• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • RockBella
    MijaMia skrev 2009-10-02 23:56:01 följande:
    Och om vi tar in invandrare OCH flyktingar, är det ingen förändring?
    Hur är det en förändring jämfört med hur vi gör idag?
    Alla är till viss grad rädda för förändring, helt naturligt.
    Jag är inte rädd för förändring i sig.
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-03 00:06:52 följande:
    man flyttar oftast inte för att man inte trivs i sitt land..antar att dem flesta flyttar för att få en bra en bättre framtid för sig själv och sin familj..man kan jobba och bo bra och leva i demokrati som det inte är i många länder även om dem "säger" det. Sen kan man ju undrar vad du menar med ta in.Flesta är ju hitsmugglade så man inte vet hur dem konmmit in?vilket land ska man utvisa dem till,när migrationsverket inte vet vart dem kommer ifrån?många har ju inte äns så dem kan legatimera sig ju.
    Det finns en hel del som flyttar hit bara för att de känner för det. Jag syftar inte på flyktingar, utan övriga invandrare.
  • TereseA
    jaghopparhögt skrev 2009-10-03 00:56:22 följande:
    Är verkligen komma från ett fattigt land skäl att få komma till Sverige? Vi kan ju liksom inte ta hit hela landet. Är det inte bättre att lösa problemet på plats istället? Sen tvivlar jag starkt på att FN har kritiserat Sveriges flyktingpolitik när den är en av de mest generösa i hela världen. Jag förstår verkligen inte hur folk lyckas med att inte få asyl i Sverige. Men visst jag håller med dig om att folk borde få flytta vart de vill eftersom vår planet tillhör alla. Men de ska inte få ta del av något välfärdssystem då för det tillhör inte alla. Välfärdssystemet tillhör de som är medlemmar av det och betalar in till det. Dock ser jag gärna att vi avskaffar det statliga välfärdssystem men det är en annan fråga. Men att ha helt öppna gränser och låta alla komma hit och samtidigt låta dem ta del av vårt välfärdssystem skulle inte fungera. Det hade slagit omkull vår ekonomi på en mycket kort tid.
    fast vi tar ju inte hit hela landet ..finns ju många hjälporginisationer på plats för att hjälpa..men dem är för få och krävs mer pengar.Vad skulle pengarna komma ifrån?inte från Sverige kanske..då hade blivit himla liv om det istället...men antar att det är FN som behöver mer pengar och folk.Dem folken är nog inte lätta att hitta..inte i Sverige i allafall här dem flesta ha fördomar om alt och alla.

vadå lyckas med att inte få asyl?. migverket är ju råa.Dem utvisar ju ensamstående som är stort sett helt själva..el så har dem alkoliserad farbror någonstanns,utvisar 10-11 åringar som är ensamma..el utvisa en som född i Sverige bott här kanske 16år men har inte svenska medborgaskap.Vad är det för j-la sätt.Man blir förbannad.
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 01:06:39 följande:
    fast vi tar ju inte hit hela landet ..finns ju många hjälporginisationer på plats för att hjälpa..men dem är för få och krävs mer pengar.Vad skulle pengarna komma ifrån?inte från Sverige kanske..då hade blivit himla liv om det istället...men antar att det är FN som behöver mer pengar och folk.Dem folken är nog inte lätta att hitta..inte i Sverige i allafall här dem flesta ha fördomar om alt och alla. vadå lyckas med att inte få asyl?. migverket är ju råa.Dem utvisar ju ensamstående som är stort sett helt själva..el så har dem alkoliserad farbror någonstanns,utvisar 10-11 åringar som är ensamma..el utvisa en som född i Sverige bott här kanske 16år men har inte svenska medborgaskap.Vad är det för j-la sätt.Man blir förbannad.
    Sverige skänker ju mycket pengar i bistånd till u-länder och vi har även massor med folk från Sverige som jobbar i t ex Amnesty och Läkare utan gränser. Jag nog det är du som har fördomar faktiskt.

