• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 11:50:50 följande:
    Tror minsann ett Troll kommit in i tråden. Men bara så du vet, DU betalar ditt lån 1 gång medans de i inkasso och KFM träsket betalar sitt flera gånger om ;)
    så fel du har-klart man aldrig betalar sitt flera gånger om! tyvärr kanske ni tror det, men börja håll ordning på era papper istället o strutsa inte. alla man ringer säger- nee jag vet inte, har inte fått nåt bev, posten har nog slarvat bort det...m.m...hahha...... stå upp o gör rätt för dig istället. jag arbetar på inkasso o älskar att jaga alla skuldsatta- trivs toppen på mitt jobb =)
  • Anonym

ulrika ring skrev 2009-10-17 11:48:13 följande:

lägger till, det är kanske inte inkassobolagen du ska fråga om råd. Du är trots allt en av deras blodpåsar. Hur trevliga och snälla dom än är så är det så att inkassobolagen lever på sådana som dig. Vad är oddsen att du ska få korrekt stöd om alla tips och tricks som finns av dom?
    Jo jag har ju förstått det nu. Efter att alla andra bolag vart så väldigt hjälpsamma och verkligen lagt ner tid för att hjälpa mig bli av med skulderna så fort som möjligt så blir man ganska lätt fundersam, förvirrad och besviken när det finns ett annat bolag som inte alls har samma resurser eller vilja att hjälpa. Så att dom är ute efter att suga ut så mycket som möjligt ur mig finns det ju ingen tvekan om. Avbetalningsplanen ligger på 48 månader. Och kapitalskulden är på 12.000 kr. 48 MÅNADER. Helt galet. Tilläggas kan att detta är ett utav dom större inkassobolagen.

Vart kan jag vända mig istället. Kan man möjligtvis kontakta fodringsägaren och rådfråga dom. Alltså dom som ägde fakturan innan den gick till inkasso? Kanske lönnlöst. Men jag vet inte alls hur jag ska gå tillväga.
  • ulrika ring
    Hebo1 skrev 2009-10-17 11:47:26 följande:
    Hur många banker tror du skulle överleva om folk slutade låna till hus etc och endast handlade med de kontanter dom hade? Samhället fungerar inte så och har inte gjort det sen man betalade med småsten.
    jag upphör aldrig förvånas. Menar då DU på fullt allvar att bankernas problem är att svenska folket är för benägna att spekulera? Har du missat HELA debatten om bankernas fullständigt otroliga spekulationsiver som kostat bl.a. dig - förutsatt att du betalar skatt - mängder med pengar? Baltikum? Hushaussen i USA som våra svenska banker förlorade MILJARDER på endast för att dom spekulerade sig panka? Att Riksbanken och Regeringen har varit tvugna att gå in med pengar och styrmedel för att få en hejd på bankernas vansinnesspekulationer? Att BANKEN är den som är offret? Minns du Carnegie? De BEVILJADE 1 MILJARD i lån till en enda person! Banken offer? Jeeez...

Följer du överhuvudtaget med i medias debatt och analys av hur bankerna fungerar?
  • ulrika ring

*s* Hebo, det blev lite fel där... Sorry. Det var inte riktat till dig!

Hej hopp så det kan gå!

• Anonym

ulrika ring skrev 2009-10-17 11:51:55 följande:

