Anonym skrev 2009-10-18 10:18:40 följande:
Ulrika Ring, jag kan också dra ett exempel. Två bröder begick ett brott, egentligen ett pojkstreck men det fick tyvärr konsekvenser, de fick ett skadestånd på ca 80 000. den ena brodern hafde knappt några pengar men amorterade allt han bara kunde, den andra struntade i att betala. när broder nummer 1 inte kunde betala mer tinades räntan upp. Hade broder nummer två betalat samtidigt hade skulden varit avbetald ganska fort.
Jag är inte säker på vad för poäng du försöker illustrera med det här exemplet? Jag tycker instinktivt att border 1 blev utsatt, pga ett i konsekvenser långtgående pojkstreck, och kanske att hade vi haft ett annat system så hade det inte landat så hårt på hans axlar. Så för mig så ligger det fortfarande på systemnivå.
Jag tycker också att det ändå verkar finnas en förståelse för problemet hos många av er. De som överkonsumerat kan ha det som de har det. De som råkat ut för olika saker är det synd om och dessa borde få hjälp.
Nästa steg är att ni måste förstå att det oftast är just "råkat ur för" som är problemet. Det är den absolut största gruppen personer med den här problematiken. Den bilden bekräftas av KoV av Regeringen av KFM. Det är människor som hamnat snett och som kostar samhället mängder med pengar. Och jag menar MÄNGDER.
Det är mycket möjligt att ni har lust att betala miljarder efter miljarder, som jämförelse beräknas den totala kostnaden för barnbidrag vara ca 26 miljarder/år tor jag det var - överskuldsättning kostar skattebetalarna 30 - 50 miljarder/år och då är det LÅGT räknat, vore det inte bättre att staten drog sig ur hela eländet, gör som i andra länder driver in statliga skulder, och lämna hela frågan om privata avtal till de som ingått avtalen? Alltså, som i andra länder, säga "...well. du ansökte och du beviljade då får ni reda ut det själva också, kom inte till oss och gnäll! Gör om gör rätt!" Och så kunde man dubbla barnbidraget i stället? Eller bygga vägar, eller bättre skolor, eller eller eller..
Oavsett hur man vrider på saken och hur mycket av moralist man än är så kvarstår, har du lust att betala 30 - 50 miljarder per år till något som tom myndigheten som verkställer säger "det här är rena dumheterna"?