• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Henom

Fatima med slöja:

"Det känns som hemma.
    Det känns som Irak eller annat arabland.
    Jag trivs jättebra i Malmö."

• FamBroberg

Alltid när man är i dessa trådar, skriver jag om mina inlägg flera gånger för att det ska bli så PK som möjligt, men nu skiter jag i det.
    Jag är inte ett dugg oroad för invandringen, inte någonstans.
    Min åsikt/uppfattning/fördom är att invandrare som kommer till Sverige är sugna på att arbeta, dom arbetar i ur och skur och är trevliga människor. Någon som är personifierad hur jag ser på första generationens invandrare är mannen som tog emot 6-åringen som föll ur fönstret i Skåne (tror jag) för ett par veckor sedan. Många stod runtomkring och tjöt, men den som tog saken i egna händer och sprang fram och tog emot med kroppen var en invandrande man. Han låg sedan och kramade, pussade och höll om pojken tills hjälp kom.
    Kanske en fördom mot svenskar, men har svårt att se mig en svensk man i 50-årsåldern göra detsamma.

Iaf, helt OT.

Däremot har jag svårt för att vissa (och absolut inte alla) invandrare tycker så synd om sig. T.ex i inläggen från MijaMia, där hon tar upp problemet med att svenskar får alla jobb o.s.v. Ska jag vara ärlig tror jag det är lite BS. Självfallet stöter man på rötägg överallt, och ja, en arbetsledare kan även han/hon tycka illa och ha fördomar mot invandrare, men vill man då jobba hos denna person ändå?
    Sen kan vi väl vända på det? Säg att jag åker ner till Irak. Tror du att jag skulle få jobbet?

Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
  • Stårschan
    Henom skrev 2009-09-29 16:27:55 följande:
    Sharifs hjältar är en samling muslimska gymnasiekillar i Sverige som inser att föräldragenerationens syn på kvinnan är föråldrad. De verkar för att förändra det patriarkala förtrycket och hedersvåldet. Trots mordhot och misshandel åker de runt och föreläser om hedersvåld, hur männen styr, hur det är att leva i samhällen utan jämställdhet och demokrati, hur många muslimska kvinnor inte får forma sina egna liv, hur viktig deras oskuld är osv.
    Äkta hjältar med råg i ryggen med andra ord. Heder åt dem. För jag tror benhårt på att det är den vägen man måste gå för att komma tillrätta med förtryckskulturerna. Ska surfa in på sidan och läsa lite mer.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • kuddmys

Ja, jag är mycket oroad över invandringen. Det är för många för längesen. Inte bra för varken dem eller oss. Men mest för att Sverige går med på en massa krav istället för att bestämt säga: Ta seden dit du kommer. Och ja, jag har invandrarbakgrund själv, men från en tid då man inte krävde en massa när man fick en fristad här.

• kuddmys
    Elavela87 skrev 2009-09-29 16:29:40 följande:
    Personligen tycker jag man borde stoppa invandringen i några år till Sverige.Hade det här multikultisamhället funkat hade vi inte haft partier som SD, Nationaldemokraterna och vad det nu finns för partier som vill stoppa invandring eller har "rasistiska" åsikter. Nu är detta tydligt att invandringspolitiken inte fungerar eftersom att det är ett sån jävla liv hit och dit.Enligt svensk lag är det maskeringsförbjud. Varför skulle burka vara lagligt? Vi har religionsfrihet, varför skulle burka INTE vara lagligt? Vart går gränsen. Personligen tycker jag att burka kan användas hemma i sitt eget hem. Inte på arbetsplatser heller för den delen.Jag förstår inte vad denna leksaksregering vill komma med invandringen och invandrarsamhället vi har ute. Klart som fan att folk känner sig hotade när folk från andra länder (oftast muslimska, sorry) stenar varandra för att kvinnor bär byxor, glömde slöjan hemma, förälskar sig i en annan man, självmordsbombare tog livet av sig själv och 50 andra i en skola, rättfärdigar sitt heliga krig med religiösa budskap, tar sin religion på allvar och driver detta inom politik och tycker ALLA borde göra samma sak. ETC ETC.Jag har full förståelse att folk känner sig hotade och ignorerade i sitt Svenska hemland. Ingenting görs åt saken när en bunt med massa "JA"-sägare godkänner allt och alla för att inte bli kallade "rasister" eller "främlingsfientlig" och skiter fullständigt i hur det blir på långsikt.Att värna om sitt kulturarv samt den svenska seden, de lilla vi har kvar, anser jag inte vara rasistiskt. Så i andras ögon är jag rasist i och med att jag ifrågasätter invandringen. Men helt ärligt varför skulle jag bry mig en jota om vad ANDRA tycker.Jag säger "NEJ", och jag känner mig hotad. Så är det.Jag skiter i vilken färg/religion/kultur etc etc andra människor har. Bara dom lämnar mig ifred.
    Rasist betyder att man säger att invandrare är dumma. Inte att ifrågasätta invandringen.
  • FamBroberg
    Henom skrev 2009-09-29 16:31:19 följande:
    Fatima med slöja:"Det känns som hemma.Det känns som Irak eller annat arabland.Jag trivs jättebra i Malmö."
    Jag håller inte med dig, men det beror nog mer på dig än på mig
  • Ztinisen

