• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • HelenaMaria

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 14:45:39 följande:

Jo, det är ju det jag säger. Men sådana skickas hem i dagsläget.
    Jag håller med om att det är tråkigt. I mitt tycke är Migrationsverket som Försäkringskassan -en alltför stor apparat för att det ska fungera som det är tänkt.
    Om besluten fattas på godtycke, då är det något som inte stämmer.

De som har asylskäl ska givetvis få stanna men för att göra processen kort så ska de som inte har det resa tillbaka så fort som möjlig. Överklaga ska man kunna göra men denna process måste effektiviseras så att det ska gå så snabbt som möjligt. Det mest humana vore en maximal väntetid på sex månader innan asylbeslutet samt max tre månader efter överklagandet till slutgiltigt beslut. Nio månader totalt.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 14:57:21 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 14:45:39 följande:
    Jag håller med om att det är tråkigt. I mitt tycke är Migrationsverket som Försäkringskassan -en alltför stor apparat för att det ska fungera som det är tänkt.Om besluten fattas på godtycke, då är det något som inte stämmer.De som har asylskäl ska givetvis få stanna men för att göra processen kort så ska de som inte har det resa tillbaka så fort som möjlig. Överklaga ska man kunna göra men denna process måste effektiviseras så att det ska gå så snabbt som möjligt. Det mest humana vore en maximal väntetid på sex månader innan asylbeslutet samt max tre månader efter överklagandet till slutgiltigt beslut. Nio månader totalt.
    Fast riktigt så fungerar det inte heller. Båda myndigheterna får mycket direktiv uppifrån, något som folk tenderar att glömma (eller inte vilja se, av politisk lojalitet). Sedan verkar det onekligen som att en del på Migrationsverket har väääldigt fel uppfattning om vad deras jobb går ut på, men...
  • HelenaMaria

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 15:02:47 följande:

Fast riktigt så fungerar det inte heller. Båda myndigheterna får mycket direktiv uppifrån, något som folk tenderar att glömma (eller inte vilja se, av politisk lojalitet). Sedan verkar det onekligen som att en del på Migrationsverket har väääldigt fel uppfattning om vad deras jobb går ut på, men...
    Fast det borde fungera så. Jag menar inte att det fungerar så i nuläget. Alla skulle tjäna på att asylprocessen fökortades. Sedan kan jag förstå att det tar lång tid i de fall där folk inte har några papper med sig, vilket inte verkar vara helt ovanligt.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 15:09:20 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 15:02:47 följande:
    Fast det borde fungera så. Jag menar inte att det fungerar så i nuläget. Alla skulle tjäna på att asylprocessen fökortades. Sedan kan jag förstå att det tar lång tid i de fall där folk inte har några papper med sig, vilket inte verkar vara helt ovanligt.
    Det tar nog lång tid oavsett. Vilket delvis kan bero på alla de nedskärningar som gjorts, och gissningsvis fortfarande görs.
  • HelenaMaria

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 15:10:40 följande:

