• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • HelenaMaria

De som Migrationsverket "skickar ut" har inte tillräckliga asylskäl. Dessutom kan de väl överklaga ganska många ggr så de får ju chansen att yttra sig över beslutet.

Övriga invandrare i Sverige får enbart uppehållstillstånd om de kan försörja sig själva eller kan bli försörjda av någon annan. Tyvärr kan det bli så efter ett tag att dessa ändå ansöker om socialbidrag och egentligen ska socialtjänsten anmäla detta till Migrationsverket men i de flesta fall görs inte det.

• HelenaMaria

Undantaget är väl anknytningar som inte behöver kunna försörja sig själva eller bli försörjda.

• Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 07:50:05 följande:
    De som Migrationsverket "skickar ut" har inte tillräckliga asylskäl. Dessutom kan de väl överklaga ganska många ggr så de får ju chansen att yttra sig över beslutet. Övriga invandrare i Sverige får enbart uppehållstillstånd om de kan försörja sig själva eller kan bli försörjda av någon annan. Tyvärr kan det bli så efter ett tag att dessa ändå ansöker om socialbidrag och egentligen ska socialtjänsten anmäla detta till Migrationsverket men i de flesta fall görs inte det.
    Nåja. Jag vet inte om jag håller med där. Att skicka tillbaka homosexuella till tortyr och avrättning vet jag inte om jag direkt anser vara vettigt. Men det kanske bara är jag.
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 07:50:05 följande:
    De som Migrationsverket "skickar ut" har inte tillräckliga asylskäl. Dessutom kan de väl överklaga ganska många ggr så de får ju chansen att yttra sig över beslutet. Övriga invandrare i Sverige får enbart uppehållstillstånd om de kan försörja sig själva eller kan bli försörjda av någon annan. Tyvärr kan det bli så efter ett tag att dessa ändå ansöker om socialbidrag och egentligen ska socialtjänsten anmäla detta till Migrationsverket men i de flesta fall görs inte det.
    Jag förstår inte var du hämtar din information ifrån. Det är en frisk generalisering i så fall.
    Tillräckliga asylskäl? VAD är tillräckliga asylskäl enligt dig? Att plockas direkt från flygplatsen och fraktas hem till föräldrarna i en kista, känns som ett reellt hot enligt mig iallafall.
    Men vi gör som migrationsverket och firar med tårta och champagne istället när vi lyckas med detta konststycke.

Mijamia, jag ber till Gud att du blir anställd på Mig.verket!

Väldigt motsägelsefullt helt plötsligt iallafall.
    Socialen är ju de som får ta hand om de som tvingas utanför samhället från första början eller efter en tid pga politiken här.
    Övriga invandrare? Ja om det är samma vi tänker på så har du mycket fel.
  • Mirelfea

Bebygg Norrland! Vi har ingen platsbrist här. Och en invandrare innebär inte automatiskt en människa som kostar samhället pengar. Kanske behöver en invandrare någon hjälp precis när den kommer hit (inte alltid det heller) men så småningom finns det inget som säger att den inte kommer bidra till samhället precis lika mycket som den genomsnittlige infödde svensken gör.

• HelenaMaria

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 12:09:55 följande:

Nåja. Jag vet inte om jag håller med där. Att skicka tillbaka homosexuella till tortyr och avrättning vet jag inte om jag direkt anser vara vettigt. Men det kanske bara är jag.
    Men om man hotas av tortyr eller avrättning, har man inte asylskäl då?
  • HelenaMaria
    Jmia skrev 2009-10-03 14:16:58 följande:
    Jag förstår inte var du hämtar din information ifrån. Det är en frisk generalisering i så fall. Tillräckliga asylskäl? VAD är tillräckliga asylskäl enligt dig? Att plockas direkt från flygplatsen och fraktas hem till föräldrarna i en kista, känns som ett reellt hot enligt mig iallafall. Men vi gör som migrationsverket och firar med tårta och champagne istället när vi lyckas med detta konststycke. Mijamia, jag ber till Gud att du blir anställd på Mig.verket! Väldigt motsägelsefullt helt plötsligt iallafall. Socialen är ju de som får ta hand om de som tvingas utanför samhället från första början eller efter en tid pga politiken här. Övriga invandrare? Ja om det är samma vi tänker på så har du mycket fel.
    Men på vilka grunder menar du att de inte får stanna då? I Sverige kan man beviljas asyl på flera olika grunder och om man ändå utvisas antar jag att det inte finns tillräckliga skäl för asyl. Jag vet inte hur de arbetar på Migrationsverket och det begås med all säkerhet misstag men majoriteten av de som skickas hem igen har inte skäl för asyl.

Då jag arbetar på socialtjänsten så vet jag att man som EU/EES-medborgare INTE får uppehållstillstånd i Sverige utan att ha din försörjning tryggad. Om personen i fråga efter ett tag inte kan försörja sig länge/bli försörjd så kommer inte uppehållstillståndet att förnyas vid nästa omprövning.

Tycker du att man ska få uppehållstillstånd i Sverige om man inte kan försörja sig? OBS! Nu exkluderar jag de som har fått asyl och deras anknytningar.
  • HelenaMaria

Det borde väl så ganska klart för alla att det inte bara är att flytta till ett land och bli försöjd genom socialbidrag. Det är inte helt ovanligt med kvinnor från europeiska länder som kommer hit då de träffat en svensk man. Mannen lovar att han ska försörja dem och därmed får de uppehållstillstånd (ej PUT) för runt två år (vet inte riktigt). Efter ett tag så tar det slut mellan mannen och kvinnan och kvinnan står då utan försörjning. Ska hon då få stanna i Sverige? Nej, men det verkar inte som att alla känner till det, inte ens socialkontoren i många kommuner. Hon blir självklart inte utkastad på studs men uppehållstillståndet kommer ej att förlängas om det framkommit att hon inte kan försörja sig/är beroende av socialbidrag.

• Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 14:22:19 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 12:09:55 följande:
    Men om man hotas av tortyr eller avrättning, har man inte asylskäl då?
    Jo, det är ju det jag säger. Men sådana skickas hem i dagsläget.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?