• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Waldo
    aggexa skrev 2009-10-14 09:27:27 följande:
    .Den hanteringen som trådstartaren så desperat beskriver i sina senaste inlägg är inte laglig eller juridiskt förankrad. Sådana krav ska inte betalas utan snarare polisanmälas. Kontakta Kronofogdemyndigheten så får kravet prövas juridiskt.Zack o Bella skrev 2009-10-14 09:20:03 följande:
    Japp, bra skrivet, så här ska ni agera när ni får ett sådant krav.

Säg till inkassobolaget att skicka det vidare till KFM. Väl där överklagar ni beslutet och får det prövat av jurist
  • Anonym
    aggexa skrev 2009-10-14 09:29:12 följande:
    För att kunna bedöma ditt ärende så får du stapla upp det från början till slut. Jag tycker att du ska kontakta KFM för en korrekt bedömning i ditt fall.
    KFM är inte inblandade i detta, eftersom jag betalade. Jag kan bedömma mitt ärende själv ;) just detta var en väckarklocka för mig, det var mitt "blåa piller". Detta fick mig att börja forska och upptäcka hur det går till. Detta fick mig att bli så desperat som du kallar det att jag ville dela med mig till andra människor.
  • Anonym
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-14 09:31:45 följande:
    jag blir lite förvånad över alla myter som frodas om skuldsatta människor. Jag är själv inte skuldsatt men är ekonom och har jobbat med bla budgetrådgivning.För det första. De allra flesta som blir skuldsatta, blir det INTE pga överkonsumtion och lyxliv. Det är människor som haft otur av en eller annan anledning fast de försökte göra rätt för sig. Företagare som drabbas av lågkonjunkturen, som hamnar efter med skattebetalningar och leverantörsbetalningar, folk som hamnar i skilsmässa, blir sjuka etc.För det andra. Den vanligaste typen av skuldsatt är INTE personer med villa, två bilar som vissa hävdar här på tråden. Visst finns dom också, men den vanligaste personen hos skuldrådgivningen är ju trots allt människor som är marginaliserade tex ensamstående mammor, folk med beroendeproblematik tex spelmissbrukare, personer med psykiska funktionshinder som gör att de inte kan/vågar/orkar höra av sig till långivarna, det kan tex handla om en som drabbats av depression och som ramlat ner i ett svart hål och räkningarna bara trillar in men deras sjukdom gör att de inte ens orkar öppnar breven. Fattiga och sjuka människor som redan har det svårt, är de som först drabbas av skuldsättning och tro mig, det beror INTE på överkonsumtion i de allra flesta fall, ni som tror det har sett på lyxfällan för mycket.
    Bra skrivet!
  • Me o Mike

Fast ts.. Man HAR faktiskt bara sig själv att skylla!! Visst att kanske inkassobolagen kör med fula medel men det hade dom ju inte behövt om man inte kommit till dom från första början! Eller hur?

• Anonym

Zack o Bella skrev 2009-10-14 09:43:43 följande:

Fast ts.. Man HAR faktiskt bara sig själv att skylla!! Visst att kanske inkassobolagen kör med fula medel men det hade dom ju inte behövt om man inte kommit till dom från första början! Eller hur?
    Många har sig själva att skylla, långt i från alla..som jag sa som exempel så finns det 80 000 barn hos kronofogden.

Det mest skrämmande i detta synsätt är att har man väl hamnat där så förtjänar man aldrig att komma loss, man har ju sig själv att skylla ;)

Våldtar du ett barn så har du avtjänat ditt straff etfer ca 4 år... missar du en räkning för att du blir sjuk, änka, arbetslös ect så kan du få straffa för det i 15 år eller mer...men man har bara sig själv att skylla ;)
  • JosieJosie
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-14 09:31:45 följande:
    jag blir lite förvånad över alla myter som frodas om skuldsatta människor. Jag är själv inte skuldsatt men är ekonom och har jobbat med bla budgetrådgivning.För det första. De allra flesta som blir skuldsatta, blir det INTE pga överkonsumtion och lyxliv. Det är människor som haft otur av en eller annan anledning fast de försökte göra rätt för sig. Företagare som drabbas av lågkonjunkturen, som hamnar efter med skattebetalningar och leverantörsbetalningar, folk som hamnar i skilsmässa, blir sjuka etc.För det andra. Den vanligaste typen av skuldsatt är INTE personer med villa, två bilar som vissa hävdar här på tråden. Visst finns dom också, men den vanligaste personen hos skuldrådgivningen är ju trots allt människor som är marginaliserade tex ensamstående mammor, folk med beroendeproblematik tex spelmissbrukare, personer med psykiska funktionshinder som gör att de inte kan/vågar/orkar höra av sig till långivarna, det kan tex handla om en som drabbats av depression och som ramlat ner i ett svart hål och räkningarna bara trillar in men deras sjukdom gör att de inte ens orkar öppnar breven. Fattiga och sjuka människor som redan har det svårt, är de som först drabbas av skuldsättning och tro mig, det beror INTE på överkonsumtion i de allra flesta fall, ni som tror det har sett på lyxfällan för mycket.
    Asså, jag håller med dig i att man inte ska sparka på folk som ligger och absolut att det finns inkassoföretag som pysslar med ockerverksamhet. Vilket självfallet är skandalöst.
    MEN - överkonsumtion är väll ändå när man konsumerar mer än man kan betala för? Och om man INTE konsumerade mer än man kan betala för så skulle man inte bli skuldsatt. Det stora problemet är väll egentligen hur lätt man får lån och krediter i det här landet. Eller?
  • Me o Mike

