• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • ulrika ring

Nu mina vänner ska jag gå och lägga mig.

Avslutar detta med en länk.
    www.newsmill.se/artikel/2009/09/26/insolvensutredningens-forslag-till-atgarder-inom-skuldsaneringsinstitutet

en debattartikel vi sammanställt. Jag ber den som läser också att läsa kommentar nr 5. En fullständigt vanlig beskrivning av den verklighet som då kostar skattebetalarna, lågt räknat, 30 - 50 miljarder per år. Rimligt? Vi tycker inte det.

På återhörande.
    //Ulrika Ring
    insolvenssthlm.blogspot.com
    www.insolvensstockholm.se

ulrika.ring@insolvensstockholm.se

• pansarvagnen Villerider
    Anonym skrev 2009-10-16 23:09:16 följande:
    Mycket vettigt skrivet,Jag jobbar på ett inkassobolag och vi utmålas som att vi håller på med maffiametoder men det gör vi inte (men det finns alltid såna inom alla yrken som beter sig illa) TS skriver om preskriverade skulder som kommer upp, men så är det ju så att det finns preskribtionsavbrott just för att man inte ska kunna leva loppan på lånade pengar o sen sticka huvudet i sanden ett par år och sedan tro att skulderna är borta. Inte kul för den som lånat ut pengarna...
    Jag måste bara få gå i polemik mot detta inlägg. Vilket jobb man än har, även på ett inkassobolag, har man åtagit sig detta frivilligt. varje arbetsplats har sin policy och sina jargonger. vad jag menar är följande; Inkassobranschen i stort har jag inget att säga om, men de inkassobolag som jag läser om i media med mera liknar mera de medeltida fogdarnas knektar. För att jobba med förfallna fordringar och inkassoverksamhet så måste man hela tiden tangera lagens ramar. jag kallar detta för den grå kriminaliteten i Sverige. låt mig ta ett lysande exempel som hänt alldeles nyligen. Ett av de stora inkassobolagen i Sverige köper in gamla förfallna fordringar i så kallade fordringsstockar. I det nu aktuella ärendet från SEB. eftersom det gäller flera tusen förfallna fordringa ( idetta fall från början av 1990-talet) man skiter i att gransak vare sig fordrans legitimitet eller saklegitimitet från den man köper fordran av. detta har man inte arbetstid till för ett sådant handlande minskar på vinstmarginalerna för inkassobolaget. Därefter sänder man ut inbetalningskort till den påstådde gäldenären med hot om kronolle. man redovisar inte vad fordran gäller, eller dess kapitalbelopp eller räntebelopp. Samtidigt så har man on-line access till kronofogdens datorsystem och registrerar in ett ärende där för att bara någon dag senare återta detsamma. Gäldenären märker ingenting. På detta sätt skapar inkassobolaget ett preskriptionsavbrott. Om gäldenären blir rädd för hotet om KFM i inbetalningskortet kanske han eller hon betalar in den hundar lapp det är frågan om, sedan slår fällan igen.
    Inkassobolaget kan nu visa dels i KFM:s dataregister att det finns ansökan om bet.förl. alt utmätning registrerat minst en dag. Gäldenären har intet ont anande gjort preskriptionsavbrott genom att betala in en hundring. Att kskulden nu är legitim är ett faktum. När så gäldenären begär att få veta vem som äger fordran tillsänder inkassobolaget en kopia på ett överlåtelseavtal, via KFM givtevis. Inkassobolaget åberopar affärssekretess och har sålunda censurerat avtalet så att det bara finns någon enstaka mening läsbar.
    KFM accepterar givetvis detta med utgångspunkt från Inkassobolagets inregistreringar i det så kallade bandmålet i KFM:s dataregister, samt redovisar inbetalt belopp från gäldenären.
    den vanlige telefonisten eller handläggaren får aldrig veta av hur dessa turer går för det är andra mer slipade hjärnor som ligger bakom allt. Inkassobolagen är ju kända för att inte vilja ha direkt intelligenta människor som jobbar ut emot kund.

