• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Matruskan77
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 21:04:07 följande:
    Eftersom du håller fast vid att skånskan INTE har utvecklats utav danskan, så varifrån har den kommit då? Ta gärna fram material, eller LÄS det materialet jag länkat till.
    Och där står det att den härstammar från den sydskandinaviska dialekten.
  • jaghopparhögt
    funfactory skrev 2009-10-02 21:11:04 följande:
    Självklart. Men mycket är också individens ansvar, eller? Jag snackar skånska, har fortfarande inte lärt mig svenska ;) Jag bryter lite sådär. Men jag försöker.. hehe
    Klart det är individens ansvar, vems annars skulle det vara?
    Synd bara att ekvationen inte ser så bra ut.
  • funfactory
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 21:12:31 följande:
    Klart det är individens ansvar, vems annars skulle det vara? Synd bara att ekvationen inte ser så bra ut.
    Jepp, det är illa.
  • Matruskan77
    Matruskan77 skrev 2009-10-02 21:12:14 följande:
    Och där står det att den härstammar från den sydskandinaviska dialekten.
    + forn-nordiskan
  • LindaJohansson81

Den skånska dialekten gick alltså sin egen väg, även om skånskan har påverkats både utav danskan och svenskan.

Det skånskan bland annat har gemensamt med danskan, och då i synnerhet själländskan, är att t ofta uttalas som d, mat uttalas t.ex. många gånger mad, på samma sätt förhåller det sig med t.ex. tak som uttalas tag, k blir alltså g.

Ge er nu. Kom inte och påstå att danskan INTE har påverkat skånskan.

Ni läser ju endast det ni själva vill läsa!

• funfactory
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 21:16:54 följande:
    Den skånska dialekten gick alltså sin egen väg, även om skånskan har påverkats både utav danskan och svenskan. Det skånskan bland annat har gemensamt med danskan, och då i synnerhet själländskan, är att t ofta uttalas som d, mat uttalas t.ex. många gånger mad, på samma sätt förhåller det sig med t.ex. tak som uttalas tag, k blir alltså g. Ge er nu. Kom inte och påstå att danskan INTE har påverkat skånskan. Ni läser ju endast det ni själva vill läsa!
    Är du skåning?
    Säger du mad? och tag? Jag säger mat och jag säger tak. Jag är skåning!
    Om du vill hitta folk som snackar så får du gräva långt ute på landet i någon stuga. Min farfar snackar så. Men som sagt det är den äldre generationen. Men självklart gillar vi att skämta på extra bredd skånska när vi skämtar... då säger vi mad och rulleböör ;) Panntofflor och spann. Men det är inte så jäkla extremt som det var för 10år sedan kanske. Sen finns det olika dialekter i dialketen. Bor man i Malmö snackar man inte likadant som de i Helsingborg, K-stad, Lund eller Ystad. Alla stora städer har sin egen dialekt. Helsingborgs-dialekten är den som Anna Anka kör. Åke byssen till Lynd för att köpa en Hynd. ;)
  • Matruskan77
    LindaJohansson81 skrev 2009-10-02 21:16:54 följande:
    Den skånska dialekten gick alltså sin egen väg, även om skånskan har påverkats både utav danskan och svenskan. Det skånskan bland annat har gemensamt med danskan, och då i synnerhet själländskan, är att t ofta uttalas som d, mat uttalas t.ex. många gånger mad, på samma sätt förhåller det sig med t.ex. tak som uttalas tag, k blir alltså g. Ge er nu. Kom inte och påstå att danskan INTE har påverkat skånskan. Ni läser ju endast det ni själva vill läsa!
    Den skånska som talas idag är influerad av svenskan inte av danskan, alltså svensk skånska, min manna ,morfar och flera släktingar är från skåne och de talar inte på det där viset.
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 22:45:31 följande:
    Men du måste hjälpa mig. Det är du som sitter inne med alla svaren :(
    Hur ska jag kunna ha en "lösning" på något jag inte anser är ett problem? =)
  • RockBella
    MrsAssault skrev 2009-10-01 22:46:01 följande:
    Va?
    Källa på att jag har skrivit att flyktingar "inte ska komma hit och ta våra jobb"? =)
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-01 23:07:02 följande:
    ja..men då får vi skicka hem danskarna,norrmännen o andra europeer..så danskarna som jobbar i malmö får inte jobba där heller då..
    Jag tycker inte att vi ska skicka hem folk som redan fått asyl.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?