• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Apolline
    Henom skrev 2009-09-29 15:09:39 följande:
    Bara hälften av invandrarna fullföljer sina SFI-studier, och det tar oftast flera år för dom som gör det. Men det är väl svenskarnas fel som vanligt.
    Av 73.000 inskrivna på SFI var det 15.000 som hoppade av (varav 5.000 gjorde det pga av att de fått arbete!) Snittet var 190 elevtimmar per person.
    Det blir knappats hälften, och det blir knappast flera år!

Varför håller du på och hittar på siffror hela tiden? Det blir ganska töntigt.
  • Beautifully Human
    Jess87 skrev 2009-09-29 15:12:26 följande:
    Såg en dokumentär på TV en gång oxå.. att dom får bidrag så länge dem går kursen, därför klarar dem inte prov och så med flit, för att dem ska få fortsätta gå o få bidrag. Men vad det är för sanning i det vet jag inte.. Förjävligt om det är sant iaf..Men allt är ju svenskarnas fel.. ;)
    Är det någon som känner till problematiken kring SFI?
    Varför är det ingen av er som frågar sig VARFÖR saker är si och så?
    Har ni inte lärt er kritiskt tänkande?
  • TheCoopers
    Henom skrev 2009-09-29 15:14:43 följande:
    MiaMija - Invandrarkillar har en helt annan syn på svenska tjejer än vad svenska killar har. De är uppväxta med en helt annan, och usel kvinnosyn, därav den nedlåtande attityden mot svenska fria jämställda tjejer. Tjejerna är väl provocerande för dom enligt deras syn på hur en kvinna ska vara. Svenska killar har inte direkt problem med att en tjej har blont hår och kjol.
    Ok återigen en oerhörd generalisering . INGEN av de 100 tals invandrar killar har den kvinnosynen du beskriver .

Vad får du allt ifrån människa ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Zamorak

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:

M Y L F skrev 2009-09-29 15:07:02 följande:
    Absolut, då är det bäst att ta hit dom nu så dom hinner lära sig språket.
    Varför ta hit när här finns många arbetsdugliga i sverige, oavsett härkomst.
  • bodegapeppe
    HäxanSurtant3 skrev 2009-09-29 14:41:35 följande:
    invandringen är bra. De duktigaste läkaren kommer från andra länder..och de är också de mest arbetssamma och de som inte tjafsar. De är plikttrogna.Sedan finns det ju problemområden som t ex i Rosengård i Malmö men sådant får man också räkna med. Väl bättre de småbråkar här än att bli barnsoldater i sitt hemland eller avrättade i krig. De blir nog folk av dem med då de blir större.Urtypen för missanpassad invandrare är hemmafrun som inte arbetar och inte lär sig svenska trots familjen bott här i årtionden. Det integrationsproblemet är dock kanppast ngt hot mot oss, snarare mot dem själva som missar mkt pga sin isolering.Så _summa: nej inget hot,vi får många duktiga urkeskunniga folk och de som ställer till problem är hanterbara...Önskvärt vore såklart alla föll gott på plats men det är nog en dröm..man får räkna med de har själsliga sår med sig hemifrån som ställer till det/alt en helt annan kultur/syn på livet.
    Ser man det som du är väl faran snarast att vi som varit här fler generationer än de 2 som oftast syftas på i sådana här disskutioner kommer att bli omkörda och nedtryckta till samhällets botten eftersom de finare jobben kommer att tas av de duktigare invandrarna som dessutom är de mest arbetssamma och plikttrogna...
  • Beautifully Human
    Henom skrev 2009-09-29 15:14:43 följande:
    MiaMija - Invandrarkillar har en helt annan syn på svenska tjejer än vad svenska killar har. De är uppväxta med en helt annan, och usel kvinnosyn, därav den nedlåtande attityden mot svenska fria jämställda tjejer. Tjejerna är väl provocerande för dom enligt deras syn på hur en kvinna ska vara. Svenska killar har inte direkt problem med att en tjej har blont hår och kjol.
    Det är att göra oförskämt enkelt för sig, att dra alla över en kam.
  • M Y L F

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:

M Y L F skrev 2009-09-29 15:07:02 följande:
    Absolut, då är det bäst att ta hit dom nu så dom hinner lära sig språket.
    Fast det är ju ett problem, en del lär sig inte alls och en del är väldigt dåla på svenska. Mycket pga av att dom i sin vardag nästan aldrig har någon som helst kontakt med svenska.

Barnen är ju ibland språkrör för sina föräldrar och många av dessa barn anser jag inte få en tillräckligt god skolgång pga av var dom bor. Nuför tiden så pratar ju varenda unge invandrar slang. Vi måste få mer pengar till skolorna och mer resurser. Alla barn har rätt till en bra skolgång.
  • jaghopparhögt

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:10:44 följande:

I övrigt tycker jag det är skumt att så många missat att 40-talisterna (aka fläskberget) är på väg att gå i pension.
    Fast det kommer inte påverka oss direkt, halva köttberget har redan gått i pension och arbetslösheten är fortfarande väldigt hög.
    Det största som skulle kunna ske är att arbetslösheten sjunker rejält men arbetskraftsbrist kommer vi absolut inte att få.
  • FreeForAll
    Zamorak skrev 2009-09-29 15:15:27 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:10:44 följande: Men varför inte kräva att man ska kunna prata skit bra svenska (skrift e skit samma, kan inte se vad nån läkare skriver ;) ), och just med utbildningar som rör vård o polis även nån till tycker jag ska vara utan lån del. Vilket kanske lockar fler att utbilda sig. Språk test är inget fel innan nån ska jobba i ett offentligt yrke. Jo, de e dax för massa o gå i pension, och nu borde soc o af försöka samverka för att få in folk på rätt utbildningar, istället för att ta in ny arbetskraft då så många här e utan.
    Absolut, jag tycker också att man ska prata bra svenska inom vården.

Men att det inte finns tillräckligt med läkare har inte att göra med att inte tillräckligt många vill bli läkare utan att det inte finns tillräckligt med platser åt dem på universiteten.
  • Henom
    Apolline skrev 2009-09-29 15:16:03 följande:
    Av 73.000 inskrivna på SFI var det 15.000 som hoppade av (varav 5.000 gjorde det pga av att de fått arbete!) Snittet var 190 elevtimmar per person. Det blir knappats hälften, och det blir knappast flera år! Varför håller du på och hittar på siffror hela tiden? Det blir ganska töntigt.
    Varannan deltagare fullföljer sfi.

www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0001_2009K02_TI_11_A05TI0902.pdf
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?