Skriver som jag skrivit i en del andra trådar......
    Min åsikt är att de som fått asyl i sverige ska ha en prövotid på ganska många år. Om de missköter sig under den tiden så ska de riskera att förlora sin asyl. Jag har inga bra erafarenheter av invandringen, fattar inte att Sverige kan ge så många asyl som de gjort. Nu vill man att det ska vara ok att bära burka i skolan osv...oj, oj, oj vansinne enligt mig.
    Är så trött på att det är så tabu att ha en åsikt i denna fråga. Bara för man tycker att det är för mycket invandring så är man rassist, när det i själva verket handlar om att det är ganska bevisat att vi inte kan ta hand om de invandrare vi har VARFÖR då ta in fler?
    Det finns många problemområden i Sverige, som Rosengård som nämts tidigare. Nu ska jag tala om att jag aldrig har varit där, men vad nyheter och snack gått ut på så är det ju synd om ungdommarna som inte har nåt att göra....? Ho ho??? Vaddå synd? Snacka om att vända på det och lägga skulden på nån annan.

• kuddmys
    Ztinisen skrev 2009-09-29 16:47:15 följande:
    Skriver som jag skrivit i en del andra trådar......Min åsikt är att de som fått asyl i sverige ska ha en prövotid på ganska många år. Om de missköter sig under den tiden så ska de riskera att förlora sin asyl. Jag har inga bra erafarenheter av invandringen, fattar inte att Sverige kan ge så många asyl som de gjort. Nu vill man att det ska vara ok att bära burka i skolan osv...oj, oj, oj vansinne enligt mig. Är så trött på att det är så tabu att ha en åsikt i denna fråga. Bara för man tycker att det är för mycket invandring så är man rassist, när det i själva verket handlar om att det är ganska bevisat att vi inte kan ta hand om de invandrare vi har VARFÖR då ta in fler?Det finns många problemområden i Sverige, som Rosengård som nämts tidigare. Nu ska jag tala om att jag aldrig har varit där, men vad nyheter och snack gått ut på så är det ju synd om ungdommarna som inte har nåt att göra....? Ho ho??? Vaddå synd? Snacka om att vända på det och lägga skulden på nån annan.
    Skriver under på den prövotiden.
  • Jmia
    Henom skrev 2009-09-29 15:14:43 följande:
    MiaMija - Invandrarkillar har en helt annan syn på svenska tjejer än vad svenska killar har. De är uppväxta med en helt annan, och usel kvinnosyn, därav den nedlåtande attityden mot svenska fria jämställda tjejer. Tjejerna är väl provocerande för dom enligt deras syn på hur en kvinna ska vara. Svenska killar har inte direkt problem med att en tjej har blont hår och kjol.
    Vad pinsamt att du likställer invandrare med stengrottsmuslimer från de shiamuslimska bergen typ där de inte ens praktiserar islam.
    Hur tänkte du nu?
Svar på tråden Är du oroad över invandringen?