• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym

Tja dom säger ju faktist att pengar är dyrare för de fattiga.

Allt är dyrare för fattiga än för rika. Lånar du tex pengar så betalar du högre ränta om du tar snabblån, och det är ju bara dem som inte har någon annan utväg som lånar snabblån och sms lån. Alltså de som redan inte har några pengar tvingas till lånen med hög ränta medans de som har pengar lånar till superbillig ränta på banken.

Sen tvingas fattiga köpa på avbetalning = alltid dyrare än att köpa kontant.

Så är det ju med allt, lånehajarna profiterar oerhört på dem som inga tillgångar har.

• Anonym (Betala)

betalar man sina räkningar och inte överkonsumerar så hamnar man inte hos vare sig inkassobolag eller kronofogden. Inkassobolag kan bara följa inkassolagen och ta de avgifter som finns inskrivna där, allt annat är skitsnack.

Ta tag i ditt liv istället för att söka syndabockar utanför dig själv.

• snillis
    Anonym skrev 2009-10-13 21:10:26 följande:
    Tja dom säger ju faktist att pengar är dyrare för de fattiga. Allt är dyrare för fattiga än för rika. Lånar du tex pengar så betalar du högre ränta om du tar snabblån, och det är ju bara dem som inte har någon annan utväg som lånar snabblån och sms lån. Alltså de som redan inte har några pengar tvingas till lånen med hög ränta medans de som har pengar lånar till superbillig ränta på banken. Sen tvingas fattiga köpa på avbetalning = alltid dyrare än att köpa kontant. Så är det ju med allt, lånehajarna profiterar oerhört på dem som inga tillgångar har.
    Vadå tvingas köpa på avbetalning?
    Om man inga pengar har ger man fan i att köpa saker öht.
    Det är väl ingen annans fel om man lever över sina tillgångar.

De som tar snabblån gör det i stor utsträckning till sk lyxkonsumtion.

Säger som föregående talare - ta ett eget ansvar i stället för att skylla på någon annan!
  • Anonym (ekonomen)

Om man blir utgör en högre risk för banken/kreditinstitutet så får man också betala för det, inget konstigt alls tycker jag.

Håller helt med föregående inlägg, har man inga pengar får man väl spara, vilket de flesta med mer i plånboken redan gjort. Man får helt enkelt spara och prioritera sina inköp(hur skulle man annars ha råd att köpa nåt?!)!!! Att leva över sina tillgångar är helt och hållet självförvållat, ingen behöver konsumera på kredit eller avbetalning mot sin vilja!!

Däremot skulle jag gärna se lite mer privatekonomi och civilrätt i undervisningen på grundskolan så skulle kanske vi se mindre människor som hamnar i tunga skulder.

• Michas

Visst är det skitjobbigt att vara skuldsatt och hamna hos inkasso eller kf, men samtidigt så måste man ju någongång, någonstans, ta ansvar för de fel man gjort. Det största felet många gör är att de inte tar tag i situationen innan den urartar och t.ex ringer upp sina olika långivare etc för att komma överens om en avbetalningsplan _innan_ det går till inkasso, utan sticker huvudet i sanden tills det inte går länge.

Jag säger inte detta för att vara elak. Jag har själv gjort misstag och har fortfarande mycket skulder, men jag har lärt mig att hantera både mina skulder och mina tillgångar annorlunda.

Man har ingen annan att skylla när man sitter i skuldträsket. Däremot så har man allt att vinna på att förstå hur det blivit som det blev, ta ansvar och göra det bästa av situationen.

Det går att bli skuldfri. Faktiskt. På riktigt

• Anonym

Anonym (Betala) skrev 2009-10-13 21:52:14 följande:

betalar man sina räkningar och inte överkonsumerar så hamnar man inte hos vare sig inkassobolag eller kronofogden. Inkassobolag kan bara följa inkassolagen och ta de avgifter som finns inskrivna där, allt annat är skitsnack.Ta tag i ditt liv istället för att söka syndabockar utanför dig själv.
    Sagt av en som förmodligen levt ett skyddat liv? Aldrig blivit utnyttjad av någon? Vet du hur många barn som har betalningsanmärkningar i dag? Vet du hur många barn som finns hos inkassobolagen? Inkassolagen? Den kan du skriva ut och torka dig med där bak för den betyder inte ett skit!