Jo jag vet att ekonomiska grejer slår hårdare än våld och annat skit.
    Och jag vet också att man kan hamna i skiten pga andra...

Men till 95% säkert har man sig själv att skylla.

Anonym skrev 2009-10-14 09:54:03 följande:
    Zack o Bella skrev 2009-10-14 09:43:43 följande:
    Många har sig själva att skylla, långt i från alla..som jag sa som exempel så finns det 80 000 barn hos kronofogden.Det mest skrämmande i detta synsätt är att har man väl hamnat där så förtjänar man aldrig att komma loss, man har ju sig själv att skylla ;)Våldtar du ett barn så har du avtjänat ditt straff etfer ca 4 år... missar du en räkning för att du blir sjuk, änka, arbetslös ect så kan du få straffa för det i 15 år eller mer...men man har bara sig själv att skylla ;)
  • Me o Mike

OBS! De 95% jag skrev var bara min egna lilla gissning!

• Teza73

Ts jag är så glad för ditt tips, tack:)

Till alla som säger att man har sej själv att skylla pga överkonsumtion, hmmm fine må så vara, men oftast är det ju på grund av att det händer saker man inte räknat med. Jag tillhör själv dom som tycker man ska betala sina räkningar å skulder å inte sätta sej i för höga kredister, men nu är jag ändå där själv snart å d svider kan jag säga då jag INTE är en sån typ som direkt överkonsumerar.

Å ja vi har hus sen tre år, som kräft lite mer renovering lite tidigare än vi tänkt, å en massa andra otursgrejer, men som vi ändå klarat om vi fått behålla jobben, när vi blev arbetslösa brakade allt. Vi hade en marginal för EN arbetslös, lr EN sjuk, men inte TVÅ, hur ska man kunna räkna med det? Visst i en perfekt värld gör man d, men skulderna vi har e knappast ren villhakonsumtion utan oturgrejer vi varit tvungna att fixa i första hand, och nu när vi har ca 12000 mindre varje månad sen vi blev arbetslösa, och av olika själ ca 16000 mindre sammanlaggt sen vi köpte huset, så e d väl inte så konstigt att det är svårt att betala, ändå kämpar vi hårt, har sålt bilar å grejer, huset gör vi tyvärr kanske en förlust på, lr om vi får d vi gett, blir det ändå dyrare att bo i lägenhet för oss, så på vilket sätt får vi skylla oss själva menar ni?

Är tack å lov inte riktigt där än, några inkasso å så, men inga betalningsanmärkningar än, å jag kämpar hårt för att hitta sätt att slippa det i fortsättningen oxå, så alla e inte galna slarvrar som på lyxfällan, utan vissa har otur oxå

• Anonym
    JosieJosie skrev 2009-10-14 09:55:04 följande:
    Asså, jag håller med dig i att man inte ska sparka på folk som ligger och absolut att det finns inkassoföretag som pysslar med ockerverksamhet. Vilket självfallet är skandalöst.MEN - överkonsumtion är väll ändå när man konsumerar mer än man kan betala för? Och om man INTE konsumerade mer än man kan betala för så skulle man inte bli skuldsatt. Det stora problemet är väll egentligen hur lätt man får lån och krediter i det här landet. Eller?
    Fast där kan jag nog inte hålla med dig ;) Allt kan ju vara bra när man tar lånet, köper bilen på avbetalning eller leasar vitvarorna, man kan ju ha det jättebra just då..sen räcker det med att man blir sjuk, råkar ut för en olycka, någon i familjen dör mm mm så går allt käpprätt åt helvete.. i vilket fack hamnar man då? Har man sig själv att skylla?

Kreditföretagen och låneinstituten kunde gott skärpa sinna krav, det håller jag med om. SMS lånen ska vi inte tala om, där fastnar många nyvuxna människor..men många hamnar i fällan av olyckliga skäl tyvärr.
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?