• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Beautifully Human

Äsch, jag ska göra lite andra grejjer nu.

Men så länge folk tror att alla invandrare är kvinnoförtryckare, arbetsskygga och våldsamma kommer vi aldrig få bukt med problemen.

En svensk man kan banka på sin fru i 20 år, ingen dömmer ut svenskar för det. Men FY SKAM om en invandrar man inte tilltalar dig (han kanske helt enkelt tycker du är jobbig?) du är alla invandrare kvinnoförtryckare.

Tycker ni det är en rättvis bedömning?

Ingen ska behöva förtryckas, varken invandrare eller svenskar, kvinnor eller män. Diksussions nivån måste höjas och likaså kunskapen om något gott ska komma ur detta.

• jaghopparhögt
    Marlean skrev 2009-09-29 16:15:09 följande:
    Möjligen att den skulle stoppas, Sverige klarar sig inte utan arbetskraftsinvandring.
    Varför inte?
  • Mollie77
    MijaMia skrev 2009-09-29 16:12:56 följande:
    Halva min familj är muslimer, så nej, jag tror INTE att det gäller muslimer. Finns inget i islam som säger att man inte får tilltala kvinnor. Eller att barn inte får lyssna på kvinnor.Det verkar ju inte bara vara jag i tråden som aldrig stött på något liknande. Så jag antar att dina upplevelser är ganska exceptionella.
    Ok men ytterligare en gång så gäller de inte alla..Nej du jag har träffat på detta en del o inte minst mina släktingar..Har som sagt flera som jobbar på förskola i Malmö o detta är ett stort problem..Även min svärmor som jobbat på posten där ser mycke av detta beteende...
    De pratas mycke nu om detta..Folk börjar koka o rasa...
    Jacob,Isac,Pontus;Miranda:mina skatter
  • Beautifully Human
    Mollie77 skrev 2009-09-29 16:18:12 följande:
    Ok men ytterligare en gång så gäller de inte alla..Nej du jag har träffat på detta en del o inte minst mina släktingar..Har som sagt flera som jobbar på förskola i Malmö o detta är ett stort problem..Även min svärmor som jobbat på posten där ser mycke av detta beteende...De pratas mycke nu om detta..Folk börjar koka o rasa...
    Kanske dags att ni bränner några bilar i ren frustration?
  • mrs Elliott
    MijaMia skrev 2009-09-29 16:16:41 följande:
    Äsch, jag ska göra lite andra grejjer nu.Men så länge folk tror att alla invandrare är kvinnoförtryckare, arbetsskygga och våldsamma kommer vi aldrig få bukt med problemen.En svensk man kan banka på sin fru i 20 år, ingen dömmer ut svenskar för det. Men FY SKAM om en invandrar man inte tilltalar dig (han kanske helt enkelt tycker du är jobbig?) du är alla invandrare kvinnoförtryckare.Tycker ni det är en rättvis bedömning?Ingen ska behöva förtryckas, varken invandrare eller svenskar, kvinnor eller män. Diksussions nivån måste höjas och likaså kunskapen om något gott ska komma ur detta.
    Givetvis finns det horder av svenska män som slår och tom mördar sina kvinnor ,men att hela tiden förneka att det finna problem med synen på kvinnor bland vissa grupper av invandrare är inte bra Mija . Det får dig att se ut som om du stoppar huvudet i sanden . Varför tror du Sharifs hjältar finns?
    Jag har själv varit tillsammans med en muslimsk kille . HAN var helt ok ,men många av hans vänner HADE dålig syn på kvinnor på precis det sätt som folk här säger . Bland oss (majoriteten av mina vänner var invandrare) var detta ett ständigt återkommande dilemma . jag tror iofs att den här problematiken kommer att försvinna på några år . Men att förneka det är bara dumt .
  • Stårschan
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 16:22:55 följande:
    Givetvis finns det horder av svenska män som slår och tom mördar sina kvinnor ,men att hela tiden förneka att det finna problem med synen på kvinnor bland vissa grupper av invandrare är inte bra Mija . Det får dig att se ut som om du stoppar huvudet i sanden . Varför tror du Sharifs hjältar finns?Jag har själv varit tillsammans med en muslimsk kille . HAN var helt ok ,men många av hans vänner HADE dålig syn på kvinnor på precis det sätt som folk här säger . Bland oss (majoriteten av mina vänner var invandrare) var detta ett ständigt återkommande dilemma . jag tror iofs att den här problematiken kommer att försvinna på några år . Men att förneka det är bara dumt .
    Vad är Sharifs hjältar? (Jaja, jag kan googla, men det låter som något som vore bra att förklara inom den här debatten)
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Henom