Migrationsverket är inte råa, jämför bara med andra länder i Europa så ser du vilket paradis Sverige är för en flykting.
    De utvisar absolut ingen som verkligen har skäl att stanna här. Dock kan jag tänka mig att många som inte talar sanning eller är samarbetsvilliga blir utvisade, men dessa saknar också skäl att få asyl.
  • TereseA
    jaghopparhögt skrev 2009-10-03 01:12:49 följande:
    Sverige skänker ju mycket pengar i bistånd till u-länder och vi har även massor med folk från Sverige som jobbar i t ex Amnesty och Läkare utan gränser. Jag nog det är du som har fördomar faktiskt. Migrationsverket är inte råa, jämför bara med andra länder i Europa så ser du vilket paradis Sverige är för en flykting. De utvisar absolut ingen som verkligen har skäl att stanna här. Dock kan jag tänka mig att många som inte talar sanning eller är samarbetsvilliga blir utvisade, men dessa saknar också skäl att få asyl.
    klart dem utvisar massor som har skäl att stanna.Finns massor av skäl som gör att man får stanna..men nmånga blir utvisade ändå.

Tycker inte Sverige är ett paradis för en flykting.Känner man endel flyktingar och varit på flyktingförläggningar så ser man att INGEN skulle vilja leva så.Jag anser inte ok att packa in 6-7st i en 3 rummare.Som dessutom ser lägenheterna ut som grisstior.Däremot tycker jag vi är bra..för vi kan erbjuda sfi,psykolog,lite bidrag,arbetsmarknad osv..den rätten har ju alla.
    Det mest dummaste som jag tycker är att dem satt invandrare och flyktingförläggningar på samma ställe.Inte undra på att dem får svårt att lära sig svenska och integrera sig med svenskar och i samhället...det är knappast deras fel utan systemet som vi har..
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 01:26:25 följande:
    klart dem utvisar massor som har skäl att stanna.Finns massor av skäl som gör att man får stanna..men nmånga blir utvisade ändå. Tycker inte Sverige är ett paradis för en flykting.Känner man endel flyktingar och varit på flyktingförläggningar så ser man att INGEN skulle vilja leva så.Jag anser inte ok att packa in 6-7st i en 3 rummare.Som dessutom ser lägenheterna ut som grisstior.Däremot tycker jag vi är bra..för vi kan erbjuda sfi,psykolog,lite bidrag,arbetsmarknad osv..den rätten har ju alla. Det mest dummaste som jag tycker är att dem satt invandrare och flyktingförläggningar på samma ställe.Inte undra på att dem får svårt att lära sig svenska och integrera sig med svenskar och i samhället...det är knappast deras fel utan systemet som vi har..
    Då uppfyller nog inte de skälen att man ska få asyl tyvärr.

Ja det är nog illa på flyktingförläggningar men det är nog det bästa man kan få med de resurser som finns, statens plånbok är ju oändligt stor.
    Det är nog ändå bättre än de flesta andra länder eftersom vi inte har några språkkrav, vi har inga obligatoriska kurser de måste gå och vi DNA-testar ingen.
    Förstår dock inte riktigt varför de måste erbjudas så mycket, om de kommer från ett krigshärjat land så borde ju avsaknaden av väpnade konflikter vara tillräckligt för dem och de kan börja jobba på att lära sig svenska och skaffa sig ett jobb.
  • janniahlholm

Jag är oroad, Ja. Endast för att vårt samhälle inte verkar ta hand om dessa flyktingar och invandrare som finns här.. och ändå tar vi in fler. Fast så många redan är arbetslösa, fan.. åka från ett helvete till ett annat. Näe tack, klart vi ska ha invandring i Sverige, men då ska vi kunna ta hand om dom också.

• TereseA
    RockBella skrev 2009-10-03 01:01:25 följande:
    Det finns en hel del som flyttar hit bara för att de känner för det. Jag syftar inte på flyktingar, utan övriga invandrare.
    och...varför skulle inte dem får flytta hit och bo?..så länge man sköter sig och skaffat jobb innan?..många som flyttar hit har kanske inte jobb innan men dem känner folk som dem kan bo hos..
    Akiim är mitt liv 071004
  • jaghopparhögt
    TereseA skrev 2009-10-03 01:40:42 följande:
    och...varför skulle inte dem får flytta hit och bo?..så länge man sköter sig och skaffat jobb innan?..många som flyttar hit har kanske inte jobb innan men dem känner folk som dem kan bo hos..
    Om man skaffar jobb innan så är man ju arbetskraftsinvandrare och räknas helt annorlunda.
    Men visst de kan ju flytta och bo hos någon de känner och sedan få ett jobb. Men tyvärr så pekar ju statistiken emot det. Arbetslösheten är ju jättehög bland invandrare.
  • RockBella
    TereseA skrev 2009-10-03 01:40:42 följande:
    Låt jobben gå till de som redan är här.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?