• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human
    Stårschan skrev 2009-09-29 14:53:18 följande:
    Nja, sanningen ligger väl någonstans mittemellan. Och jag beskriver vad jag vill ha KVAR i framtiden. Jag säger inte att det redan är borta, men visst håller det på att naggas i kanten. Och ja, det stör mig verkligen att många invandrarkillar ser ner på svenska tjejer - det gör det. Sen att du har gift dig med en bra man tar inte bort det faktum att många andra har en hemsk kvinnosyn.
    Jag har heller inte stött på egna lärare i skolan som inte kunde svenska, för det fanns i stort sett inga invandrare i den stad där jag växte upp på 80-talet (Eller jo, EN kille från Syrien som var ett år äldre). Däremot har jag stött på sådan personal på mina barns dagis.
    jag pratar om nuvarande skolan. Har varken professorer eller föreläsare som inte kan svenska (förutom de som inte är svenska såklart) Finns heller inga lärare på min dotters skola som inte kan prata svenska.

Är det bara invandrarkillar som ser ner på svenska tjejer eller är det bara de som inte har rätt till det?
  • Henom

Bara hälften av invandrarna fullföljer sina SFI-studier, och det tar oftast flera år för dom som gör det. Men det är väl svenskarnas fel som vanligt.

• FreeForAll
    Zamorak skrev 2009-09-29 15:06:01 följande:
    Var kom sd in i bilden? Jag skrev inget parti namn, bara ett parti. Men att ställa hårda krav är väl inget fel? Våra ungar ska gå 9 år i skola, hur lång är frivilliga sfi? Personligen e ja skit trött på o sitta hos en läkare o förklara samma sak om o om igen då dom inte fattar Svenska, för att sen få en diagnos som man inte fattar för att personen snackar kass svenska. Eller att halvt få hjärtinfakt för nån kommer in på banken och ser ut som en rånare, maskerad från topp till tå, men jag måste ta av mc hjälm för att ta ut pengar på automaten som ligger i entren. Lite vrickat e de.
    Det vi har att välja på är färre läkare eller att ta in läkare som bryter, vi har brist på läkare. Hur ska vi lösa detta enligt dig??

I övrigt tycker jag det är skumt att så många missat att 40-talisterna (aka fläskberget) är på väg att gå i pension.
  • Jess87

Såg en dokumentär på TV en gång oxå.. att dom får bidrag så länge dem går kursen, därför klarar dem inte prov och så med flit, för att dem ska få fortsätta gå o få bidrag. Men vad det är för sanning i det vet jag inte.. Förjävligt om det är sant iaf..
    Men allt är ju svenskarnas fel.. ;)

Henom skrev 2009-09-29 15:09:39 följande:
    Bara hälften av invandrarna fullföljer sina SFI-studier, och det tar oftast flera år för dom som gör det. Men det är väl svenskarnas fel som vanligt.
  • FreeForAll

M Y L F skrev 2009-09-29 15:07:02 följande:

Fast då måste dessa invandrare kunna språket, få en utbildning och ett jobb. Annars står vi där vi är. Många barn och ungdomar som bor i invandrar täta områden löper ju en större risk att vara sämre än andra barn och ungdomar i bättre områden och skolor. Jag tror att vi har ett stort framtida problem att lösa.
    Absolut, då är det bäst att ta hit dom nu så dom hinner lära sig språket.
  • TheCoopers
    Stårschan skrev 2009-09-29 15:08:26 följande:
    Oj. Den frågan har avhandlats i en egen tråd eftersom den är så mångfacetterad. Jag kan inte ge ett rakt och enkelt svar.

Ahh jag tänkte eftersom vi ska prioritera svenskarna . Då är det ju avgörande att veta vilka dessa svenskar är
    I'm the me I choose to be ...
  • antitanten

Jag är mer oroad över utvandringen.
    Fler och fler svenskar väljer att flytta utomlands.
    Fler och fler svenskar väljer att studera utomlands.
    Fler och fler svenskar väljer att stanna utomlands.

Det gör att svenskarna i Sverige som gamla pensionärer får det sämre och sämre.

• Henom

MiaMija - Invandrarkillar har en helt annan syn på svenska tjejer än vad svenska killar har. De är uppväxta med en helt annan, och usel kvinnosyn, därav den nedlåtande attityden mot svenska fria jämställda tjejer. Tjejerna är väl provocerande för dom enligt deras syn på hur en kvinna ska vara. Svenska killar har inte direkt problem med att en tjej har blont hår och kjol.

• Zamorak

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:10:44 följande:

Det vi har att välja på är färre läkare eller att ta in läkare som bryter, vi har brist på läkare. Hur ska vi lösa detta enligt dig??I övrigt tycker jag det är skumt att så många missat att 40-talisterna (aka fläskberget) är på väg att gå i pension.
    Men varför inte kräva att man ska kunna prata skit bra svenska (skrift e skit samma, kan inte se vad nån läkare skriver ;) ), och just med utbildningar som rör vård o polis även nån till tycker jag ska vara utan lån del. Vilket kanske lockar fler att utbilda sig.
    Språk test är inget fel innan nån ska jobba i ett offentligt yrke.

Jo, de e dax för massa o gå i pension, och nu borde soc o af försöka samverka för att få in folk på rätt utbildningar, istället för att ta in ny arbetskraft då så många här e utan.
  • Henom
    Jess87 skrev 2009-09-29 15:12:26 följande:
    Såg en dokumentär på TV en gång oxå.. att dom får bidrag så länge dem går kursen, därför klarar dem inte prov och så med flit, för att dem ska få fortsätta gå o få bidrag. Men vad det är för sanning i det vet jag inte.. Förjävligt om det är sant iaf.. Men allt är ju svenskarnas fel.. ;)
    Såg också den dokumentären, jävligt ilsk blir man på sånt.
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?