• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • jaghopparhögt
    MijaMia skrev 2009-10-03 00:01:03 följande:
    Antingen så förstår du vad jag menar eller så gör du det inte. Jag pratar om konflikten i SIG. Inte lösningar eller pro och cons.
    Nja det var inte det jag påpekade. Men aja.
  • TereseA
    RockBella skrev 2009-10-02 22:55:26 följande:
    Jag har inga direkta åsikter om huruvida du ska få jobba och/eller bosätta dig i Danmark, det ska våra upp till dom. Men det är enligt mig inte hållbart att ta in ALLA som vill flytta till Sverige bara för att de "inte trivs" i sitt hemland.
    man flyttar oftast inte för att man inte trivs i sitt land..antar att dem flesta flyttar för att få en bra en bättre framtid för sig själv och sin familj..man kan jobba och bo bra och leva i demokrati som det inte är i många länder även om dem "säger" det.
    Sen kan man ju undrar vad du menar med ta in.Flesta är ju hitsmugglade så man inte vet hur dem konmmit in?vilket land ska man utvisa dem till,när migrationsverket inte vet vart dem kommer ifrån?många har ju inte äns så dem kan legatimera sig ju.
    Akiim är mitt liv 071004
  • Nellee
    jaghopparhögt skrev 2009-10-02 22:26:17 följande:
    Man ska absolut få flytta vart man vill men man ska inte räkna med några bidrag förrän man har jobbat ett tag och betalat in skatt.
    Håller jag faktiskt med om trots att jag att själv är invandrare. Sedan är språket så viktigt att lära sig. Språket är början och utbildningen slutet.
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 00:06:52 följande:
    man flyttar oftast inte för att man inte trivs i sitt land..antar att dem flesta flyttar för att få en bra en bättre framtid för sig själv och sin familj..man kan jobba och bo bra och leva i demokrati som det inte är i många länder även om dem "säger" det. Sen kan man ju undrar vad du menar med ta in.Flesta är ju hitsmugglade så man inte vet hur dem konmmit in?vilket land ska man utvisa dem till,när migrationsverket inte vet vart dem kommer ifrån?många har ju inte äns så dem kan legatimera sig ju.
    De får väl säga vart de kommer ifrån då? Gör de inte det så är de ju inte samarbetsvilliga och då har de absolut inget här att göra.
  • LjubaviMoja
    Nellee skrev 2009-10-03 00:08:32 följande:
    Håller jag faktiskt med om trots att jag att själv är invandrare. Sedan är språket så viktigt att lära sig. Språket är början och utbildningen slutet.
    Håller jag oxå med om
    Att bli far är inte svårt, däremot att vara det
  • TereseA
    jaghopparhögt skrev 2009-10-03 00:08:42 följande:
    De får väl säga vart de kommer ifrån då? Gör de inte det så är de ju inte samarbetsvilliga och då har de absolut inget här att göra.
    nä..jag undrar varför..dem är ju inte samarbetsvilliga för att dem inte vill bli utvisade..Hade jag kommit från annat land där jag haft problem tex krig,fattigdom m.m hade jag inte heller varit så samarbetsvillig.För vem vill hem till sådant land igen.
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 00:15:00 följande:
    nä..jag undrar varför..dem är ju inte samarbetsvilliga för att dem inte vill bli utvisade..Hade jag kommit från annat land där jag haft problem tex krig,fattigdom m.m hade jag inte heller varit så samarbetsvillig.För vem vill hem till sådant land igen.
    Såna personer blir inte utvisade. De som utvisas är de som kommer hit bara för att få bättre ekonomi.
    Sen så gör ju Sverige de som får stanna en väldigt stor tjänst, och då tycker jag faktiskt att de har skyldigheter också. Som t ex att säga sanningen och samarbete. Lögnare och fifflare har inget här att göra.
    För om man måste ljuga och dölja saker för att få stanna här så tvivlar jag på att ens skäl är tillräckliga.
    Då bör vi hellre spendera deras plats på någon annan som inte behöver ljuga för att få stanna.
  • TereseA
    jaghopparhögt skrev 2009-10-03 00:20:25 följande:
    Såna personer blir inte utvisade. De som utvisas är de som kommer hit bara för att få bättre ekonomi. Sen så gör ju Sverige de som får stanna en väldigt stor tjänst, och då tycker jag faktiskt att de har skyldigheter också. Som t ex att säga sanningen och samarbete. Lögnare och fifflare har inget här att göra. För om man måste ljuga och dölja saker för att få stanna här så tvivlar jag på att ens skäl är tillräckliga. Då bör vi hellre spendera deras plats på någon annan som inte behöver ljuga för att få stanna.
    jaså..vi känner många som blivit utvisade pga av fattigdom ock krig och tortyr o sånt..bara se på deras kroppar så ser man ärr efter tortyr.Min man blev utvisad,har många ärr på kroppen genom tortyr plus att han är från nästa fattigaste landet i världen.Migrationsverket trodde på honom och han blev utvisad genom en sådan sjuk liten detalj,som gjorde att dem inte trodde på honom i just dte.Mig verket verkar göra allt för leta "kryphål".Vi var ändå gifta då.