Det tar nog lång tid oavsett. Vilket delvis kan bero på alla de nedskärningar som gjorts, och gissningsvis fortfarande görs.
    Men hur kan de göra nedskärningar samtidigt som inströmningen är den samma (eller ökar)? Det är ju enbart idiotiskt och bidrar inte till att förbättra de asylsökandes situation.
  • Dorian Ertymexx
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 15:13:37 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 15:10:40 följande:
    Men hur kan de göra nedskärningar samtidigt som inströmningen är den samma (eller ökar)? Det är ju enbart idiotiskt och bidrar inte till att förbättra de asylsökandes situation.
    Well, yes. Men marknadsliberalismen, som dominerar all politik oavsett färg i dagsläget, yrkar på konstant ökade nedskärningar av statens utgifter till förmån för skattesänkningar och utförsäljningar av allt statligt. Det är samma problem överallt, oavsett vad man talar om nästan.
  • Minune
    Mirelfea skrev 2009-10-03 14:20:41 följande:
    Bebygg Norrland! Vi har ingen platsbrist här. Och en invandrare innebär inte automatiskt en människa som kostar samhället pengar. Kanske behöver en invandrare någon hjälp precis när den kommer hit (inte alltid det heller) men så småningom finns det inget som säger att den inte kommer bidra till samhället precis lika mycket som den genomsnittlige infödde svensken gör.
    Platsbrist nej, men arbetsbrist...
  • Jmia
    HelenaMaria skrev 2009-10-03 14:29:45 följande:
    Men på vilka grunder menar du att de inte får stanna då? I Sverige kan man beviljas asyl på flera olika grunder och om man ändå utvisas antar jag att det inte finns tillräckliga skäl för asyl. Jag vet inte hur de arbetar på Migrationsverket och det begås med all säkerhet misstag men majoriteten av de som skickas hem igen har inte skäl för asyl. Då jag arbetar på socialtjänsten så vet jag att man som EU/EES-medborgare INTE får uppehållstillstånd i Sverige utan att ha din försörjning tryggad. Om personen i fråga efter ett tag inte kan försörja sig länge/bli försörjd så kommer inte uppehållstillståndet att förnyas vid nästa omprövning. Tycker du att man ska få uppehållstillstånd i Sverige om man inte kan försörja sig? OBS! Nu exkluderar jag de som har fått asyl och deras anknytningar.
    Svår fråga, men vi som följer nyheterna och har lite insyn i Migrationsverket procedurer vet att det inte är svart och vitt som gäller när det kommer till avslagen..
    Klart att många saknar giltigt skäl, alltså blir de avvisade. Men det ÄR verkligen inte svart och vitt.

Nu tar du upp exempel där familjeanknytning upphört och då finns det inget skäl att bevilja PUT nej, men nu är inte alla fall sådana heller.

Det är ju en förutsättning att ena parten har inkomst, men nu tänker jag lite mer vitt och brett.
    Nej jag tycker inte man ska få uppehållstillstånd i Sverige om man inte kan försörja sig, men det är inte det jag talar om heller. Samtlig invandring ÄR inte arbetskraftsinvandring som vi alla vet, och det vore korkat om det vore så.
    Vi kan inte stänga Sveriges gränser.
    Det jag opponerar mig emot är sättet invandraren hänvisas till socialkontoret, det är något som inte alls stämmer när det går till så. Det är ingen bra start i det nya landet. Det bäddar enbart för problem.
  • HelenaMaria

Där jag arbetar finns en sk. Integrationsenhet som tar emot flyktingar som fått asyl. De får vara under enhetens beskydd i två år (tror jag) och under denna tid letas det både jobb och praktikplatser. Har de under denna tid ej blivit självförsörjande får de ansöka om ekonomiskt bistånd. Det jag kan se hittills är att det inte ställts speciellt höga krav på dem, de har fått nya cyklar, nya möbler i lägenheterna och de har helt enkelt haft som hembiträden hos sig. Den negativa konsekvensen av detta är att när de ansöker om socialbidrag inte är införstådda i vilka krav som ställs på dem vilket kommer att resultera i en del troliga avslagsbeslut i början. Förhoppningsvis kommer de att få info om detta innan den första personen ansöker. Vi väntar tyvärr en stor tillströmning av nya ärenden eftersom bara en av dessa hittills blivit självförsörjande.

Det jag vill säga med detta är att socialbidrag är kanske inte det ultimata. Att få ett avslagsbeslut är inte positivt och många kanske upplever kraven som för hårda i kontrast till kraven som ställts när de varit hos Integrationsenheten. Nu säger jag inte att alla som fått asyl inte har några krav på sig men det borde vara lika i alla kommuner. Vägen till integration är lagom hårda krav och en sysselsättning, samt en rimlig ekonomisk ersättning (ej i form av socialbidrag).

• RockBella

Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 12:09:55 följande:

Nåja. Jag vet inte om jag håller med där. Att skicka tillbaka homosexuella till tortyr och avrättning vet jag inte om jag direkt anser vara vettigt. Men det kanske bara är jag.
    Syftar du på de där Egyptierna? Jag tror t o m vi fick en liten prick i registret för det av FN, eller hur det nu var.

Dagens mått på vilka som är flyktingar enligt migrationsverket kan nog uppgraderas =)
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?