• Jmia

Är du oroad över invandringen?

Som svensk har man förstås åsikter om invandringen men jag upplever att det i diskussioner och debatter enbart fokuseras på det negativa i sann SD- anda..

Många svenskar verkar känna ett hot, eller en sorts rädsla nästan för invandrare. Varför är det så? Vissa tycker visst att invandrare blir "curlade", personligen anser jag att de tvingas utanför samhället så tvärt att det blir nästintill omöjligt för dem att leva här.

Så min fråga är, vad anser du om invandringen i Sverige för närvarande?

> Alltså, är du oroad på något sätt av någon anledning? Utveckla gärna..

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-29 14:46
    Frågan kan tolkas på många sätt. Oroad över invandringen kan man vara av många skäl, helt olika varann, så utveckla gärna. Det går inte att avläsa resultatet som att alla JA- röster är främlingsfientliga t ex utan oron kan bestå av att man som jag oroar mig över integrationen som sådan, inte det faktum att det kommer invandrare till vårt land.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du oroad över invandringen?
  • Vic2ria

Nej det är jag inte jag är mer oroad hur Sverige mottar invandrare, spec flyktingar

• MrsAssault

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-29 01:29:33 följande:

Schackspelarna! Vafan tror du, idioterna som bränner bilar och kastar sten på poliser, brandmän och annat här och där i vårt land (t.ex Malmö och Uppsala) Där förordar jag Deportation, får vara hur "rasistiskt" som helst, men det är min ärliga åsikt. Jag har inget emot min granne Mehemet, lika lite som min granne Berit.
    Va? Ska vi deportera alla ungdomar?
  • Analoga

Ja, jag är något oroad över invandringen. Det kommer bara fler och fler invandrare hit, och kanske inte alltid på helt grundade orsaker. Bristen på jobb tex blir ju inte mindre för att vi tar in fler och fler invånare.

• kuddmys
    Vic2ria skrev 2009-09-29 16:59:03 följande:
    Nej det är jag inte jag är mer oroad hur Sverige mottar invandrare, spec flyktingar
    Att man inte informerar om skyldigheter lika ofta som rättigheter, kan jag fylla i med. Gagnar varken dem eller oss.
  • Apolline
    Ztinisen skrev 2009-09-29 16:47:15 följande:
    Skriver som jag skrivit i en del andra trådar......Min åsikt är att de som fått asyl i sverige ska ha en prövotid på ganska många år. Om de missköter sig under den tiden så ska de riskera att förlora sin asyl.
    Att bli flyktingklassad innebär att svensk myndighet eller domstol har bedömt att personen inte har möjlighet att återvända till sitt hemland utan att riskera sitt liv. Du menar att vi ska kunna skicka dessa till ett land där de löper stor risk att dödas tex på grund av sin religion eller politiska övertygelse? Att vi ska skicka tillbaka personer till krigszoner? Naturkatastrofområden?

Du vet nog inte vad asyl innebär. Det är liksom inget man kan förlora.
  • kuddmys
    Apolline skrev 2009-09-29 17:03:24 följande:
    Att bli flyktingklassad innebär att svensk myndighet eller domstol har bedömt att personen inte har möjlighet att återvända till sitt hemland utan att riskera sitt liv. Du menar att vi ska kunna skicka dessa till ett land där de löper stor risk att dödas tex på grund av sin religion eller politiska övertygelse? Att vi ska skicka tillbaka personer till krigszoner? Naturkatastrofområden? Du vet nog inte vad asyl innebär. Det är liksom inget man kan förlora.
    Om man verkligen är i fara ser man väl till att sköta sig i det nya landet?
  • Stinky
    Stårschan skrev 2009-09-29 09:00:32 följande:
    Jag tycker redan att den har en negativ effekt på den jämställda syn på män och kvinnor vi haft i Sverige. Helt plötsligt kallas unga svenska tjejer horor och madrasser för att de inte har överbeskyddande storebröder. Invandrarkillar (jo, jag har själv diskuterat med välutbildade sådana på universitetet) är av åsikten att svenska tjejer duger till att knulla med, men sedan ska man åka hem till hemlandet och hämta hem en oskyld att gifta sig med - någon som duger att uppfostra barnen enligt det gamla patriarkala mönstret. Svenska män blir utestängda från badhus vissa tider för att det ska tas hänsyn till kvinnor som inte får bada i närvaro av män. Svenska åldringar som har varit med och byggt upp samhället får det sämre för att pengarna inte längre räcker till dem. Skolan har försämrats drastiskt sedan jag själv gick i den. (Och ja, jag är medveten om att det till stor del beror på att Sverige levde över sina tillgångar på lånade pengar under min uppväxt). Skolavslutningar ska inte få firas i kyrkan av hänsyn till barn från andra religioner, vi har fått gängbildningar i fattiga bostadsområden med övervägande delen invandrare. Sen kanske var och en av dessa händelser har vettiga förklaringar som helt klart ligger utanför den enskilde hjälpsökande invididen, men faktum kvarstår att asylinvandringen har negativa följder för Sverige. Det måste finnas vettiga jobb åt alla, och folk måste integreras i betydligt större utsträckning om det här ska funka.
    Så OTROLIGT bra skrivet! U go girl!!!
  • Jmia
    FamBroberg skrev 2009-09-29 16:39:21 följande:
     Iaf, helt OT. Däremot har jag svårt för att vissa (och absolut inte alla) invandrare tycker så synd om sig. T.ex i inläggen från MijaMia, där hon tar upp problemet med att svenskar får alla jobb o.s.v. Ska jag vara ärlig tror jag det är lite BS. Självfallet stöter man på rötägg överallt, och ja, en arbetsledare kan även han/hon tycka illa och ha fördomar mot invandrare, men vill man då jobba hos denna person ändå? Sen kan vi väl vända på det? Säg att jag åker ner till Irak. Tror du att jag skulle få jobbet?
    Det är inte ot och det är inte BS. Vi som känner många invandrare, lever med invandrare och har insikt i problematiken de ställs inför och de val de har anser inte att det är BS.
    Det är vår vardag.
  • Ztinisen
    kuddmys skrev 2009-09-29 17:00:38 följande:
    Att man inte informerar om skyldigheter lika ofta som rättigheter, kan jag fylla i med. Gagnar varken dem eller oss.
    Ja, men visst tror jag att man får info om skyldigheter och rättigheter i viss mån. Men har de som kommer hit INGEN skyldighet att ta reda på vissa saker själv? Det borde ju vara intressant att veta vad man har för skyldigheter/ rättigheter om man kommer till ett nytt land kan man tycka!?
    Frågan är om man ska behöva lämna ut en lång lista på vad man inte får göra...
    - Du får inte sätta eld på någon annan bil än din egen.
    - Du får inte rycka väskor av pensionärer
    - Du måste betala i alla butiker