Så, vill man att denna brottslighet skall få fortsätta i Sverige, så stöd ditt lokala inkassobolag och köp aktier i det, eller rent av jobba i det.
    I branschen kallas kundhandläggare för "kanonmat". det är personer man kan både ha och missta i bolaget. så länge som det finns folk som vill jobab där så länge upprätthålls detta system.
    Dina argument håller alltså inte!!!!!
    jag har djupgranskat ett inkassobolag i uppsalatrakten nui över 2.5 år och fått ut dokumenattion som stödjer allt jag sagt in i minsta detalj, så jag kan plocka fram pärmvis med dokument som bevis.

För några veckor sedan skickade detta Inkassobolag ut en lista med personnummer och namn samt skuldnummer på gäldenärer som haft hypotekslån i SBAB år 2002. handlingaran kom enligt Uppsala Nya tidning och Expressen, samt dagen Eko till en privatperson. Denne person gjorde en anmälan till datainspektionen samt en anmälan till Finansinspektionen. det var efter detta som allt började uppdagas hur hela branschen arbetar.

Vill man stödja sådan verksamhet ska man givetvis arbeta hos på ett Inkassobolag.
    men då måste man börja tåla att gäldenärerna nu börjar organiserar sig och protestera.
  • Anonym

Pansarvagnen Villerider, Det är ju faktiskt gäldenären som ska ta reda på sina rättigheter och sina skydligheter.
    Du skriver att handläggaren och telefonisten inte får reda på allt de "slipade hjärnorna" gör, har du varit med på alla inkassobolags utbildning av personal?

Jag vet att det finns inkassobolag som kör med riktiga fulmetoder och det är helt fel. Men även måste gäldenärerna skaffa sig lite kunskap, man kan inte ta ett lån och sedan hoppas på att det ska försvinna, vilket tyvärr många tror.
    Hade någon kommit med hot gentemot mig hade jag ju kollat upp det innan jag gjorde något.
    Alla människor kan hamna i situationer som de själva inte kan hantera men lite förutseende kan man ju vara och inte leva över sina tillgångar.
    Har en massa att skriva men orkar egentligen inte ha en debatt kring det. Folk får tycka vad de vill och det är egentligen väldigt bra för det är de som är väldigt ifrågasättande som lyfter upp sådana fall som du tar upp. Alla inkassobolag borde granskas så får man se vilka som egentligen kör med öppna kort och rent spel (misstolka mig rätt) och inte utpressningsmetoder.
    Både du och ulrika ring verkar ju ha koll på läget, jag tycker att ni ska ta och granska en upphandling som en av våra största städer nyligen hade.

• Anonym

För det första vill jag bara säga att det är så otroligt trist att bli så utdömd i samhället för att man är skuldsatt.
    Vi är värda ungefär lika mycket som råttor i kloaker.
    Skit.

Jag vet, jag är nämligen själv där. Vet inte hur många gånger jag fått nedvärderande blickar, sett hur människor dömer ut mig, skrattar åt mig.
    Tilläggas kan att det inte är jag själv som satt mig i den sitsen. Men det spelar ingen roll. Det är jag som har skulderna. Det är jag som inte kan ta några lån, det är jag som inte ens kan skaffa mig ett visakort. Och det är jag som inte kan få dom jobben jag helst vill ha.

Jag tillhör den gruppen av människor som har "ärvt" mina skulder. Lån och avbetalningar togs i mitt namn. När jag var liten.
    Något jag upptäckte när jag skulle flytta hemifrån och inte fick något hyresavtal. Detta fick jag som present av min mamma.
    Och nej, jag har inte anmält. Jag kan inte förmå mig att göra det. Jag har 6 syskon och kan inte utsätta dom för det.

Jag har aldrig yppat ett ord om detta till min mamma. Utan jag betalar snällt. Varje månad, massa pengar.
    Hos de flesta inkassobolag har dom vart otroligt hjälpsamma. Jag har ringt runt och fått räntor frysta så att jag endast betalar av på kapitalskulden. Men det finns där ett inkassobolag som inte alls vill hjälpa mig. Min skuld där ligger på 12.000:-. Det är alltså kapitalbeloppet. Eftersom jag har så många andra skulder som jag betalar av på varje månad så kan jag inte betala in mer en 500:- varje månad till detta inkassobolag. Vilket resulterar i att skulden inte alls minskar. Den står och tickar på samma ställe. Räntorna är skyhöga.
    I avbetalningsplanen står att när skulden är reglerad har jag betalar likamycket i ränta och avgifter. Alltså 12.000:- extra.

