• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 11:24:18 följande:
    jag blir helt ärligt ledsen av att läsa det du skriver, du kan inte hövda presk eller ngt annat? *greppar efter halmstrån kanske*
    Jag har mailat inkassobolaget och frågat om mina alternativ. Det enda jag får till svar är att dom tycker jag ska amortera mera varje månad så att skulden regleras fortare. Detta svar fick jag trots att jag tydligt i mitt mail redovisat och gjort klart för dom att jag inte hade större möjligheter.
    Så det är väl bara fortsätta antar jag. Det känns bara så surt att 500:- varje månad inte gör någon skillnad hos dom. För i min plånbok gör 500:- varje månad stor skillnad.
  • Lavish

De kör säkert med maffiametoder. Men saken är väl att sådana saker borde man kolla upp INNAN man tar sådana lån? Precis som att det KAN vara ett bra beslut att ta ett lån från den riktiga maffian, men då bör man ju vara väl informerad om hur sådant fungerar och ha övervägt de olika faktorerna innan.

Jag tror inte vårat problem ligger i hur lätt det är att låna till höga räntor. Jag tror på den fria viljan och det egna ansvaret. Problemet ligger i en allt mer materialistisk livssyn där lyckan ligger i att konsumera och äga. Och att människor med låga inkomster anser sig ha "rätt" att konsumera som höginkomsttagare. Visst, livet, klasskillnader o dylikt är givetivs jävligt orättvist. Men det är inte ett smidigt och bekvämt sätt att "fixa" denna orättvisa att konsumera för pengar man inte har och troligtvis aldrig kommer att få.

• ulrika ring

Anonym (tn) skrev 2009-10-17 10:45:13 följande:

Jag anser att du har fel. Det är du bara du som satt dig i situationen att köpa något du inte kan betala. som man bäddar får man ligga.
    Men det var intressant. Menar du på fullt allvar att en skuldsättning innebär att en person ingår avtal med sig själv? Det finns ingen annan part du kan komma på som är inblandad? Som är åtminstone medansvarig vid en skuldsättning?

//Ulrika Ring
    insolvenssthlm.blogspot.com
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 10:41:34 följande:
    För det första vill jag bara säga att det är så otroligt trist att bli så utdömd i samhället för att man är skuldsatt. Vi är värda ungefär lika mycket som råttor i kloaker. Skit....
    Jag vet så väl vad du har att tampas med. Jag är inte där själv men har suttit med många många unga som delar ditt problem med dig. Jag har också suttit med många många föräldrar som inte vetat hur avtalslagarna ser ut. Det är en soppa utan dess like.

Min respekt har du i alla fall. Och beroende på din situation så kanske det går göra något åt det. Du får gärna kontakt mig ulrika.ring@insolvensstockholm.se
    så kan vi åtminstone se om och vad som finns att göra.

Men jag förstår din situation. Och MIN respekt har du. Det är inte ditt fel, du har bara haft oturen att hamna som kanonmat i ett spel som är mycket mycket större än dig. Dina problem må vara små för andra, men jag förstår att för dig är de problem du har oändligt stora.
  • ulrika ring
    Lavish skrev 2009-10-17 11:35:35 följande:
    De kör säkert med maffiametoder. Men saken är väl att sådana saker borde man kolla upp INNAN man tar sådana lån?
    Och där kom det igen "tar lån". Kan du peka med hela handen var man tar ett lån? Vanligtvis brukar det handla om att gäldenären ansöker om ett lån, borgenären beviljar. Var tar man ett lån?

fördjupning
    insolvenssthlm.blogspot.com/2009/05/funderingar-kring-att-ta-ett-lan.html

//Ulrika
  • Anonym

klart inte inkasso kör med maffiametoder- utan det är ni gäldenärer som utnyttjar o lever på andras bekostnad. Arbeta och betala skatt som alla vi andra gör- hur skulle det se ut om alla tog lån hit o dit o sedan tyckte så synd om sig själv. vuxna människor ni borde skämmas! inte ett dugg synd om er!

blir så arg- varför ska jag arbeta och betala mitt banklån när ui inget hellre gör allt för att slippa! SKÄMS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• Hebo1
    Lavish skrev 2009-10-17 11:35:35 följande:
    De kör säkert med maffiametoder. Men saken är väl att sådana saker borde man kolla upp INNAN man tar sådana lån? Precis som att det KAN vara ett bra beslut att ta ett lån från den riktiga maffian, men då bör man ju vara väl informerad om hur sådant fungerar och ha övervägt de olika faktorerna innan.Jag tror inte vårat problem ligger i hur lätt det är att låna till höga räntor. Jag tror på den fria viljan och det egna ansvaret. Problemet ligger i en allt mer materialistisk livssyn där lyckan ligger i att konsumera och äga. Och att människor med låga inkomster anser sig ha "rätt" att konsumera som höginkomsttagare. Visst, livet, klasskillnader o dylikt är givetivs jävligt orättvist. Men det är inte ett smidigt och bekvämt sätt att "fixa" denna orättvisa att konsumera för pengar man inte har och troligtvis aldrig kommer att få.
    Många har fastnat vid denna grupp..som lånar mer än dom kan betala.
    Tankspridda "det fixar sig" personer som måste ha den senaste mobilen eller bärbara datorn.. Återigen, detta är en liten klick i den stora massan.

