• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:29:45 följande:
    Inget av ovanstående är det minsta hotat.Tycker du på allvar att du inte kan gå västerländskt lättklädd utan att någon kallar dig svennehora????Jag har aldrig stött på en lärare som inte behärskar svenska. Jo, i typ 7an hade jag en Japansk kvinna i tyska som inte behärskade varken svenska eller tyska.Vem ska ta bort dina högtider?Varför skulle dina barn inte kunna leka med både pojkar och flickor????? Hör och fasa, min man är afrikansk MUSLIM och vår dotter får leka med VEM hon vill, utan den där blonda tjejen på gården som inte ville att "neger ungen" skulle vara med och gunga....Det där med hora skrev du om i början av tråden...vi bor i ett invandrartätt område och jag har då aldrig blivit kallad svennehora, men det verkar vara ett återkommande problem för dig?
    Mja det stämmer inte riktigt . Skolverket får ständigt gå in och korrigera undervisningen i skolor i invandrartäta områden eftersom de avviker från läroplanen och reglerar umgänget mellan könen ,skippar sexualundervisning förbjuder muskik .bla . Fråga mig inte hur jag vet detta ,men tro mig jag har säkra källor . Det ÄR ett problem .Men det är ju vårt samhälleliga ansvar att se till att de normer och regler som ska gälla i svenska skolor efterlevs . MEN de som arbetar med detta har fullt upp kan jag säga .
  • Rumpetroll

Jag svara JA. Vet inte hur jag ska utveckla det svaret mer än att jag bor i Malmö (nära Rosengård) och känner mig som är svensk som en minoritet... Det är ganska läskig känsla.

• MaNiMi

oroad, men mest på hur läget ser ut för dem som kommer, vilket ställer till mer bekymmer än nödvändigt på vissa håll.
    Har bott i ett invandrartätt område, men för många år sedan och det funkade bra där.
    Nu bor vi i ett område där majoriteten är svenskar, man blir t om förvånad om någon pratar finska... och det är då mer livat och skit här..svenskarna kan bete sig som de vill men av någon av de få icke-svenskarna gör minsta lilla som att glömma tvätten i tvättstugan eller liknande blir det ett jäkla liv, har själv lyckats glömma men då möts av full förståelse...sånt gör mig också oroad över hur trångsynta vissa kan var.
    Sen finns det såklart rötägg som kommer hit, och dem som spårar ur pga dålig integration osv..
    Allt är inte svart eller vitt kan man ju lugnt säga i denna fråga.

• TheCoopers
    Henom skrev 2009-09-29 14:41:52 följande:
    Ändå vill alla hit?
    Vilka alla vill hit ?

Knappast så att hela världen står i kö för att få komma hit . Väldigt få människor bor i Sverige i jämförelse med världen .

Klart man hellre väljer Sverige än att bli dödad
    men det finns massor med länder som ligger före Sverige på mest eftersökta
    I'm the me I choose to be ...
  • Stårschan
    Apolline skrev 2009-09-29 14:31:15 följande:
    Men om ni flyttar till Israel till exempel? Vill du fortsätta fira påsk och midsommar och sätta dina barn i en svensk skola? Eller skulle ni börja fira judiska högtider, omskära sönerna och bära kalott?
    Flyttade jag till Israel skulle vi fira jul, påsk och midsommar hemma med familjen efter arbetsdagens slut, alternativt begära semesterledigt och åka hem och fira med familjen i Sverige. Omskära mina söner skulle jag inte, men jag skulle givetvis låta dem bära ungefär samma kläder som deras jämnåriga hade. Om man firade judiska högtider via jobbet (jämförbart med julfest t.ex) skulle jag vara med.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Henom
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-29 14:41:35 följande:
    invandringen är bra. De duktigaste läkaren kommer från andra länder..
    Från Somalia kanske? Där dom är analfabeter till och med i sitt eget språk.
    Den invandring vi har i Sverige är så gott som enbart tärande från underutvecklade länder. Närande vore den om det var behövd arbetskraftsinvandring, och inte bara socialfall.
  • HäxanSurtant3

Jag tycker invadrar fientligheten lyser mer i grannlandet Danamrk där jag som svensk under 4 år mötte mkt motstånd i början...tom vi svenskar sågs det snett på...så sverige tycker jag har en relativt fördomsfri inställning måste jag säga....

• jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 14:26:55 följande:
    Vad grundar de den åsikten på? Vet du det?
    Alltså förklara i stället vad det är som gör att du tycker att invandrarna behandlas som en påse skit. Jag kan inte komma på något exempel på detta.
  • LyckligtSlut

Jodå, jag är bekymrad, men inte så mycket pga invandrarna själva. Jag är bekymrad över hur laddade alla frågor är så fort man diskuterar kulturskillnader. Det är oerhört svårt att komma in till Sverige från en helt annan kultur, när folk inte öppet kan diskutera vad de har för förutfattade meningar eller kunskaper för den delen om varandras kulturer.

Man måste vara ÄRLIG om man ska kunna diskutera. I Sverige är vi så rädda för att kallas rasister (och med rätta, blir fruktansvärda konsekvenser om man erkänner att man öht kan ha en sk rasistisk åsikt man undrar över) att man inte ens vågar lära sig något för om man frågar så är det hets mot folkgrupp eller så blir man rädd för att det kan vara det.

Tycker att man ska få ställa "dumma frågor" som t ex "Tycker alla muslimer att det är rätt att stena kvinnor?", "Blir barn rädda i skolan om kvinnor har burka?" och liknande utan att man för den delen ska riskera att få sparken från jobbet eller annat liknande.

Bättre att vara ärlig med sina frågor och funderingar om nya kulturer i Sverige än att bara gå omkring och tro en massa dumheter tills man kokar över av hat helt i onödan.

• TheCoopers
    Henom skrev 2009-09-29 14:45:32 följande:
    Från Somalia kanske? Där dom är analfabeter till och med i sitt eget språk.Den invandring vi har i Sverige är så gott som enbart tärande från underutvecklade länder. Närande vore den om det var behövd arbetskraftsinvandring, och inte bara socialfall.
    Väldigt många svenskar som lever på soc också

Ut med dem med på en gång !

I'm the me I choose to be ...
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?