Jag har mailat och ringt så många gånger. Bönat och bett om att iaf fåt räntan sänkt. Tänkt att jag skött mina inbetalningar så pass att dom faktiskt bör se att jag mer än något vill betala av skulden.

Men inte. Dom vill inte hjälpa mig.

Önskar jag kunde vinna pengar så jag kunde betala av mina skulder. Önskar det fanns någon hjälp att få.

Önskar att människor inte behandlade mig så illa. För som det är nu så känns det som människorna på det inkassobolaget lika gärna kunde spotta på mig.

• Anonym (tn)
    Anonym skrev 2009-10-13 19:09:37 följande:
    Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)
    Jag anser att du har fel. Det är du bara du som satt dig i situationen att köpa något du inte kan betala. som man bäddar får man ligga.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 10:41:34 följande:
    För det första vill jag bara säga att det är så otroligt trist att bli så utdömd i samhället för att man är skuldsatt.Vi är värda ungefär lika mycket som råttor i kloaker.Skit.Jag vet, jag är nämligen själv där. Vet inte hur många gånger jag fått nedvärderande blickar, sett hur människor dömer ut mig, skrattar åt mig.Tilläggas kan att det inte är jag själv som satt mig i den sitsen. Men det spelar ingen roll. Det är jag som har skulderna. Det är jag som inte kan ta några lån, det är jag som inte ens kan skaffa mig ett visakort. Och det är jag som inte kan få dom jobben jag helst vill ha.Jag tillhör den gruppen av människor som har "ärvt" mina skulder. Lån och avbetalningar togs i mitt namn. När jag var liten.Något jag upptäckte när jag skulle flytta hemifrån och inte fick något hyresavtal. Detta fick jag som present av min mamma.Och nej, jag har inte anmält. Jag kan inte förmå mig att göra det. Jag har 6 syskon och kan inte utsätta dom för det.Jag har aldrig yppat ett ord om detta till min mamma. Utan jag betalar snällt. Varje månad, massa pengar. Hos de flesta inkassobolag har dom vart otroligt hjälpsamma. Jag har ringt runt och fått räntor frysta så att jag endast betalar av på kapitalskulden. Men det finns där ett inkassobolag som inte alls vill hjälpa mig. Min skuld där ligger på 12.000:-. Det är alltså kapitalbeloppet. Eftersom jag har så många andra skulder som jag betalar av på varje månad så kan jag inte betala in mer en 500:- varje månad till detta inkassobolag. Vilket resulterar i att skulden inte alls minskar. Den står och tickar på samma ställe. Räntorna är skyhöga.I avbetalningsplanen står att när skulden är reglerad har jag betalar likamycket i ränta och avgifter. Alltså 12.000:- extra.Jag har mailat och ringt så många gånger. Bönat och bett om att iaf fåt räntan sänkt. Tänkt att jag skött mina inbetalningar så pass att dom faktiskt bör se att jag mer än något vill betala av skulden.Men inte. Dom vill inte hjälpa mig.Önskar jag kunde vinna pengar så jag kunde betala av mina skulder. Önskar det fanns någon hjälp att få.Önskar att människor inte behandlade mig så illa. För som det är nu så känns det som människorna på det inkassobolaget lika gärna kunde spotta på mig.
    Det är mycket tråkigt att du blir behandlad på detta sätt. Kan du inte ansöka om skuldsanering?
    Begär fryst ränta medans du amorterar.
    Om man levt över sina tillgångar tycker jag att man har lite sig själv att skylla men om man blir försatt i situationer man inte kan rå för (finns många exempel) så brukar jag personligen se till hur en person försöker reda situationen. En person som rent ut sagt skiter i sina skulder (för att de inte vill ta tag i dem trots at tde skulle kunna) får av mig annorlunda behandling än en som försöker. jag tycker att man ska se till att en person anstränger sig, många resonerar som jag andra ser bara till att de kan fortsätta få in pengar. jag tycker att du ska försöka få till ngn slags deal eller skuldsanering, det är inte rättvist att du ska må som du gör
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 10:53:43 följande:
    Det är mycket tråkigt att du blir behandlad på detta sätt. Kan du inte ansöka om skuldsanering? Begär fryst ränta medans du amorterar. Om man levt över sina tillgångar tycker jag att man har lite sig själv att skylla men om man blir försatt i situationer man inte kan rå för (finns många exempel) så brukar jag personligen se till hur en person försöker reda situationen. En person som rent ut sagt skiter i sina skulder (för att de inte vill ta tag i dem trots at tde skulle kunna) får av mig annorlunda behandling än en som försöker. jag tycker att man ska se till att en person anstränger sig, många resonerar som jag andra ser bara till att de kan fortsätta få in pengar. jag tycker att du ska försöka få till ngn slags deal eller skuldsanering, det är inte rättvist att du ska må som du gör
    Tro mig, jag har verkligen försökt.
    Skuldsanering går inte. allt som allt är totalskulden omkring 20.000 kr i dagsläget. Jag hade omkring 15.000 hos KF, men har genom löneutmätning och skatteåterbäring fått ner den skulden till 6000:- ungefär. Dom andra avbetalningarna hos inkassobolag har jag fått fryst ränta på. En skuld har dom fryst helt för att dom ansåg att jag redan betalar så mycket på andra skulder. Så den ska jag börja betala av på när jag betalt allt det andra. Den finns ingen ränta på, den är fryst. Det enda som tillkommer på den är en årsavgift på 600:-
    Det är bara det där nedrans inkassobolaget som inte vill hjälpa mig. Det är också den skulden som är störst. dom andra skulderna är småskulder på några tusenlappar vardera. Men eftersom jag tjänar så dåligt så kan jag inte betala mer än mellan 200-400 kr på dom varje månad så det händer inte så mycket trots att räntan är fryst.

