• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • LindaJohansson81
    Matruskan77 skrev 2009-10-02 22:22:14 följande:
    Ooops vad du är trevlig då! Förresten hänvisade väl du till källor för ett tag sedan om jag inte minns fel.
    Va? Jag hänvisade till länkar som jag lagt ut. Lite skillnad.
  • TereseA
    Minune skrev 2009-10-02 22:15:17 följande:
    hur gör EU-medborgare då?? Inga bidrag från soc, inga pengar för att gå SFI, och konstigt nog klarar de sig ändå...eller reser hem...arbetskraftsinvandring
    soc bidrag har väl alla rätt till antar jag.Går man i skolan kan man få csn.Sedan får man bostadsbidrag,studiebidrag,aktivitetstöd av fk om man är arbetslös och praktiserar,a-kassa och alfa kassa..om man nu jobbat innan.Så vi har rätt till massor av bidrag.
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-02 22:20:39 följande:
    fast din farmor kanske inte trivdes då i sitt hemland..ibland vill man börja ett liv någon annanstans..varför skulle man inte kunna få flytta till annat land..?måste jag bo i Sverige bara för att man är född här..jag skulle gärna vila bo i Köpenhamn t.ex.....så länge jag fått jobb el så innan jag flyttar dit. Jag anser att en människa får leva var som helst på jorden..
    Man ska absolut få flytta vart man vill men man ska inte räkna med några bidrag förrän man har jobbat ett tag och betalat in skatt.
  • Matruskan77
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 22:23:06 följande:
    Va? Jag hänvisade till länkar som jag lagt ut. Lite skillnad.
    Tycker jag inte, då borde man inte bli irriterad över om någon annan vill ha länkar. Enligt min uppfattning i alla fall.
  • Beautifully Human

Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår.
    Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort)
    Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar.

Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot.
    Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva.

Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.

• Matruskan77
    MijaMia skrev 2009-10-02 22:29:43 följande:
    Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår. Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort) Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar. Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot. Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva. Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.
    Kan du skriva lite och berätta imorgon om det?? Vore intressant att höra(eller läsa)
  • jaghopparhögt
    MijaMia skrev 2009-10-02 22:29:43 följande:
    Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår. Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort) Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar. Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot. Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva. Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.
    Det gäller väl dock åt båda hållen?
  • Örnie
    TereseA skrev 2009-10-02 22:24:47 följande:
    soc bidrag har väl alla rätt till antar jag.Går man i skolan kan man få csn.Sedan får man bostadsbidrag,studiebidrag,aktivitetstöd av fk om man är arbetslös och praktiserar,a-kassa och alfa kassa..om man nu jobbat innan.Så vi har rätt till massor av bidrag.
    Ovan gällde svar om hur EU-invandrare klarar sig. Kommentar:

Nej, EU-medborgare har inte rätt att stanna i Sverige eller något annat land och leva på bidrag. Om de inte kan försörja sig på egen inkomst (jobb i Sverige, pension från hemlandet osv), så åker de ut. Tydligen har det gjorts undantag för personer från Rumänien som bosatt sig i husvagnar på en campingplats utanför Göteborg, men regeln är att man ska försörja sig själv. Sen om man efter flera år råkar illa ut och behöver bidrag, så är det en annan sak.
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 22:02:07 följande:
    Nu menade jag inte just det inlägget utan de ÖVRIGA 6 gångerna du skrivit: Källa? Källa? Källa? Källa? Källa? Källa?
    Ja, jag undrar exakt varifrån de har fått den såkallade "informationen" ifrån =)
  • LindaJohansson81
    RockBella skrev 2009-10-02 22:51:47 följande:
    Ja, jag undrar exakt varifrån de har fått den såkallade "informationen" ifrån =)
    Har räknat. Kolla dina egna inlägg ska du få se.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?