• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • sannzibar

Jag menade inte och låta så hård i mitt inlägg, va jag menade var att varför vill man sätta sinna barn i skuldfälla, för mig är det otänkbart.

• Örnie

Hur rimligt är det förresten att myndigheter som är på bettet för att kräva in t ex div. sjukvårdsräkningar av 18-åringar, bara för att det gäller behandlingar som de fått som barn och som är registrerade på deras personnummer?

Det är ju föräldrarna som ska se till att barn ska få (sjuk-)vård, mat och kläder. Tänk om alla presenterade en räkning för sina barn för 18 års kostnader när de blir myndiga! Eller köpte allt på kredit i barnens namn.

• Örnie
    sannzibar skrev 2009-10-14 13:31:58 följande:
    Jag menade inte och låta så hård i mitt inlägg, va jag menade var att varför vill man sätta sinna barn i skuldfälla, för mig är det otänkbart.
    Jag har inte svarat på ditt inlägg, ifall du tror det, utan skrev allmänt. Såg inte ens ditt inlägg, som kom medan jag skrev. Så det inte blir några missförstånd.
  • sannzibar
    Örnie skrev 2009-10-14 13:38:13 följande:
    Jag har inte svarat på ditt inlägg, ifall du tror det, utan skrev allmänt. Såg inte ens ditt inlägg, som kom medan jag skrev. Så det inte blir några missförstånd.
    *LeR* nej menade inte dig =) menade mig själv, jag läste mitt eget inlägg och kom på att jag kanske lät för hård, o ville bara klar göra det, så man inte får en massa påhåpp. jag tycker bara att det är konstigt att man ens kan tex skriva en bil på ett barn, visste inte ens att man kunde göra så. o jag personligen skulle aldrig ens komma på tanken o skuldsätta mitt barn.
  • Anonym (isammasits)

Ts...
    jag vet ej men jag får känslan av då jag läser ditt inlägg i denna tråd att du bara ville vara snäll o tipsa oss andra som sitter i denna sits, av OLIKA anledning om att det finns hjälp att få.
    Tycker det är såååååååå trist att det ska komma in besserwissers o trycka ner oss.
    Som om vi inte redan vet att det är fel,vet att vi redan mår skit, men likväl ska de komma in o tala om hur usla vi är.
    Tack Ts för att du iaf försökte starta en seriös tråd.

• Anonym

Ja, det är förjävligt men sant. Bilen kan stå i barnets namn, postorder kan inhandlas mm mm. Sen stämmer det med presktid som någon sa, en skuld förfaller om inget preskbrott begås men det räcker med att inkassobolaget skickar ut en påminnelse för att ett preskbrott ska vara begått, eller att man erkänner skulden genom att försöka få en avbetalningsplan eller betalar räntan.
    Vad många inte vet är att detta går att bestrida, det går att kräva bevis i ganska stor utsträkning och det är därför jag ville slänga ut denna länken till Fattiga riddare. Det sitter människor med otroligt stor kunskap om detta i det forumet och dom är glada för att kunna dela med sig. Jag startade inte denna tråden för att försvara dom som inte har lust att betala sina räkningar för att dom vill ha ett par nya fäljar till bilen eller ett par Beckhamjeans som många verkar tro vara skälet till att man hamnar i skuldfällan, jag startade den för det finns så många människor därute som inte vet vad dom ska ta sig till när dom betalar och betalar och betalar men skulderna inte försvinner.. Det finns hjälp råd och stöd att få :)

• Anonym

Anonym (isammasits) skrev 2009-10-14 13:55:42 följande:

Ts...jag vet ej men jag får känslan av då jag läser ditt inlägg i denna tråd att du bara ville vara snäll o tipsa oss andra som sitter i denna sits, av OLIKA anledning om att det finns hjälp att få.Tycker det är såååååååå trist att det ska komma in besserwissers o trycka ner oss.Som om vi inte redan vet att det är fel,vet att vi redan mår skit, men likväl ska de komma in o tala om hur usla vi är.Tack Ts för att du iaf försökte starta en seriös tråd.
    Tack! :)
  • Anonym (M)

Sen finns det säkert också många som fått stora skulder på grund av en oärlig parasit till partner.

Ett av mina ex beställde saker på internet mot faktura i mitt namn som jag sedan vackert fick betala. Han var ändå så "ärlig" att han gav mig räkningarna, men vad händer med de i samma situation som aldrig får se räkningarna och inte vet om det innan det är för sent? Får de också skylla sig själv?

(Efter första gången blev jag rasande och han lovade med svansen mellan benen att aldrig göra om det, efter andra gången flög han ut)

• Anonym

Anonym (M) skrev 2009-10-14 14:18:07 följande:

Sen finns det säkert också många som fått stora skulder på grund av en oärlig parasit till partner.Ett av mina ex beställde saker på internet mot faktura i mitt namn som jag sedan vackert fick betala. Han var ändå så "ärlig" att han gav mig räkningarna, men vad händer med de i samma situation som aldrig får se räkningarna och inte vet om det innan det är för sent? Får de också skylla sig själv?(Efter första gången blev jag rasande och han lovade med svansen mellan benen att aldrig göra om det, efter andra gången flög han ut)
    Hoppas att det ordnade sig för dig, att det inte blev mer än så. Mitt X gömde räkningar som han sa att han betalat, han sa även att han jobbade hemifrån tills det kom fram att han inte jobbade och att räkningspengarna var dom han hade i plånboken, det slutade med vräkning och ekonomisk katastrof..
  • Anonym

vi hamnade hos kronofogden pga av ett stort elbolag som efter tre jobbiga kämpiga år för oss erkänt att våran elmätare gått alldeles för fort, men inte förrän våran elmåtare visade att vi skulle gjort av med 11000 kw på bara 4 v då vaknade bolaget till liv och bytte ut den direkt .... nu står vi där med skulder som vi alltid skött till punkt o pricka och nya lån som vi fick ta för att ens överleva när dom stora räkningarna kom från elbolaget . vi har aldrig köpt dyra saker till oss eller barnen och lyxkonsumerat men vi hamnade där av ett annat skäl...

Och en sak till Jag skämdes så fruktansvärt och mådde så dåligt för att jag blivit överskuldsatt för mina vänner o familjer ... nu vet alla i min bekantskap allt och idag mår jag riktigt bra med allt stöd från dom... för dom vet att jag aldrig varit en lyxkonsumerare....

Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?