Jag hamnade själv i skuldfällan när jag flyttade i hop med vad jag trodde var en ärlig kille, så dra inte alla över en kamm för du vet inte vad du snackar om!
  • Anonym

Anonym (Betala) skrev 2009-10-13 21:52:14 följande:

betalar man sina räkningar och inte överkonsumerar så hamnar man inte hos vare sig inkassobolag eller kronofogden. Inkassobolag kan bara följa inkassolagen och ta de avgifter som finns inskrivna där, allt annat är skitsnack.Ta tag i ditt liv istället för att söka syndabockar utanför dig själv.
    Och för det andra! Jag kämpar som fan med mina skulder! Vadå söka syndabockar? Plugga på lite innan du öppnar käften i stället!
  • Anonym
    Michas skrev 2009-10-13 22:39:39 följande:
    Visst är det skitjobbigt att vara skuldsatt och hamna hos inkasso eller kf, men samtidigt så måste man ju någongång, någonstans, ta ansvar för de fel man gjort. Det största felet många gör är att de inte tar tag i situationen innan den urartar och t.ex ringer upp sina olika långivare etc för att komma överens om en avbetalningsplan _innan_ det går till inkasso, utan sticker huvudet i sanden tills det inte går länge. Jag säger inte detta för att vara elak. Jag har själv gjort misstag och har fortfarande mycket skulder, men jag har lärt mig att hantera både mina skulder och mina tillgångar annorlunda. Man har ingen annan att skylla när man sitter i skuldträsket. Däremot så har man allt att vinna på att förstå hur det blivit som det blev, ta ansvar och göra det bästa av situationen. Det går att bli skuldfri. Faktiskt. På riktigt
    Många har sig själva att skylla, absolut, det var inte det jag ville förneka när jag startade tråden, däremot är det otroligt många som går ut i vuxenlivet förstörda av sina föräldrar som haft tex bilar i sina barns namn och inte betalat. Vad många inte vet är att dom blir våldtagna av inkassobolagen.
    Inkassobolagen köper och säljer skulder efter dom skulle varit prekiberade och detta har pågått för länge tycker jag. Jag ville därför hjälpa till att berätta var folk kan söka hjälp och information.

Inlägget från Anonym (Betala) visar bara hur många tänker, att Inkassobolagen bara kan följa inkassolagen, att inkassobolagen är staten. Varje dag får datainspektionen och finansinspektionen in anmälningar för att inkassobolagen bryter mot lagar. 2 Favoriter verkar vara PUL och Banksekretessen.
  • Susanne905

För mig är det självklart att det skall vara högre räntor hos inkassobolag och hos kf då man inte betalat sina räkningar i tid. Man har oftast ingen annan att skylla på än sig själv och att sedan ha mage att sitta och gny över sin (ofta helt egenförvållade) situation är enligt mig oerhört osmidigt. Sköter man sin ekonomi och inte överkonsumerar (vilket idag tyvärr ofta är fallet) så hamnar man inte hos inkasso eller kf. Egenansvar.

Sedan kan det hända saker i livet som påverkar, men även där gäller egenansvar och har man inte ork eller möjlighet att reda rätt på saker själv så finns det faktiskt hjälp att få.

• Anonym
    Susanne905 skrev 2009-10-14 07:32:58 följande:
    För mig är det självklart att det skall vara högre räntor hos inkassobolag och hos kf då man inte betalat sina räkningar i tid. Man har oftast ingen annan att skylla på än sig själv och att sedan ha mage att sitta och gny över sin (ofta helt egenförvållade) situation är enligt mig oerhört osmidigt. Sköter man sin ekonomi och inte överkonsumerar (vilket idag tyvärr ofta är fallet) så hamnar man inte hos inkasso eller kf. Egenansvar. Sedan kan det hända saker i livet som påverkar, men även där gäller egenansvar och har man inte ork eller möjlighet att reda rätt på saker själv så finns det faktiskt hjälp att få.
    I dag finns 80 000 barn med betalningsanmärkningar i Sverige, ännu fler hos inkassobolagen. Barn har ingen egen ekonomi att sköta och hamnar ändå i skuldfällan.

Vem har suttit och gnytt? För att man lämnar en länk dit folk kan hitta hjälp?

Det är självklart att det idealiska är att man kan sköta sin ekonomi och jag tror inte att någon med flit hamnar i skuldfällan
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?