• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 18:54:46 följande:
    HOn var inte flykting så sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa.
    Okej, men då kan du pusta ut för så fungerar det inte längre. Man kan inte "ta hit" sina släktingar hur som helst. Det är ett jävla meck att ens få hit solklara fall.
  • Stinky

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:25:57 följande:

Fördomar om svenskar? Min syn på svenskar är en annan. Ganska många är modiga nog att bryta mot gamla traditioner och "sanningar". Det är härligt att bo i ett land som trots allt är ganska tolerant mot oliktänkande, homosexuella, invandrare, feminister, religiösa, ateister, o.s.v. om man jämför med andra länder.
    Jag tycker Sverige är ett bra land att bo i! Vi har ett socialt trygghetsnät som många länder saknar. Ett generöst land, men naivt.
  • RockBella

Quintus Zebra skrev 2009-10-01 19:13:05 följande:

Reglerna idag är glasklara. "farbröder, mostrar, morföräldrar, syskon " får bara komma hit om de är starkt beroende av den invandrade. Sen kanske ett fåtal lyckas "lura" systemet.
    "Du måste kunna visa att du bott tillsammans med din släkting omedelbart före hans eller hennes flytt till Sverige och att ni hade ett beroendeförhållande redan i hemlandet som gör det svårt för er att leva åtskilda. Med beroendeförhållande menas att du är ekonomiskt, socialt och känslomässigt beroende av din släkting som bor i Sverige."

Min farmor var inte flykting och sökte uppehållstillstånd med anknytning till min pappa. Hon blev godkänd trots att hon inte är starkt beroende av min pappa, det har hon aldrig varit.

Och hon lurades inte, hon blev godkänd helt lagligt.
    Och vilka syftar du på? EU-medlemmar vill du väl släppa in även om dom inte är flyktingar?
    - Varför skulle jag vilja det?
    Och turister?
    - Turism och bosättning är två vitt skilda saker.
    Och folk som skall arbeta här?
    Låt jobben gå till de som redan är svenska medborgare istället.
    Och studenter?
    Huruvida utbytesstudenter får bidrag av svenska staten eller ej, det känner jag inte till. Så det beror på.
    Och adoptivbarn?
    Som sagt, adoptivbarn är ett undantag.
    Om en svensk bor i USA i ett par år, gifter sig och får barn. Skall hans fru och barn få komma in då? Om frun är Indisk istället, är det skillnad?
    Nu gäller det någon som är född i Sverige och svensk medborgare, antar jag?
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 19:33:08 följande:
    Okej, men då kan du pusta ut för så fungerar det inte längre.
    Har det någonsin fungerat så, menar du? Och när?
    Man kan inte "ta hit" sina släktingar hur som helst. Det är ett jävla meck att ens få hit solklara fall.
    Farmor och övriga släktingar som inte var flyktingklassade fick komma hit i anknytning till min pappa. Hur förklarar du det?
  • funfactory

Utbytesstudenter får inte csn-bidrag av svenska staten. De får själva stå för kostnaderna. Däremot är det ju gratis att plugga i Svergie. Men det är inte gratis att bo/ köpa böcker m.m. Den biten får de klara själva.

• RockBella
    funfactory skrev 2009-10-01 20:18:34 följande:
    Utbytesstudenter får inte csn-bidrag av svenska staten. De får själva stå för kostnaderna. Däremot är det ju gratis att plugga i Svergie. Men det är inte gratis att bo/ köpa böcker m.m. Den biten får de klara själva.
    Då förlorar alltså inte Sverige något på att ta in utbytesstudenter. Så det är ok.
  • Velour

En riktigt OT fråga. Hur gör ni när ni delar upp en persons inlägg i flera olika citatrutor?

• funfactory
    RockBella skrev 2009-10-01 20:21:09 följande:
    Då förlorar alltså inte Sverige något på att ta in utbytesstudenter. Så det är ok.
    Nej. Sen beror det ju på hur man ser på det hela. De tar ju massor med platser som Svenskar skulle kunna få i stället. Men sen är det ju så också att visa utbildningar/kurser skulle inte finnas om det inte fanns några utbytesstudenter. Min sambo läser master just nu på Chalmers. Den inriktningen han har valt hade inte funnit om inte vi tagit emot utbytesstudenter. För det är inga Svenskar som vill läsa den inriktningen förutom han då. Resten är utbytesstudenter.
    =)
  • MrsAssault
    RockBella skrev 2009-10-01 20:09:59 följande:
    Har det någonsin fungerat så, menar du? Och när? Farmor och övriga släktingar som inte var flyktingklassade fick komma hit i anknytning till min pappa. Hur förklarar du det?
    UPPENBARLIGEN har det fungerat så tidigare eftersom du sitter här och skriver att din farmor fick komma hit på det sättet? Jag menar ingenting, du skrev att din farmor och hela släkten fick komma hit som anhöriginvandrare genom din far. Det var du som skrev det. Och det tolkar jag givetvis som att en gång i tiden kunde man göra så. Eller så har din far och släkten lurat systemet på något sätt. Eller så har någon kapat ditt konto och skriver konstiga saker med ditt användarnamn.

Idag fungerar det inte så och det står klart och tydligt på migrationsverkets hemsida som jag länkade till och citerade tidigare. Jag säger ingenting. Jag bara länkar och citerar myndigheterna som fattar besluten.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?