Ett tag höll jag på att bryta ihop. Jag hade kämpat så pass länge och framförallt skämts så pass länge att jag inte längre orkade.
    Då kom jag efter med mitt egna. Alltså det som jag inte fått av min mamma. Jag orkade inte. Jag upp helt. Kollade inte ens posten när den kom för jag mådde så dåligt. Jag tänkte att jag sitter ju redan i skiten så varför fortsätta kämpa.

Vilket ledde till att jag fick en egen skuld hos inkasso.

Men en dag vaknade jag med ny energi och gav mig fan på att jag skulle klara detta. Jag förtjänar så mycket mer en detta. Jag ska inte behöva ligga sömnlös på nätterna, vakna med ångest, stressa såpass att jag knappt kan andas. Det är inte rätt.

Det var då jag började ringa runt. Jag tog kontakt med KF. Pratade med dom om min situation. Berättade min historia. Fick massormed hjälp och stöttning därifrån. Och sen dess har jag stenkoll.
    Skriver ner allt jag handlar, sparar kvitton och så vidare.

Så jag försöker verkligen.
    Jag vill verkligen.
    Men likväl så behandlas jag som en av dom som bara skiter i det. Som inte alls bryr sig.
  • Hebo1

Anonym (tn) skrev 2009-10-17 10:45:13 följande:

Jag anser att du har fel. Det är du bara du som satt dig i situationen att köpa något du inte kan betala. som man bäddar får man ligga.
    Är det till mig personligen du skriver? Du har ingen aning om vad jag har för skulder eller hur jag fått dom men ska jag vara ärlig så är ditt barnsliga inlägg som vatten är för gåsfjädrar;)

Men om du nu vill köra på ordspråksvarianten "som man bäddar får man ligga" vad säger du då om alla som inte bäddat sina egna sängar men ändå hålls fastspända på de skrynkliga lakanen?