Hur vet dem att det är bara dem som vill tjäna pengar som utvisas?FN har klagat på Sverige flera ggr pga vår flyktingpolitik.Så nåt problem är det!
    Tänkte nu på dem idiotiska hanläggarna som firade med tårta när folk utvisats..vilka j-la människor! borde avskedas direkt.Fast kanske dem gjort.
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 00:49:35 följande:
    jaså..vi känner många som blivit utvisade pga av fattigdom ock krig och tortyr o sånt..bara se på deras kroppar så ser man ärr efter tortyr.Min man blev utvisad,har många ärr på kroppen genom tortyr plus att han är från nästa fattigaste landet i världen.Migrationsverket trodde på honom och han blev utvisad genom en sådan sjuk liten detalj,som gjorde att dem inte trodde på honom i just dte.Mig verket verkar göra allt för leta "kryphål".Vi var ändå gifta då. Hur vet dem att det är bara dem som vill tjäna pengar som utvisas?FN har klagat på Sverige flera ggr pga vår flyktingpolitik.Så nåt problem är det! Tänkte nu på dem idiotiska hanläggarna som firade med tårta när folk utvisats..vilka j-la människor! borde avskedas direkt.Fast kanske dem gjort.
    Är verkligen komma från ett fattigt land skäl att få komma till Sverige? Vi kan ju liksom inte ta hit hela landet. Är det inte bättre att lösa problemet på plats istället?

Sen tvivlar jag starkt på att FN har kritiserat Sveriges flyktingpolitik när den är en av de mest generösa i hela världen.
    Jag förstår verkligen inte hur folk lyckas med att inte få asyl i Sverige.

Men visst jag håller med dig om att folk borde få flytta vart de vill eftersom vår planet tillhör alla. Men de ska inte få ta del av något välfärdssystem då för det tillhör inte alla. Välfärdssystemet tillhör de som är medlemmar av det och betalar in till det.
    Dock ser jag gärna att vi avskaffar det statliga välfärdssystem men det är en annan fråga.
    Men att ha helt öppna gränser och låta alla komma hit och samtidigt låta dem ta del av vårt välfärdssystem skulle inte fungera. Det hade slagit omkull vår ekonomi på en mycket kort tid.
  • With a devilish smile

Har problem med invandrare som vägrar lära sig svenska eller ens försöka anpassa sig & lever på skattepengar som några iglar .
    De som kommer hit & verkligen kämpar för att stå på egna ben har jag absolut inga problem med .
    Anser även att Sverige i första hand ska ta hand om svenska medborgare utan tak över huvudet innan man börjar leka duktiga & ska öppna upp för invandrare.
    För om Sverige är ett sånt fint land hur kommer det sig att det finns så många hemlösa & människor med olika problem som aldrig får någon hjälp ?
    Man sparar in pengar från vård mm men fortsätter försörja de som inte är svenska medborgare vilket är allt annat än ok i mina ögon !

Ängla 081028
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?