Hur många hus ägare i Sverige tror du ÄGER sina hus? Hur många tror du har LÅNAT för att köpa dom? Vad tror du händer om dessa personer blir arbetslösa? Sjuka? Änkor eller änkemän? Vad tror du händer när dom i sin desperation i att klara av husamorteringarna skjuter på telefonräkningen eller bilförsäkringen? När dom i sin desperation att klara av dessa amorteringar skriver över bilen i barnens namn och sedan fortsätter skjuta på räkningarna i väntan på att huset ska säljas?
    När huset sen säljs till mindre än vad dom hoppats på och dom fortfarande sitter med lån och räkningar, när allt brakar åt helvete för en familj för att någon blev sjuk, blev av med jobbet eller dog... Har dom fortfarande sig själva att skylla?

Hur många banker tror du skulle överleva om folk slutade låna till hus etc och endast handlade med de kontanter dom hade? Samhället fungerar inte så och har inte gjort det sen man betalade med småsten.
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 11:31:50 följande:
    Jag har mailat inkassobolaget och frågat om mina alternativ. Det enda jag får till svar är att dom tycker jag ska amortera mera varje månad så att skulden regleras fortare. Detta svar fick jag trots att jag tydligt i mitt mail redovisat och gjort klart för dom att jag inte hade större möjligheter. Så det är väl bara fortsätta antar jag. Det känns bara så surt att 500:- varje månad inte gör någon skillnad hos dom. För i min plånbok gör 500:- varje månad stor skillnad.
    lägger till, det är kanske inte inkassobolagen du ska fråga om råd. Du är trots allt en av deras blodpåsar. Hur trevliga och snälla dom än är så är det så att inkassobolagen lever på sådana som dig. Vad är oddsen att du ska få korrekt stöd om alla tips och tricks som finns av dom?
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 11:47:07 följande:
    klart inte inkasso kör med maffiametoder- utan det är ni gäldenärer som utnyttjar o lever på andras bekostnad. Arbeta och betala skatt som alla vi andra gör- hur skulle det se ut om alla tog lån hit o dit o sedan tyckte så synd om sig själv. vuxna människor ni borde skämmas! inte ett dugg synd om er! blir så arg- varför ska jag arbeta och betala mitt banklån när ui inget hellre gör allt för att slippa! SKÄMS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Tror minsann ett Troll kommit in i tråden. Men bara så du vet, DU betalar ditt lån 1 gång medans de i inkasso och KFM träsket betalar sitt flera gånger om ;)
  • ulrika ring
    Anonym skrev 2009-10-17 11:47:07 följande:
    klart inte inkasso kör med maffiametoder- utan det är ni gäldenärer som utnyttjar o lever på andras bekostnad. Arbeta och betala skatt som alla vi andra gör- hur skulle det se ut om alla tog lån hit o dit o sedan tyckte så synd om sig själv. vuxna människor ni borde skämmas! inte ett dugg synd om er! blir så arg- varför ska jag arbeta och betala mitt banklån när ui inget hellre gör allt för att slippa! SKÄMS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Jag ska ge dig ett exempel här. Du får gärna tala om för mig vem som ska skämmas efter du läst detta.

1987 köpte en person brädor till en vedbod, kostnad 842 kronor.
    Fram till i dag har 5 olika inkassobolag, via statliga tjänstemän på KFMs försorg, tjänat sammansagt 9804 kr på dessa brädor! Inte nog med det - i februari krävdes kvinnan på ytterligare 6 111 kronor för samma skuld! Totalt 15 915 kronor. Och från alla dessa pengar, harbrädleverantören, producenten, förädlaren och merskaparen, fått totalt ingenting! Tillsammans med kravet på 6 111 kronor följde ett hot från verkställigheten KFM att om kvinnan inte betalade skulle hemmet gå på exekutiv auktion! Hon hotades med hemlöshet. Den brädhög som avtalades om 1987 skulle nu, 9 804 kr och 22 år senare, innebära att kvinnan skulle stå hemlös!
    (utdrag ur insolvenssthlm.blogspot.com/2009/06/mervarde_23.html)

//Ulrika

du tycker på fullt allvar att det är den ensamstående mamman som drabbades av personliga problem ska skämmas?
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?