• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-03 14:16:58 följande:
    . Mijamia, jag ber till Gud att du blir anställd på Mig.verket!
    Hahaha, vad gullig du är!
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-03 19:36:31 följande:
    Hahaha, vad gullig du är!
    You and me baby, vi ska revolutionera detta land..
  • Beautifully Human

Mitt huvud känns så mycket klarare efter 2 dagars workshop med en ex medlare inom FN.

Hans råd rent allmänt, när man har att göra med folk som inte tar in information, som inte lyssnar, som alltid tror de har rätt och är väldigt oflexibla, var helt enkelt att låta dem vara och gå vidare. Man kommer ingenstans genom att tjafsa och sänka nivån på diskussionen. Man kommer ingenstans genom att i varje inlägg försöka bevisa någon annan fel och prata på som om den enda sanningen är din egen.
    Han menar att om man vill påverka och skapa en öppen diskussion ska man fokusera på de som är ÖPPNA för förändring, ÖPPNA för debatt, ÖPPNA för att det finns andra människor som kanske sitter inne med svaret, det behöver inte vara DU.
    För det kommer alltid att finnas en grupp som sitter i hörnet och hävdar att de har rätt, och det är så de kommer leva sitt liv.

Han menade också att "invandrarna tar våra jobb" var ett extremt dåligt argument, eftersom det inte är så verkligheten ser ut. Invandring kan också skapa jobb, människor skapar jobb.

Invandring, utvandring, folk kommer alltid att förflytta sig. beroende på konflikt, familj, arbete, det gäller att vara med, vara egagerad och inte sätta sig på tvären och tjura. Det är en naturlig del av livet och världen.

Visst måste alla få komma till tals, alla åsikter är viktiga och allas verklighet ser olika ut. MEN, i denna tråd har jag sett skräck exempel på folk, som i varje inlägg hävdar sin ståndpunkt och är extremt ovilliga att ens ta in vad andra säger.

Det är ju extremt svårt att få någon rätsida på sådana här frågor, men det är super viktigt att aldrig sluta diskutera dem.

• LindaJohansson81
    RockBella skrev 2009-10-03 19:19:25 följande:
    Dorian Ertymexx skrev 2009-10-03 12:09:55 följande:
    Syftar du på de där Egyptierna? Jag tror t o m vi fick en liten prick i registret för det av FN, eller hur det nu var.Dagens mått på vilka som är flyktingar enligt migrationsverket kan nog uppgraderas =)
    Nej Egypterna var inte homosexuella. Utan vi skickar tillbaka en massa folk som är hotade till livet av diverse olika saker. Och det tycker jag inte är rätt.
  • funfactory

Du borde läsa mer om teorin- Perception.
    "Min verklighet är inte din verklighet."
    Vi kommer aldrig i direkt kontakt med verkligheten - allt vi upplever är skapat av vårt nervsystem.

Närmast verkligheten kommer vi vid mätningar, uträkningar, tester tex. inför en byggnation av något.
    I övrigt påverkas upplevelsen av vår omgivning av känslor, attityder, värderingar, önskningar, idieal m.m.

"Den verklighet vi upplever tolkas ofta som den verkliga verkligheten. När denna verklighet ifrågasätts intar vi en försvarsattityd. Varje individ finns i en ständig föränderlig värld med upplevelser i vilka han/hon står i centrum. Individen reagerar på sin omvärld så som han upplever och varseblir den och denna varseblivna verklighet är verklighet för individen.

Vår upplevelse av verkligheten är som att undersöka livet genom färgat glas - var och en av oss har olika färg och material av glaset. Till mycket hög grad bygger vi vår självuppfattning på den verklighet vi ser genom våra respektive fönster. När någon ifrågasätter vår upplevelse av verkligheten, trampar de i själva verket på vår självuppfattning. Detta är speciellt sant för dem som undermedvetet förvrängt sin verklighet för att skydda och bevaa denna självuppfattningen.

Så din verklighet är inte min verklighet ;)
    Men vi måste lära oss att se andras verklighet och försöka acceptera de.

Teorin om Perception var detta.. =)

• Beautifully Human
    Jmia skrev 2009-10-03 19:43:39 följande:
    You and me baby, vi ska revolutionera detta land..
  • Beautifully Human

F-n, nu skickade jag för tidigt haha.

Nu blir det bara fel om jag säger det jag skulle säga...I stole my own thunder damn it!!!

• Beautifully Human

Men du, jag SVÄR att jag ska revolutionera något, vet inte vad, men jag har en revolution inom mig som vill ut!!!!!

Känner du vad jag känner ?

• Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-03 20:01:58 följande:
    F-n, nu skickade jag för tidigt haha. Nu blir det bara fel om jag säger det jag skulle säga...I stole my own thunder damn it!!!
    Men åååååååååh! Inte bra.

Undrar vem funfactory pratar med?
  • Jmia
    MijaMia skrev 2009-10-03 20:03:23 följande:
    Men du, jag SVÄR att jag ska revolutionera något, vet inte vad, men jag har en revolution inom mig som vill ut!!!!! Känner du vad jag känner ?
    I feel it.. Jag tror personligen inte att en karriär inom Migrationsverket är min framtid men jag kommer inte ge mig.

Man måste vara en del av lösningen.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?