• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Henom
    Anna Paulita skrev 2009-09-29 14:54:55 följande:
    Inte ett dugg, snarare att det kommer vara för lite invandring i framtiden, när vi kommer behöva extra arbetskraft!
    Ehh va?
    Hur vet du att vi kommer att behöva extra arbetskraft i framtiden? Och är det inte isåfall bättre att ta emot folk DÅ?
    Som det är nu är det inte nån arbetskraftsinvandring vi sysslar med i Sverige, utan arbetslöshetsinvandring.
  • Apolline
    Förklara gärna. Jag förstår inte riktigt. Varför skulle man inte kunna ta in fler invandrare i framtiden om det skulle behövas fler folk då? Nu är det ju jobben som inte räcker? När i framtiden räknas det finnas fler jobb än folk som kan jobba? Finns det uträkning på det? *hoppas*
    Det finns en rapport från Institutet för Framtidsforskning som räknat ut hur många invandrare vi skulle behöva till Sverige nu för att kunna hantera den skeva ålderspyramiden. Dvs vi behöver fler svenskar i arbetsför ålder och fler barn för att kunna ta hand om alla gamla! Detsamma gäller hela Europa.
  • Stårschan
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 14:55:27 följande:
    Du tycker att man enbart ska hjälpa svenskar och jag tycker att man ska hjälpa alla man kan hjälpa. Det är nog där skillnaden ligger.
    Och jag tycker att om man inte har råd att hjälpa alla så ska man prioritera svenskar. Hade vi haft obegränsat med resurser hade det varit en annan sak.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • mrs Elliott
    LyckligtSlut skrev 2009-09-29 14:46:59 följande:
    Jodå, jag är bekymrad, men inte så mycket pga invandrarna själva. Jag är bekymrad över hur laddade alla frågor är så fort man diskuterar kulturskillnader. Det är oerhört svårt att komma in till Sverige från en helt annan kultur, när folk inte öppet kan diskutera vad de har för förutfattade meningar eller kunskaper för den delen om varandras kulturer.Man måste vara ÄRLIG om man ska kunna diskutera. I Sverige är vi så rädda för att kallas rasister (och med rätta, blir fruktansvärda konsekvenser om man erkänner att man öht kan ha en sk rasistisk åsikt man undrar över) att man inte ens vågar lära sig något för om man frågar så är det hets mot folkgrupp eller så blir man rädd för att det kan vara det.Tycker att man ska få ställa "dumma frågor" som t ex "Tycker alla muslimer att det är rätt att stena kvinnor?", "Blir barn rädda i skolan om kvinnor har burka?" och liknande utan att man för den delen ska riskera att få sparken från jobbet eller annat liknande.Bättre att vara ärlig med sina frågor och funderingar om nya kulturer i Sverige än att bara gå omkring och tro en massa dumheter tills man kokar över av hat helt i onödan.
    Och med detta inlägg höjdes nivån på debatten avsevärt .PRECIS vad jag tycker . Det kommer att ta lång tid innan vi har överbyggt alla kulturskillnader . På många ställen i landet är invandring fortfarande något okänt och främmande . Vi MÅSTE ha en öppen dialog och få ställa de här dumma frågorna . Det hör till processen tror jag .Just nu är diskussionen för svart vit . På ena sidan har vi de som är rent främlingsfientliga och på andra sidan har vi folk som i mina ögon sticker huvudet i sanden i någon slags PK panik . Ett bra tips är att fråga invandrare vad de tycker om landets inegrations politik . VÅGA trampa i klaveret och inte låta SD ta ordet från vanligt folk .
  • TheCoopers
    Stårschan skrev 2009-09-29 15:02:19 följande:
    Och jag tycker att om man inte har råd att hjälpa alla så ska man prioritera svenskar. Hade vi haft obegränsat med resurser hade det varit en annan sak.
    Vem är svensk då?

