• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Stårschan
    TheCoopers skrev 2009-09-29 15:13:55 följande:
    Ahh jag tänkte eftersom vi ska prioritera svenskarna . Då är det ju avgörande att veta vilka dessa svenskar är
    Nog förstår jag det, och du förtjänar ett bättre svar. I fallande skala menar jag etniska svenskar med rötterna djupt i den steniga svenska myllan. Därefter invandrade personer som integrerats i det svenska samhället, och som ser sig själva som svenskar. Därefter invandrade personer som ser en framtid i Sverige och som jobbar för att lära sig svenska och för att skaffa sig jobb och bli självförsörjande. Därefter invandrade personer som har noll önskan att acklimatisera sig och anpassa sig till svenska värderingar, men som ändå lyckats få svenskt medborgarskap. Och sist på skalan har vi sådana som är invandrade utan ambitioner att stanna överhuvudtaget.

Men för att göra det lätt för mig skulle jag kunna dra en linje vid dem som har svenskt medborgarskap, och så stänger vi gränserna för allt annat än arbetskraftsinvandring tills vi kommit på fötter igen.
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Sirling

Lite oroad, inte för att vi får hit invandrare, det har ju hjälpt oss att bygga ett bra samhälle, men däremot för det utanförskap som finns och svårigheten att ta sig in i det svenska samhället. Jag skulle också gärna se lite arbetskraftsinvandring av välutbildade personer i yrken vi har brist på och som då har en spetskompetens som svenska samhället har sluppit betala utbildning för. USA har alltid gjort så, varför gör inte vi så?

• FreeForAll
    Henom skrev 2009-09-29 15:25:12 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:22:06 följande: Det är ju för att du är försörjningsskyldig för honom. Om han vore singel hade han kunnat hämta hem deg.
    Ja, absolut. Men det jag ville säga är at man inte alls får några pengar för att man läser den utbildningen. Jag gissar på att man får exakt samma socialbidrag när man läser där som man skulle fått om man inte läste där.
  • jaghopparhögt

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:26:45 följande:

Ingenting, men vi pratade om att en del inte blir klar med sin utbildning i tid då de får socialbidrag så länge de läser kurserna.
    Dåså, då får han ju en gratis utbildning ju. Inte många länder som ger det :)
  • HelenaMaria
    Apolline skrev 2009-09-29 15:27:06 följande:
    OK, så SCB gjorde en enkätundersökning, dvs frågade ett begränsat urval, och drog slutsatser utifrån det. På Skolverkets hemsida kan du se siffror där de har räknat exakt varenda person som varit inskriven i SFI, de kommer fram till helt andra siffror, nämligen de jag skrev ovan. Av din undersökning framgår ju annars att 30% av de som läser på SFI också har ett arbete. Men det kanske du vill avstå från att kommentera?
    Vilka är det som har arbete då? En somalier eller en holländare (som flyttat hit p.g.a. jobb)?
  • HelenaMaria

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:29:02 följande:

Ja, absolut. Men det jag ville säga är at man inte alls får några pengar för att man läser den utbildningen. Jag gissar på att man får exakt samma socialbidrag när man läser där som man skulle fått om man inte läste där.
    Stämmer. Socialbidraget blir inte högre bara för att man läser SFI. Den högre ersättningen är troligtvis en integrationsersättning som de kan ha första åren de kommer hit.
  • HäxanSurtant3

Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:18:02 följande:

Absolut, jag tycker också att man ska prata bra svenska inom vården.Men att det inte finns tillräckligt med läkare har inte att göra med att inte tillräckligt många vill bli läkare utan att det inte finns tillräckligt med platser åt dem på universiteten.
    äsch det funkar bra med folk i vården med halvtaskig svenska- jag jobbade en sommar på en kaos akut i STLM med folk från Afrika (läkare) som bara pratade engelska.Funkade.

Jag har jobbat som svensk i sjukvården i Danmark där folk säger "hvad"?? innan man lärt sig språket. Det funkade det med.

Sant sverige har ett trångsynt antagningssystem till läkarutbildningen. Danmark är en föregångare där helt klart....(kvot 1 på betyg ,kvot 2 på motivation.levnadserfarenhet). Problemet för danskarna är att vi svenskar åker hem då vi läst några terminer där..
  • FreeForAll
    jaghopparhögt skrev 2009-09-29 15:29:08 följande:
    Äpplen och Päron skrev 2009-09-29 15:26:45 följande: Dåså, då får han ju en gratis utbildning ju. Inte många länder som ger det :)
    Precis och det är vi väldigt glada för!
  • TheCoopers
    Stårschan skrev 2009-09-29 15:27:35 följande:
    Nog förstår jag det, och du förtjänar ett bättre svar. I fallande skala menar jag etniska svenskar med rötterna djupt i den steniga svenska myllan. Därefter invandrade personer som integrerats i det svenska samhället, och som ser sig själva som svenskar. Därefter invandrade personer som ser en framtid i Sverige och som jobbar för att lära sig svenska och för att skaffa sig jobb och bli självförsörjande. Därefter invandrade personer som har noll önskan att acklimatisera sig och anpassa sig till svenska värderingar, men som ändå lyckats få svenskt medborgarskap. Och sist på skalan har vi sådana som är invandrade utan ambitioner att stanna överhuvudtaget. Men för att göra det lätt för mig skulle jag kunna dra en linje vid dem som har svenskt medborgarskap, och så stänger vi gränserna för allt annat än arbetskraftsinvandring tills vi kommit på fötter igen.
    Tackar för det
    I'm the me I choose to be ...
  • Zamorak

dax o sola tårna, utgick för dagen Ha de folket.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?