• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Jmia
    Zamorak skrev 2009-09-29 14:55:39 följande:
    Därför behövs det ett parti som vågar ryta till och ställa hårda krav på folk som kommer hit.
    Du fattar ju uppenbarligen inte. Problematiken som invandrare möts av i det nya landet kan inte läggas på deras egna ryggar!
    Det är inte invandrarna som står till svars för det jag nämnde. Förstår du inte har vi nog inte så mycket att säga varann.
    Men rösta på SD du.
  • Henom
    Jmia skrev 2009-09-29 14:52:05 följande:
    Sen har vi problematiken att ens ta sig igenom SFI som är icke studiestödsberättigat.
    Går man SFI är man berättigad till socialbidrag. Problemet är att väldigt få invandrare faktiskt går på SFI, och ännu färre går KLART. Det finns inget intresse.
  • Apolline
    Henom skrev 2009-09-29 14:45:32 följande:
    Den invandring vi har i Sverige är så gott som enbart tärande från underutvecklade länder. Närande vore den om det var behövd arbetskraftsinvandring, och inte bara socialfall.
    Du måste lära dig skilja på invandrare och flyktingar. Och ta reda på siffrorna. Du har för många faktafel vilket gör det svårt att debattera.

Den största gruppen invandrare är svenskar. Därefter nordbor, sedan övriga europér. Vidare är arbetskraftsinvandringen till Sverige är större än flyktinginvandringen.
  • M Y L F

Det jag kan känna mig lite oroad över och det är en del av sakerna Stårchan skrev. Man tar bort vissa ämnen, sex och samlevnad, man slipper lära sig att simma, man har en mer låt gå mentalitet.

Vissa som kommer är mer lika oss svenskar och har inga som helst problem att "inrätta" sig i ledet. En del andra kommer från en kultur som vi är helt främmande för och likaså är våran kultur för dom. Dom har svårare att anpassa sig till det svenska samhället. Hur gör vi för att kunna ändra på det? Skall vi det? Eller skall vi ha ett samhälle där vissa medborgare har andra "regler"?

Jag tycker att många frågor är svåra och om man yttrar vissa saker så skriks det rasist.

• jaghopparhögt
    LyckligtSlut skrev 2009-09-29 14:54:24 följande:
    Hehe, jag är iaf andra generationens invandrare och tycker att jag ofta behandlas som en påse skit, men det har nog faktiskt inte ett SKVATT att göra med att jag är andra generationens invandrare.
    Hur tycker du att du behandlas som skit?
  • jaghopparhögt
    Anna Paulita skrev 2009-09-29 14:54:55 följande:
    Inte ett dugg, snarare att det kommer vara för lite invandring i framtiden, när vi kommer behöva extra arbetskraft!
    Varför tror du att det kommer vara arbetsbrist?
  • Zamorak
    TheCoopers skrev 2009-09-29 14:52:52 följande:
    Ironi opch sarkasm käre Zamorak ...
    Man vet aldrig på Fl
  • FreeForAll
    LyckligtSlut skrev 2009-09-29 14:57:20 följande:
    Anna Paulita skrev 2009-09-29 14:54:55 följande: Förklara gärna. Jag förstår inte riktigt. Varför skulle man inte kunna ta in fler invandrare i framtiden om det skulle behövas fler folk då? Nu är det ju jobben som inte räcker? När i framtiden räknas det finnas fler jobb än folk som kan jobba? Finns det uträkning på det? *hoppas*
    Japp, det är väldigt många som går i pension inom en snar framtid!
  • Jmia
    Henom skrev 2009-09-29 14:57:28 följande:
    Går man SFI är man berättigad till socialbidrag. Problemet är att väldigt få invandrare faktiskt går på SFI, och ännu färre går KLART. Det finns inget intresse.
    Det är vad du säger, och de som inte kan gå klart slutar då utbildningen är undermålig och man inte kan leva under studietiden.
    Socialbridrag är alltså lösningen tycker du? Sure, det är klart vi ska visa "rätt" håll redan från början.
    Jag ser det som ett stort jävla problem, inte något som SD nötterna kan eller vill lösa.
  • HelenaMaria
    Henom skrev 2009-09-29 14:55:53 följande:
    De med skyddsbehov tycker jag vi ska ta emot. Dock är den gruppen oerhört liten.Vi kan omöjligen ta hit alla som bor i "dåliga" länder, då blir ju även Sverige ett dåligt land. Vi kan däremot försöka hjälpa dessa länder på plats, men dom brukar ju betacka sig för hjälp. Sverige kan inte rädda allt och alla, det går bara inte.
    Men vilka är det som får stanna i Sverige nu då? Är det inte mest de som har ett skyddsbehov+anknytningar till denna? Är det några andra kategorier som "automatiskt" får stanna?

Om det t.ex. kommer någon från Polen som inte har ett arbete här och inte kan försörja sig, då har denna person ej rätt att stanna i Sverige. Tyvärr tror jag inte att alla myndigheter har koll på detta. Det är många som kommer hit genom att gifta sig, sedan tar det slut och de kan inte försörja sig. Då ska de ut om man uttrycker det hårt (såvida de inte fått PUT) men inom t.ex. socialtjänsten så är de inte alltid så insatta i reglerna så f-stöd kan ändå beviljas trots detta..
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?