osv....

Och nu menar jag inte att det bara är invandrare som gör dessa saker, men det var ett exempel. Så för er som var beredda med ett påhopp nu så lägg ner.....
  • riskakan

Jag tror så här:

Vi har länge kämpat för demokrati, jämlikhet, jämställdhet mm i Sverige. Och vi har kommit ganska långt. För 100 år sedan hade kvinnor inte rösträtt. Det fanns fortfarande statare och människor som svalt. Klasskillnaderna var enorma. För 60 år sedan var det fortfarande kriminellt att vara homosexuell. Abort var förbjudet, men samtidigt var det en "skam" att vara ogift mor. Våldtäkt sågs inte som våldtäkt om det skedde inom äktenskapet. Kvinnomisshandel togs inte alltid på allvar eller så hade mannen "rätt" att slå. Incest tystades ner osv.

Allt detta är förändrat idag. Vi har ett samhälle där barnaga är förbjudet, där män kan vara föräldralediga precis som kvinnor, där man inte längre är tvingad att ha en viss religion och där homosexuella kan dansa gatan fram under Pride utan att attackeras av andra än enstaka idioter. Hundratusentals andra stockholmare står snarare bredvid och hejar eller viftar med regnbågsflaggor. Eller bryr sig inte alls, men accepterar åtminstone det hela. Detta är i det närmaste unikt för Sverige. Vi är inte "perfekta", men vi är trots allt ett av världens mest jämställda och jämlika länder. I Moskva t ex, blir Pride-paraden attackerad av stenkastare och polisen ingriper inte, trots att det enligt lag är förbjudet att göra så. Och hur homosexuella behandlas i många länder i t ex Mellanöstern, behöver jag kanske inte ens gå in på.

Parallellt med denna utveckling - som på intet sätt har varit självklar i Sverige och inte nödvändigtvis en del av svensk "kultur", utan snarare ett resultat av politiska och sociala reformer - har det flyttat in stora grupper från andra länder, med en mer konservativ syn på ovanstående frågor. På ett sätt har vi alltså gått framåt, men på ett sätt har vi också upplevt en backlash. Jag tror att det är detta många är rädda för - att samhällsutvecklingen ska gå tillbaka. När Malmö hade en Pride-parad (eller dylikt) för några år sedan, attackerades de av muslimska män som kastade sten. Det är inte längre bara svenska högerextremister som angriper homosexuella i Sverige. Unga kvinnor vittnar om hur de blir kallade "svennehoror" eller tafsade på. I 8 fall av 10 har förövaren utländsk bakgrund. Vi läser om kvinnor som blir inlåsta av sina familjer, bortgifta mot sin vilja eller nerknuffade från balkonger. Detta existerade knappt i Sverige tidigare - utom för väldigt länge sen, när vi fortfarande var ett väldigt odemokratiskt och ojämställt land. Det har talats om att införa Sharialagar, Shariadomstolar och annat bullshit.

Inget av detta är något man kan lasta alla invandrare för. Och självklart finns det även etniskt svenska män som super, misshandlar, våldtar eller är homofober. Ingen har förnekat detta. Dessutom måste man ju även - i rättvisans namn - räkna med allt positivt som invandringen har fört med sig. Men det negativa - i kombination med integrationsproblem, utanförskap, stenkastning etc - är väl det folk ser och oroar sig för. Jag tror inte att de menar att alla måste bli "svenska", bara att vissa saker inte borde få förekomma. Malmö ÄR ingen rolig stad och skötsamma svenskar och invandrare "flyr" till ytterområdena eller till andra orter. Detsamma gäller t ex Landskrona. Jag har INGET emot mångkultur, men jag skulle INTE vilja att mina barn växte upp på dessa ställen, pga ovanstående. Vems fel det sedan är att det har blivit så, kan vi nog diskutera hela natten. Politikernas, invandrarna själva, svenskarnas, vissa individers eller gruppers? Jag konstaterar bara att de här problemen finns, växer och jag tror att de oroar många.

Svar på tråden Är du oroad över invandringen?