Du borde läsa igenom hela tråden och lära dig nåt om du bara har "som man bäddar får man ligga" att komma med ;)
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-17 11:09:57 följande:
    Tro mig, jag har verkligen försökt.Skuldsanering går inte. allt som allt är totalskulden omkring 20.000 kr i dagsläget. Jag hade omkring 15.000 hos KF, men har genom löneutmätning och skatteåterbäring fått ner den skulden till 6000:- ungefär. Dom andra avbetalningarna hos inkassobolag har jag fått fryst ränta på. En skuld har dom fryst helt för att dom ansåg att jag redan betalar så mycket på andra skulder. Så den ska jag börja betala av på när jag betalt allt det andra. Den finns ingen ränta på, den är fryst. Det enda som tillkommer på den är en årsavgift på 600 et är bara det där nedrans inkassobolaget som inte vill hjälpa mig. Det är också den skulden som är störst. dom andra skulderna är småskulder på några tusenlappar vardera. Men eftersom jag tjänar så dåligt så kan jag inte betala mer än mellan 200-400 kr på dom varje månad så det händer inte så mycket trots att räntan är fryst.Ett tag höll jag på att bryta ihop. Jag hade kämpat så pass länge och framförallt skämts så pass länge att jag inte längre orkade.Då kom jag efter med mitt egna. Alltså det som jag inte fått av min mamma. Jag orkade inte. Jag upp helt. Kollade inte ens posten när den kom för jag mådde så dåligt. Jag tänkte att jag sitter ju redan i skiten så varför fortsätta kämpa.Vilket ledde till att jag fick en egen skuld hos inkasso.Men en dag vaknade jag med ny energi och gav mig fan på att jag skulle klara detta. Jag förtjänar så mycket mer en detta. Jag ska inte behöva ligga sömnlös på nätterna, vakna med ångest, stressa såpass att jag knappt kan andas. Det är inte rätt.Det var då jag började ringa runt. Jag tog kontakt med KF. Pratade med dom om min situation. Berättade min historia. Fick massormed hjälp och stöttning därifrån. Och sen dess har jag stenkoll.Skriver ner allt jag handlar, sparar kvitton och så vidare. Så jag försöker verkligen. Jag vill verkligen.Men likväl så behandlas jag som en av dom som bara skiter i det. Som inte alls bryr sig.
    jag blir helt ärligt ledsen av att läsa det du skriver, du kan inte hövda presk eller ngt annat? *greppar efter halmstrån kanske*
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 11:09:57 följande:
    Tro mig, jag har verkligen försökt.Skuldsanering går inte. allt som allt är totalskulden omkring 20.000 kr i dagsläget. Jag hade omkring 15.000 hos KF, men har genom löneutmätning och skatteåterbäring fått ner den skulden till 6000:- ungefär. Dom andra avbetalningarna hos inkassobolag har jag fått fryst ränta på. En skuld har dom fryst helt för att dom ansåg att jag redan betalar så mycket på andra skulder. Så den ska jag börja betala av på när jag betalt allt det andra. Den finns ingen ränta på, den är fryst. Det enda som tillkommer på den är en årsavgift på 600 et är bara det där nedrans inkassobolaget som inte vill hjälpa mig. Det är också den skulden som är störst. dom andra skulderna är småskulder på några tusenlappar vardera. Men eftersom jag tjänar så dåligt så kan jag inte betala mer än mellan 200-400 kr på dom varje månad så det händer inte så mycket trots att räntan är fryst.Ett tag höll jag på att bryta ihop. Jag hade kämpat så pass länge och framförallt skämts så pass länge att jag inte längre orkade.Då kom jag efter med mitt egna. Alltså det som jag inte fått av min mamma. Jag orkade inte. Jag upp helt. Kollade inte ens posten när den kom för jag mådde så dåligt. Jag tänkte att jag sitter ju redan i skiten så varför fortsätta kämpa.Vilket ledde till att jag fick en egen skuld hos inkasso.Men en dag vaknade jag med ny energi och gav mig fan på att jag skulle klara detta. Jag förtjänar så mycket mer en detta. Jag ska inte behöva ligga sömnlös på nätterna, vakna med ångest, stressa såpass att jag knappt kan andas. Det är inte rätt.Det var då jag började ringa runt. Jag tog kontakt med KF. Pratade med dom om min situation. Berättade min historia. Fick massormed hjälp och stöttning därifrån. Och sen dess har jag stenkoll.Skriver ner allt jag handlar, sparar kvitton och så vidare. Så jag försöker verkligen. Jag vill verkligen.Men likväl så behandlas jag som en av dom som bara skiter i det. Som inte alls bryr sig.
    Hej! :)
    Jag tycker du ska komma till oss i fattiga riddare forumet, vi är många där som kan hjälpa, stödja och råda dig :)
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?