Nej en skuld är inte betald bara för att den går till KFM.
Jag kan själv som leverantör välja att bevaka den där eller så anlitar jag ett inkassobolag att bevaka den åt mig, båda alternativen kostar pengar.
Skulle jag spendera min tid till att bevaka obetalda fodringar så skulle jag inte ha tid att ägna mig åt den sysselsättning som inbringar mig inkomster. Det kostar att bevaka fodringar och det är en hantering som den som inte betalar självklart ska finansiera, det är ju faktiskt den personen som orsakat kostnaden.
Vill den personen inte ha den kostnaden så underlättar den för sig själv att betala i tid eller höra av sig och förhandla avbetalningsplan, då slipper det gå så långt. Det är dyrt att konsumera och inte betala för det.
De fodringar jag anlitar inkassobolag till att sköta säljs inte.
Där de inte betalas så läggs de på efterbevakning för indrivning hos KFM, såklart tar de betalt för sina administrativa tjänster varför skulle de inte det?
Du som konsument måste ta ett ansvar och när du inte fullföljer det så försvinner inte problemet. Det växer för att fler personer måste jobba för att du ska betala det du konsumerat. Är det så svårt att förstå?
Eller tycker du att en stor del av svenska företag ska jobba gratis för att du inte har ordning på din ekonomi?
Du skriver "leva upp till idealet", Hallå kom ner på jorden!
Människor är inte så dumma att de inte förstår att de inte kan köpa det de inte har pengar till. Detta är grundlogiskt.
Eller vill du sänka intelligenskvoten för svenska medborgare?
Problemet är att många tror på under och att de under tiden kan konsumera utan att tänka på konsekvensen, kostnaden.
Antingen lär du dig detta innan, eller så hamnar du i ett träsk av fodringar från leverantörer. Ett grundläggande måste ju faktiskt finnas och det är att inse att inget är gratis och en fråga om man har råd med priset.
Anonym skrev 2009-10-14 08:49:19 följande:
Tror du att bara för att en skuld går till KFM för utmätning så är den betald sen? Du kan inte ha mer fel. En skuld kan säljas hur många gånger som helst och varje gång tillkommer nya avgifter. Har du en skuld hos KFM så går den efter ett år av utmätning tillbaka till inkasso där nya ansökningsavgifter mm tillkommer och skulden ökar igen. Jag har inte liknat KFM vid maffia, däremot inkassobolagen. Vissa inkassobolag har sina egna indrivningsmän, anlitar callcenter för att ringa upp skuldsatta, bägge dessa exempel strider mot PUL. Jag har absolut inte sagt att många har sig själva att skylla, det är inget snack om den saken men det finns otroligt många som inte har det! Alla dessa barn som redan sitter i skiten när dom blir myndiga, alla förtryckta misshandlade kvinnor som inte får ha inblick i ekonomin och alla människor som helt enkelt inte är tillräkligt smarta för att fatta hur lätt det är att hamna i situationer som dessa och tro mig, Sverige är fullt av osmarta människor. För alla dessa ovannämda ville jag säga att det finns hjälp och råd att få.. Men vad händer? Jo, du och dina likar spottar på dessa människor genom att säga att dom har sig själva att skylla, att dom skulle tänkt si och så...jag tycker det är ganska vidrigt faktiskt..Det är så typiskt Svenskt att spotta på dom som inte lever upp till idealet.