sitt för det första och för det andra har en helt annan mentalitet än svenskarna. Där är det ord och inga visor, så att säga. Tro mig, jag vet.
  • Stinky

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 16:46:17 följande:

Nej, jag är inte oroad av invandringen i sig. Däremot är jag oroad över att det ensidiga debattklimatet som råder i stora delar av Europa i detta ämne, nu håller på att sprida sig hit. Det blir allt svårare att diskutera detta ämne sansat. I så gott som varje debatt fokuseras det enbart på "invandringens" negativa aspekter. Allt färre lyssnar när man kommer med fakta som visar på invandringens positiva aspekter (t.ex. ekonomiska och kulturella) All fokus ligger på invandringspolitikens "problem". Att Sveriges politik på många punkter ärväldigt lyckad kommer nästan aldrig fram. Att de allra flesta invandrare är laglydiga arbetare, att "de" startar företag i högre utsträckning än andra, att "de" är mindre benägna att begå skattebrott, viftas ofta bort. Dom flesta känner inte ens till att Sverige är så gott som världsledande när det gäller integrationen av "andra generationens invandrare". Sverige är mer eller mindre unikt eftersom "andra generationen" är MINDRE benägna att bli kriminella än sina föräldrar, och alltså lyckas integreras i samhället. Men istället ligger all fokus på det lilla fåtal som bränner bilar... Det blir alltmer accepterat att komma med förenklande förklaringar, mytbilder och skräckpropaganda som mer eller mindre skyller samhällets största problem på invandringen (trots att vetenskapliga underlägg oftast saknas helt eller används felaktigt) Som historieintresserad kan jag tycka att vi borde ha lärt oss vid det här laget, men viljan att hitta syndabockar bland redan utsatta grupper verkar inte ha någon gräns...
    Det är inte på något vis konstigt att problem tas upp, då Sveriges invandringspolitik inte är särskilt lyckad.
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 17:17:05 följande:
    Absolut, men jag tycker att vi enbart ska ta in de flyktingklassade människorna. FInns säkert undantag där små spädbarn får följa med mamma och liknande, men man ska inte få dra in alla farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon osv...
    Man får bara ta hit barn under 18 år och make/maka om man söker uppehållstillstånd via anknytning. För övrig släkt gäller detta, direkt citerat från www.migrationsverket.se/ :

"Nära anhörig över 18 år
    Du kan i undantagsfall få uppehållstillstånd om du har bott tillsammans i hemlandet med släktingen som nu är bosatt i Sverige. Denna kategori omfattar bland annat barn över 18 år och föräldrar till den som är bosatt i Sverige. Om du tillhör denna kategori bör du ansöka om uppehållstillstånd så snart som möjligt från den dagen din släkting fick permanent uppehållstillstånd i Sverige.
    Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?