Jag ska ge dig ett exempel här. Du får gärna tala om för mig vem som ska skämmas efter du läst detta. 1987 köpte en person brädor till en vedbod, kostnad 842 kronor.Fram till i dag har 5 olika inkassobolag, via statliga tjänstemän på KFMs försorg, tjänat sammansagt 9804 kr på dessa brädor! Inte nog med det - i februari krävdes kvinnan på ytterligare 6 111 kronor för samma skuld! Totalt 15 915 kronor. Och från alla dessa pengar, harbrädleverantören, producenten, förädlaren och merskaparen, fått totalt ingenting! Tillsammans med kravet på 6 111 kronor följde ett hot från verkställigheten KFM att om kvinnan inte betalade skulle hemmet gå på exekutiv auktion! Hon hotades med hemlöshet. Den brädhög som avtalades om 1987 skulle nu, 9 804 kr och 22 år senare, innebära att kvinnan skulle stå hemlös!(utdrag ur insolvenssthlm.blogspot.com/2009/06/mervarde_...)//Ulrikadu tycker på fullt allvar att det är den ensamstående mamman som drabbades av personliga problem ska skämmas?
    finns två saker här- den ena är att man omöjligt kan krävas på samma skuld på gånger. det tyder på fullständig okunnighet. nr 2- varför löste inte denna stackars kvinna detta för 22 år sedan....varför tyckte hon synd om sig, struntade i det då m.m...larvigt. på fullaste allvar ser jag inget fel i detta alls.
  • Hebo1
    Anonym skrev 2009-10-17 11:53:56 följande:
    så fel du har-klart man aldrig betalar sitt flera gånger om! tyvärr kanske ni tror det, men börja håll ordning på era papper istället o strutsa inte. alla man ringer säger- nee jag vet inte, har inte fått nåt bev, posten har nog slarvat bort det...m.m...hahha...... stå upp o gör rätt för dig istället. jag arbetar på inkasso o älskar att jaga alla skuldsatta- trivs toppen på mitt jobb =)
    Om du då trivs och är så stolt och vågar sitta här och säga att all dokmentation är felaktig..hur kommer det sig då att du är anonym? Att du inte berättar vilket inkassobolag du arbetar på? Jag antar att det är för att du är ett Troll, kan inte tänka mig att en sån duktig skuldindrivare skulle sitta på ett forum och anonymt skriva "hahahaha" i trådar ;) Men å andra sidan så understryker det vilken typ av folk som anställs av vissa inkassobolag ;)

Bara för att tillägga, jag har betalt mina skulder, flera gånger om ;) Och jag kan och vågar bevisa det ;)
  • Anonym

detta är min fritid o dessutom är jag mammaledig =) om du nu är skuldfri vilket jag inte betvivlar (har aldrig påstått annat heller) varför hänger du här o gnäller då?

• Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 12:06:56 följande:
    Om du då trivs och är så stolt och vågar sitta här och säga att all dokmentation är felaktig..hur kommer det sig då att du är anonym? Att du inte berättar vilket inkassobolag du arbetar på? Jag antar att det är för att du är ett Troll, kan inte tänka mig att en sån duktig skuldindrivare skulle sitta på ett forum och anonymt skriva "hahahaha" i trådar ;) Men å andra sidan så understryker det vilken typ av folk som anställs av vissa inkassobolag ;)Bara för att tillägga, jag har betalt mina skulder, flera gånger om ;) Och jag kan och vågar bevisa det ;)
    o föresetn varför ska jag hänga ut mitt jobb här? fjantigt....
  • Anonym
    Hebo1 skrev 2009-10-17 12:06:56 följande:
    Om du då trivs och är så stolt och vågar sitta här och säga att all dokmentation är felaktig..hur kommer det sig då att du är anonym? Att du inte berättar vilket inkassobolag du arbetar på? Jag antar att det är för att du är ett Troll, kan inte tänka mig att en sån duktig skuldindrivare skulle sitta på ett forum och anonymt skriva "hahahaha" i trådar ;) Men å andra sidan så understryker det vilken typ av folk som anställs av vissa inkassobolag ;) Bara för att tillägga, jag har betalt mina skulder, flera gånger om ;) Och jag kan och vågar bevisa det ;)
    Och jag är ju också ett bevis för det. Skulden som jag just berättat om. Den på 12.000:-. Den kommer jag betala av på dubbelt upp. I slutändan har jag betalat 24.000:-. Om jag nu inte helt plötsligt får ett bättre jobb och kan amortera mer varje månad. Men det ser mörkt ut på den fronten.
  • Lumina
    Anonym skrev 2009-10-17 12:14:26 följande:
    o föresetn varför ska jag hänga ut mitt jobb här? fjantigt....
    Det torde ju finnas en anledning till att du är anonym iaf...och jag tror knappast att man är stolt över ett jobb på inkassobolag!
Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?