När är man svensk ?
    I'm the me I choose to be ...
  • Zamorak
    Jmia skrev 2009-09-29 14:57:25 följande:
    Du fattar ju uppenbarligen inte. Problematiken som invandrare möts av i det nya landet kan inte läggas på deras egna ryggar! Det är inte invandrarna som står till svars för det jag nämnde. Förstår du inte har vi nog inte så mycket att säga varann. Men rösta på SD du.
    Var kom sd in i bilden? Jag skrev inget parti namn, bara ett parti.
    Men att ställa hårda krav är väl inget fel? Våra ungar ska gå 9 år i skola, hur lång är frivilliga sfi?
    Personligen e ja skit trött på o sitta hos en läkare o förklara samma sak om o om igen då dom inte fattar Svenska, för att sen få en diagnos som man inte fattar för att personen snackar kass svenska.

Eller att halvt få hjärtinfakt för nån kommer in på banken och ser ut som en rånare, maskerad från topp till tå, men jag måste ta av mc hjälm för att ta ut pengar på automaten som ligger i entren. Lite vrickat e de.
  • LyckligtSlut
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 14:58:05 följande:
    Hur tycker du att du behandlas som skit?
    Äh, har med HELT andra problem än min härkomst att göra. Har svårt att få vård pga felaktig diagnos. Nu kommer min privatvård (eftersom jag ej annan får) att kosta mig 48 000 per år och jag har inte ens det i årlig inkomst just nu.

25 års strul med sjukvården gör mig ibland bitter och har nästan kostat mig livet flera gånger. Tycker att det är jobbigt att bli behandlad som att jag ljuger och överdriver hos läkare hela tiden. Skulle kostat så mycket mindre för alla plus kanske mitt liv sett helt annorlunda ut om jag och mina föräldrar tagits på allvar för många många år sedan.

Hoppas på att få ta banklån för vård nu. Då blir jag mer skuldsatt, men hoppas på att kanske kunna bli frisk då och arbeta osv! Har ju låg inkomst, men kanske min familj kan borga.

Så det har med byråkrati att göra, kan man väl säga. Hade varit samma sak om jag haft ett svenskt namn.
  • M Y L F
    Apolline skrev 2009-09-29 15:01:48 följande:
    Det finns en rapport från Institutet för Framtidsforskning som räknat ut hur många invandrare vi skulle behöva till Sverige nu för att kunna hantera den skeva ålderspyramiden. Dvs vi behöver fler svenskar i arbetsför ålder och fler barn för att kunna ta hand om alla gamla! Detsamma gäller hela Europa.
    Fast då måste dessa invandrare kunna språket, få en utbildning och ett jobb. Annars står vi där vi är. Många barn och ungdomar som bor i invandrar täta områden löper ju en större risk att vara sämre än andra barn och ungdomar i bättre områden och skolor.

Jag tror att vi har ett stort framtida problem att lösa.
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-29 15:04:55 följande:
    Vem är svensk då?När är man svensk ?
    Oj. Den frågan har avhandlats i en egen tråd eftersom den är så mångfacetterad. Jag kan inte ge ett rakt och enkelt svar.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • LyckligtSlut

mrs Elliott skrev 2009-09-29 15:04:39 följande:

Och med detta inlägg höjdes nivån på debatten avsevärt .PRECIS vad jag tycker . Det kommer att ta lång tid innan vi har överbyggt alla kulturskillnader . På många ställen i landet är invandring fortfarande något okänt och främmande . Vi MÅSTE ha en öppen dialog och få ställa de här dumma frågorna . Det hör till processen tror jag .Just nu är diskussionen för svart vit . På ena sidan har vi de som är rent främlingsfientliga och på andra sidan har vi folk som i mina ögon sticker huvudet i sanden i någon slags PK panik . Ett bra tips är att fråga invandrare vad de tycker om landets inegrations politik . VÅGA trampa i klaveret och inte låta SD ta ordet från vanligt folk .
    Vad kul med sådan respons på mitt inlägg! Skönt att jag blev förstådd. Spårar ofta ur när jag skriver mina tankar kring detta. Blev glad nu!
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?