Sharifs hjältar är en samling muslimska gymnasiekillar i Sverige som inser att föräldragenerationens syn på kvinnan är föråldrad. De verkar för att förändra det patriarkala förtrycket och hedersvåldet. Trots mordhot och misshandel åker de runt och föreläser om hedersvåld, hur männen styr, hur det är att leva i samhällen utan jämställdhet och demokrati, hur många muslimska kvinnor inte får forma sina egna liv, hur viktig deras oskuld är osv.

• Mollie77
    MijaMia skrev 2009-09-29 16:19:14 följande:
    Kanske dags att ni bränner några bilar i ren frustration?
    Nej de gjorde flera just i vår stad av muslimsk art..
    Vi sysslar i regel inte med sådant..
    De är klart några pundare gjorde de men annars,,,,nä
  • Mollie77
    mrs Elliott skrev 2009-09-29 16:22:55 följande:
    Givetvis finns det horder av svenska män som slår och tom mördar sina kvinnor ,men att hela tiden förneka att det finna problem med synen på kvinnor bland vissa grupper av invandrare är inte bra Mija . Det får dig att se ut som om du stoppar huvudet i sanden . Varför tror du Sharifs hjältar finns?Jag har själv varit tillsammans med en muslimsk kille . HAN var helt ok ,men många av hans vänner HADE dålig syn på kvinnor på precis det sätt som folk här säger . Bland oss (majoriteten av mina vänner var invandrare) var detta ett ständigt återkommande dilemma . jag tror iofs att den här problematiken kommer att försvinna på några år . Men att förneka det är bara dumt .
    Tack!
  • Elavela87

Personligen tycker jag man borde stoppa invandringen i några år till Sverige.

Hade det här multikultisamhället funkat hade vi inte haft partier som SD, Nationaldemokraterna och vad det nu finns för partier som vill stoppa invandring eller har "rasistiska" åsikter. Nu är detta tydligt att invandringspolitiken inte fungerar eftersom att det är ett sån jävla liv hit och dit.

Enligt svensk lag är det maskeringsförbjud. Varför skulle burka vara lagligt? Vi har religionsfrihet, varför skulle burka INTE vara lagligt? Vart går gränsen. Personligen tycker jag att burka kan användas hemma i sitt eget hem. Inte på arbetsplatser heller för den delen.

Jag förstår inte vad denna leksaksregering vill komma med invandringen och invandrarsamhället vi har ute.

Klart som fan att folk känner sig hotade när folk från andra länder (oftast muslimska, sorry) stenar varandra för att kvinnor bär byxor, glömde slöjan hemma, förälskar sig i en annan man, självmordsbombare tog livet av sig själv och 50 andra i en skola, rättfärdigar sitt heliga krig med religiösa budskap, tar sin religion på allvar och driver detta inom politik och tycker ALLA borde göra samma sak. ETC ETC.

Jag har full förståelse att folk känner sig hotade och ignorerade i sitt Svenska hemland. Ingenting görs åt saken när en bunt med massa "JA"-sägare godkänner allt och alla för att inte bli kallade "rasister" eller "främlingsfientlig" och skiter fullständigt i hur det blir på långsikt.

Att värna om sitt kulturarv samt den svenska seden, de lilla vi har kvar, anser jag inte vara rasistiskt.

Så i andras ögon är jag rasist i och med att jag ifrågasätter invandringen. Men helt ärligt varför skulle jag bry mig en jota om vad ANDRA tycker.

Jag säger "NEJ", och jag känner mig hotad. Så är det.

Jag skiter i vilken färg/religion/kultur etc etc andra människor har. Bara dom lämnar mig ifred.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?