• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Göteborgsmamman75
    Anonym skrev 2009-10-14 11:11:24 följande:
    Något jag kan tycka är att staten ska se till att inkassobolagen inte arbetar på det sättet dom gör så att folk har en möjlighet att ta sig tillbaka och börja bidra till samhället igen. Det finns en stor skara som inte klarar av att jobba för att dom mår dåligt, dom har gått in i väggen dom klarar inte att ta sig ur fällan och bidra till samhället. Detta resulterar i att skattepengar går till sjukvård, bidrag och de skattepengar som skulle bli om dessa människor kunde jobba går förlorade. Jag vet att en skrivelse om detta är inlämnad till riksdagen och jag väntar med stor nyfikenhet.
    Ja och sedan får man inte glömma av heller att när man har väldigt stora skulder hos KFM så lönar det sig inte ens att jobba eftersom man inte ser någon utväg på många års sikt att man kommer att själv kunna ha fördel av sitt lönearbete, allt efter förbehållet går ju till avbetalning av skulderna, det gör att incitamentet till att jobba och allt det där saknas hos den djupt skuldsatte. varför ska han jobba och slita för när ändå allt förvinner bort. Ge tillbaka dessa männsikor incitament till lönearbete anser jag. Först då kan de få upp viljan och kämparandan igen.
  • Anonym

EN fråga..  om mitt ex. tex går med i en bokklubb i min dotters namn och sedan skiter i att betala den och den i slut ändan går till kronofogden. får jag som vårdnadshavare inte veta det?
    så att jag tex kan betala den. eller uppdagas detta först när hon bli 18 år??

borde man inte få årligen från kronofogden info om att skulden växer?

jag betalar helre hans skit än att hon har anmärkning när hon blir 18.

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-14 11:22:17 följande:
    EN fråga..  om mitt ex. tex går med i en bokklubb i min dotters namn och sedan skiter i att betala den och den i slut ändan går till kronofogden. får jag som vårdnadshavare inte veta det?så att jag tex kan betala den. eller uppdagas detta först när hon bli 18 år??borde man inte få årligen från kronofogden info om att skulden växer?jag betalar helre hans skit än att hon har anmärkning när hon blir 18.
    Informationen går till den adress han uppgett. Först när ärendet hamnat hos KFM kan du få reda på det om dottern är skriven hos dig. Skulle detta hända så har du chans att hinna bestrida det alternativt betala. Se då bara till att även kontakta inkassobolaget så att inget ligger kvar hos dom i form av ränta eller avgifter. Inkassobolaget kan alltså även fast du betalat till KFM hålla ärendet vid liv i form av ränta som tillkommit under ansökningstiden. Du ska ALLTID kontakta minst 3 ställen, 1) Den ursprungliga fodringsägaren 2)Inkassobolaget 3) KFM Se till att få skriftligt på att skulden är borta och spara detta i minst 3 år.
  • Anonym

ok, så så länge jag inte får något från kronofogde så har det iallafall inte gått dit.
    Barent är skrivet hos mig. så jag bör ju få reda på det.

men inkasso skickar alltså till beställar adressen?
    så jag får inte reda på det försen krfm blir inkopplad.?

har jag förstått detta rätt.

• Me o Mike

Jo det där har man ju hört om.. Trodde dock inte det fanns så många föräldrar som gjorde sånt.

Anonym skrev 2009-10-14 10:50:12 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-10-14 10:37:51 följande:
    Hur? Föräldrar skriver över tex bilar på barnen och skiter i att betala skatterna. Uteblivna tandläkar besök. Uteblivna läkarbesök...Övertrasserade bankkort..Tyvärr så finns många exempel på hur en förälder kan sätta sitt eget barn i skuldfällan.Jag läste om en tjej vars mamma dog när hon var 17 år, hon hade ingen vidare kontakt med sin pappa. När hon blev 18 så var hennes ekonomiska situation katastrofal. Hon blev myndig med ett gäng betalningsanmärkningar och skulder till allt från bokklubbar till staten. Obetalda räkningar för en bil hon aldrig kört, en bok hon aldrig läst, smink hon aldrig använt mm mm. Bokklubbar, smick och andra postorderföretag säljer till barn, det enda som behövs är målsmans underskrift, många föräldrar utnyttjar detta tyvärr, sen skiter dom i att betala och allt står i barnets namn när denne blir myndig.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-14 12:28:45 följande:
    ok, så så länge jag inte får något från kronofogde så har det iallafall inte gått dit.Barent är skrivet hos mig. så jag bör ju få reda på det.men inkasso skickar alltså till beställar adressen? så jag får inte reda på det försen krfm blir inkopplad.?har jag förstått detta rätt.
    Ja, det stämmer. Även fast det går till KFM behöver det inte vara försent, du kan då betala och skicka in ett bestridande om att skulden är betald. MEN, om det har gått till KFM så finns ett inkassobolag inblandat så även fast det tex står "Pocketklubben" på föreläggandet från KFM så kontakta dom och ta reda på vilket inkassobolag som sköter ärendet så att du kan få skriftligt på att skulden är borta.
  • Anonym

Zack o Bella skrev 2009-10-14 12:46:45 följande:

Jo det där har man ju hört om.. Trodde dock inte det fanns så många föräldrar som gjorde sånt.
    Skrämmande, ellerhur?
    Barnen är det käraste vi har och ändå tar så många risken att förstöra en stor del av deras framtid. Därför tycker jag att det är viktigt att veta hur man ska bemöta detta, som jag skrev till Anonym här över, man måste alltid kolla med minst 3 instanser för att vara säker för att även om vi vill tro att alla inkassobolag är ärliga och bara driver in det dom ska till sina fodringsägare så är verkligheten en annan.
  • snillis
    Waldo skrev 2009-10-14 09:15:48 följande:
    Nu är det ju ofta så att inkassoföretagen har en factoring funktion inom sitt företag så det flyter lätt ihop.Men vi har ex Intrum och Alektum som sysslar väldigt mycket med detta. Dom köper upp stora kundstockar och försöker väcka till liv
    Jo, jag vet men bara så att man vet att det är olika
  • sannzibar

Hej jag har inte läst hela tråden men jag har några frågor, Hoppas nån kan svara. Va menar ni med att man kan skriva sitt barns namn på ex bilen? el kreditkort mm? jag trodde man var tvungen och vara vuxen för det. jag kanske är naiv men jag visste inte ens att man kunde göra nåt så dumt skulle jag aldrig göra.

• Örnie

Har inte läst hela tråden, men jag tycker att det är absolut skandalöst att barn kan sättas i skuld. Jag har svårt att tro att lagen har ändrats på det viset, sedan jag läste just det avsnittet i juridik (kom inte med några juridiska frågor, har bara 10 gamla poäng i juridik), där det stod att barn inte kan ingå avtal mm.
    (Så vitt jag vet kan föräldrar t ex i Tyskland inte ingå avtal till sina barns nackdel.) Det jag tror har hänt, är att politiker och jurister av ointresse har tillåtit utvecklingen och att det därigenom har skapats prejudikat. Man måste ta i det här och se till att alla avtal som föräldrar ingår i sina barns namn är ogiltiga (om det inte finns särskilda skäl och de får tillstånd av myndighet). Föräldrarna ska betala - och om de inte kan, så är det i varje fall inte barnens problem. Ännu mera absurt är det att skulder kan vila fram till barnets myndighet. Jag vet att det i andra länder finns regler som säger att om man inte påminner om skulder inom en viss tid, så förfaller de - preskribtion.

Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?