• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan
    MijaMia skrev 2009-09-29 14:29:45 följande:
    Inget av ovanstående är det minsta hotat.Tycker du på allvar att du inte kan gå västerländskt lättklädd utan att någon kallar dig svennehora????Jag har aldrig stött på en lärare som inte behärskar svenska. Jo, i typ 7an hade jag en Japansk kvinna i tyska som inte behärskade varken svenska eller tyska.Vem ska ta bort dina högtider?Varför skulle dina barn inte kunna leka med både pojkar och flickor????? Hör och fasa, min man är afrikansk MUSLIM och vår dotter får leka med VEM hon vill, utan den där blonda tjejen på gården som inte ville att "neger ungen" skulle vara med och gunga....Det där med hora skrev du om i början av tråden...vi bor i ett invandrartätt område och jag har då aldrig blivit kallad svennehora, men det verkar vara ett återkommande problem för dig?

Nja, sanningen ligger väl någonstans mittemellan. Och jag beskriver vad jag vill ha KVAR i framtiden. Jag säger inte att det redan är borta, men visst håller det på att naggas i kanten. Och ja, det stör mig verkligen att många invandrarkillar ser ner på svenska tjejer - det gör det. Sen att du har gift dig med en bra man tar inte bort det faktum att många andra har en hemsk kvinnosyn.

Jag har heller inte stött på egna lärare i skolan som inte kunde svenska, för det fanns i stort sett inga invandrare i den stad där jag växte upp på 80-talet (Eller jo, EN kille från Syrien som var ett år äldre). Däremot har jag stött på sådan personal på mina barns dagis.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • LyckligtSlut
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 14:46:56 följande:
    Alltså förklara i stället vad det är som gör att du tycker att invandrarna behandlas som en påse skit. Jag kan inte komma på något exempel på detta.
    Hehe, jag är iaf andra generationens invandrare och tycker att jag ofta behandlas som en påse skit, men det har nog faktiskt inte ett SKVATT att göra med att jag är andra generationens invandrare.
  • Anna Paulita

Inte ett dugg, snarare att det kommer vara för lite invandring i framtiden, när vi kommer behöva extra arbetskraft!

• Anna Paulita

Inte ett dugg, snarare att det kommer vara för lite invandring i framtiden, när vi kommer behöva extra arbetskraft!

• TheCoopers
    Henom skrev 2009-09-29 14:50:37 följande:
    Våra egna måste vi såklart ta hand om, men att importera problem är ju bara enfaldigt.
    Min sambos familj "importerades" på 70 talet .

Mycket välutbildade och högavlönade ...

Så problemet ligger nog inte i ursprunget Dear Sherlock
    I'm the me I choose to be ...
  • FreeForAll
    Zamorak skrev 2009-09-29 14:50:54 följande:
    Varför ska svenskar ut för att dom går på soc? Är ju till för att hjälpa svenskar som inget annat har.
    Du tycker att man enbart ska hjälpa svenskar och jag tycker att man ska hjälpa alla man kan hjälpa. Det är nog där skillnaden ligger.
  • Zamorak
    Jmia skrev 2009-09-29 14:52:05 följande:
    Som sagt, det skulle ta ett tag men du kan få rubrikerna just nu. SFI är minst sagt undermåligt, ändå klandras man som invandrare då man inte kan språket flytande = jävligt svårt att få jobb. Sen har vi problematiken att ens ta sig igenom SFI som är icke studiestödsberättigat. Hmm.. Du får inte bostad på egen hand som invandrare med läskigt namn, utan förvisas till de ljuvliga platser som svenskarna fasar. Jag kan go on and on and on and on..
    Därför behövs det ett parti som vågar ryta till och ställa hårda krav på folk som kommer hit.
  • Henom
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-29 14:52:00 följande:
    Hur menar du man skulle styra invandringen? enbart ta in folk som är välutbildade och strunta i de som lider i sina hemländer under diktaturer?
    De med skyddsbehov tycker jag vi ska ta emot. Dock är den gruppen oerhört liten.

Vi kan omöjligen ta hit alla som bor i "dåliga" länder, då blir ju även Sverige ett dåligt land. Vi kan däremot försöka hjälpa dessa länder på plats, men dom brukar ju betacka sig för hjälp. Sverige kan inte rädda allt och alla, det går bara inte.
  • jaghopparhögt
    Jmia skrev 2009-09-29 14:52:05 följande:
    Som sagt, det skulle ta ett tag men du kan få rubrikerna just nu. SFI är minst sagt undermåligt, ändå klandras man som invandrare då man inte kan språket flytande = jävligt svårt att få jobb. Sen har vi problematiken att ens ta sig igenom SFI som är icke studiestödsberättigat. Hmm.. Du får inte bostad på egen hand som invandrare med läskigt namn, utan förvisas till de ljuvliga platser som svenskarna fasar. Jag kan go on and on and on and on..
    Vet inte om jagtycker att de där sakerna är så upprörande.
    Att vi ens har SFI är anmärkningsvärt, i många länder får ju invandrarna helt lära sig språket själva. Så jag ser inte att det är att behandla någon som skit, de får ju något här som många länder inte erbjuder.

Bostadsproblemen är ju inget heller som är unikt för invandrare, alla som inte har mycket pengar har ju svårt att få bostad idag. Att de hamnar i dåliga områden är ju för att det inte finns så många platser med hyresrätt som är bra. Tycker inte detta är att behandla någon som skit heller, de får ju faktiskt det bästa Sverige kan erbjuda.
  • LyckligtSlut
    Anna Paulita skrev 2009-09-29 14:54:55 följande:
    Förklara gärna. Jag förstår inte riktigt. Varför skulle man inte kunna ta in fler invandrare i framtiden om det skulle behövas fler folk då? Nu är det ju jobben som inte räcker? När i framtiden räknas det finnas fler jobb än folk som kan jobba? Finns det uträkning på det? *hoppas*
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?