• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-02 22:20:39 följande:
    fast din farmor kanske inte trivdes då i sitt hemland..ibland vill man börja ett liv någon annanstans..varför skulle man inte kunna få flytta till annat land..?måste jag bo i Sverige bara för att man är född här..jag skulle gärna vila bo i Köpenhamn t.ex.....så länge jag fått jobb el så innan jag flyttar dit. Jag anser att en människa får leva var som helst på jorden..
    Jag har inga direkta åsikter om huruvida du ska få jobba och/eller bosätta dig i Danmark, det ska våra upp till dom.

Men det är enligt mig inte hållbart att ta in ALLA som vill flytta till Sverige bara för att de "inte trivs" i sitt hemland.
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-02 22:29:43 följande:
    Nu har jag suttit på föreläsning hela dagen där en föreläsare från Irland har hjälp oss "fred, konflikter och utvecklings studenter" att förstå varför konflikter som denna uppstår. Folk är rädda för förändring helt enkelt. (För att göra en mycket lång utläggning kort) Det är därför Du, DU och Du där borta sitter och diskuterar. Jag tror att det saker (världen, landet) är i förändring (vilket de ständigt är) är det bättre att omfamna det, än sätta sig emot. Detta är naturlig förändring, invandringen kommer inte upphöra, sverige ser ut som det gör. I stället för att tjafsa om hur hemskt det är och hur hemska alla invandrare är, kanske vi skulle försöka vara lite konstruktiva. Föreläsningen fortsätter i morgon och jag tänker ta upp denna tråd som exempel, inga namn, inga länkar, bara berätta om mina observationer. För jag är uppriktigt intresserad.
    Jag är absolut inte rädd för förändring. En förändring hade varit om vi enbart tog in flyktingar, och den föräbdringen hade jag, som du själv uttrycker det, "omfamnat".
  • RockBella
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 22:53:34 följande:
    Har räknat. Kolla dina egna inlägg ska du få se.
    Har räknat vad? Antalet gånger jag frågat efter källa? Varför skulle det vara intressant? =)
  • nousette

Jag tycker att detta med invandringen är skrämmande. Jag fattar inte hur man kan komma från ett annat land och få samma rättigheter som en svensk med det samma. Jag tycker att man på något sätt ska "förtjäna" sitt medborgaskap och svenska rättigheter! Jag tycker att det är så j*vla fult att invandrare kommer hit och bara känner till sina rättigheter. Jag tycker att det ska ta 8 år för en invandrare att bli svenskmedborgare. Och för att kunna bli ska de ha klarat av vissa SKYLLDIGHETER. Jag är själv halv svensk halv utlänning. jag är född i sverige och min pappa som då är utlänning har alltid gjort rätt för sig. Det är så jävla tråkigt att de som kommer nu ska förstöra för de som sköter sig. Sverige måste bli hårdare. Sverige är ingen jävla fristad eller något jävla himmelrike utan skylldigheter för invandrare!!

• Beautifully Human
    Matruskan77 skrev 2009-10-02 22:32:46 följande:
    Kan du skriva lite och berätta imorgon om det?? Vore intressant att höra(eller läsa)
    Absolut.
  • Beautifully Human
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 22:35:10 följande:
    Det gäller väl dock åt båda hållen?
    Båda hållen? En konflikt i sig är väl neutral. Sedan vad vi gör den till är en annan sak. Jag ska ta upp konflikten som sagt.
  • Beautifully Human
    nousette skrev 2009-10-02 23:03:09 följande:
    Jag tycker att detta med invandringen är skrämmande. Jag fattar inte hur man kan komma från ett annat land och få samma rättigheter som en svensk med det samma. Jag tycker att man på något sätt ska "förtjäna" sitt medborgaskap och svenska rättigheter! Jag tycker att det är så j*vla fult att invandrare kommer hit och bara känner till sina rättigheter. Jag tycker att det ska ta 8 år för en invandrare att bli svenskmedborgare. Och för att kunna bli ska de ha klarat av vissa SKYLLDIGHETER. Jag är själv halv svensk halv utlänning. jag är född i sverige och min pappa som då är utlänning har alltid gjort rätt för sig. Det är så jävla tråkigt att de som kommer nu ska förstöra för de som sköter sig. Sverige måste bli hårdare. Sverige är ingen jävla fristad eller något jävla himmelrike utan skylldigheter för invandrare!!
    Bara känner till sina rättigheter?
    Hört talas om FN's mänskliga rättigheter. De får vi alla ta del av my friend.
    Sverige är inte universums medelpunkt.
  • jaghopparhögt
    MijaMia skrev 2009-10-02 23:48:38 följande:
    Båda hållen? En konflikt i sig är väl neutral. Sedan vad vi gör den till är en annan sak. Jag ska ta upp konflikten som sagt.
    Nja, skulle nog inte ha qoutat hela din text.
  • Beautifully Human
    RockBella skrev 2009-10-02 22:57:41 följande:
    Jag är absolut inte rädd för förändring. En förändring hade varit om vi enbart tog in flyktingar, och den föräbdringen hade jag, som du själv uttrycker det, "omfamnat".
    Och om vi tar in invandrare OCH flyktingar, är det ingen förändring?

Allt är förändring, allt är i ständig förändring.

Alla är till viss grad rädda för förändring, helt naturligt. Men du verkar ha ett skräddarsytt svar på alla frågor.

Du säger att jobb bör gå till svenskar och du, liksom många andra är oroliga för vad som ska hända med Sverige, jobb, bostad, skola etc, om vi fortsätter ta in invandrare. DET är en förändring. Som folk oroar sig över.

Jag tror du missuppfattade konceptet "förändring".
  • Beautifully Human
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 23:53:24 följande:
    Nja, skulle nog inte ha qoutat hela din text.
    Antingen så förstår du vad jag menar eller så gör du det inte.
    Jag pratar om konflikten i SIG. Inte lösningar eller pro och cons.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?