• Anonym

Fastnat i svenska skuldfällan?

Många i sveriga sitter i dag i en skuldfälla som är nästintill omöjlig att komma ur. Av olika anledningar sjunker man i inkassoträsket och tror att man bara har sig själv att skylla. Fel! Svenska inkassobolag kör med maffiametoder! en skuld på 500 kr kan när den väl hamnat hos inkasso och kronofogden leva i 10, 15, 20 år och kosta tiotusentals kronor..om man inte kan sina rättigheter.

Jag har i dag fått nytt hopp tack vare att jag hittade Fattiga riddares forum. Jag har fått läsa skräckexempel på inkassobolagens missahandel och lagbrott, saker dom kommer undan med eftersom de flesta svenskar tror att dom får behandla skuldsatta på det sättet, man tror att inkassobolagen = kronofogden = staten..vilket är FEL!

Till alla er som sitter i skuldfällan, gå in och läs på: www.fattiga-riddare.se , samtala i forumet och upptäck att ni inte är ensamma :)

• Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?
  • Anonym

Zack o Bella skrev 2009-10-14 09:56:32 följande:

OBS! De 95% jag skrev var bara min egna lilla gissning!
    En ganska felaktig sådan ;) Om ca 500 000 svenskar finns hos Kronofogden och 80 000 av dessa är barn så sjunker din beräkning rätt kraftigt. Lägg sedan till de sjuka och olycksdrabbade så sjunker det ytterligare och nu finns det ändå grupper kvar som ej är nämda ;)
  • Me o Mike

Men HUR kan barn hamna hos inkasso?

• Anonym
    Teza73 skrev 2009-10-14 10:19:03 följande:
    Ts jag är så glad för ditt tips, tack:)Till alla som säger att man har sej själv att skylla pga överkonsumtion, hmmm fine må så vara, men oftast är det ju på grund av att det händer saker man inte räknat med. Jag tillhör själv dom som tycker man ska betala sina räkningar å skulder å inte sätta sej i för höga kredister, men nu är jag ändå där själv snart å d svider kan jag säga då jag INTE är en sån typ som direkt överkonsumerar.Å ja vi har hus sen tre år, som kräft lite mer renovering lite tidigare än vi tänkt, å en massa andra otursgrejer, men som vi ändå klarat om vi fått behålla jobben, när vi blev arbetslösa brakade allt. Vi hade en marginal för EN arbetslös, lr EN sjuk, men inte TVÅ, hur ska man kunna räkna med det? Visst i en perfekt värld gör man d, men skulderna vi har e knappast ren villhakonsumtion utan oturgrejer vi varit tvungna att fixa i första hand, och nu när vi har ca 12000 mindre varje månad sen vi blev arbetslösa, och av olika själ ca 16000 mindre sammanlaggt sen vi köpte huset, så e d väl inte så konstigt att det är svårt att betala, ändå kämpar vi hårt, har sålt bilar å grejer, huset gör vi tyvärr kanske en förlust på, lr om vi får d vi gett, blir det ändå dyrare att bo i lägenhet för oss, så på vilket sätt får vi skylla oss själva menar ni?Är tack å lov inte riktigt där än, några inkasso å så, men inga betalningsanmärkningar än, å jag kämpar hårt för att hitta sätt att slippa det i fortsättningen oxå, så alla e inte galna slarvrar som på lyxfällan, utan vissa har otur oxå
    Hej! Vad bra om du kan ha nytta av sidan :) Man kan ju få jättemycket hjälp av de som varit i din situation fast det gått längre och sämre för och det är mycket värt om man kan få tipps om hur man ska hantera situationen på bästa sätt. Hoppas att allt går bra för dig :)
  • JosieJosie

Zack o Bella skrev 2009-10-14 10:37:51 följande:

Föräldrar som tar lån eller krediter i sina barns namn. Eller skrive rbilar i deras namn som sen får t ex p-böter.
    Som sagt, det är lite för lätt att få lån o krediter i det här landet...
  • JosieJosie
    Anonym skrev 2009-10-14 10:29:57 följande:
    Fast där kan jag nog inte hålla med dig ;) Allt kan ju vara bra när man tar lånet, köper bilen på avbetalning eller leasar vitvarorna, man kan ju ha det jättebra just då..sen räcker det med att man blir sjuk, råkar ut för en olycka, någon i familjen dör mm mm så går allt käpprätt åt helvete.. i vilket fack hamnar man då? Har man sig själv att skylla?Kreditföretagen och låneinstituten kunde gott skärpa sinna krav, det håller jag med om. SMS lånen ska vi inte tala om, där fastnar många nyvuxna människor..men många hamnar i fällan av olyckliga skäl tyvärr.
    Som sagt, varför tar man så mycket på avbetalning och belånar sig över värdet på tillgångarna? En sak när fastigheters värde sjunker under belåningen men det är faktiskt inte så hysteriskt vanligt att det är rimligt att tro att en majoritet av alla skuldsatta är det just pga det. Varför köper man vitvaror på kredit om man har en fastighet som är belånad till taknocken? Klart man själv måste ta ansvar för det, att det är ens eget fel om man har så enormt små marginaler men ändå tar krediter.
    Om folk la in mer handpenning i saker de köper skulle marginalerna vara större. Förhoppningsvsi har man fler tillgångar än skulder när det skiter sig och man kan sälja av det man har för att lösa krediterna. Istället för att hamna hos inkasso.
  • Anonym

Zack o Bella skrev 2009-10-14 10:37:51 följande:

Hur? Föräldrar skriver över tex bilar på barnen och skiter i att betala skatterna. Uteblivna tandläkar besök. Uteblivna läkarbesök...Övertrasserade bankkort..
    Tyvärr så finns många exempel på hur en förälder kan sätta sitt eget barn i skuldfällan.

Jag läste om en tjej vars mamma dog när hon var 17 år, hon hade ingen vidare kontakt med sin pappa. När hon blev 18 så var hennes ekonomiska situation katastrofal. Hon blev myndig med ett gäng betalningsanmärkningar och skulder till allt från bokklubbar till staten. Obetalda räkningar för en bil hon aldrig kört, en bok hon aldrig läst, smink hon aldrig använt mm mm. Bokklubbar, smick och andra postorderföretag säljer till barn, det enda som behövs är målsmans underskrift, många föräldrar utnyttjar detta tyvärr, sen skiter dom i att betala och allt står i barnets namn när denne blir myndig.
  • Göteborgsmamman75
    JosieJosie skrev 2009-10-14 09:55:04 följande:
    Asså, jag håller med dig i att man inte ska sparka på folk som ligger och absolut att det finns inkassoföretag som pysslar med ockerverksamhet. Vilket självfallet är skandalöst. MEN - överkonsumtion är väll ändå när man konsumerar mer än man kan betala för? Och om man INTE konsumerade mer än man kan betala för så skulle man inte bli skuldsatt. Det stora problemet är väll egentligen hur lätt man får lån och krediter i det här landet. Eller?
    Men det handlar inte om överkonsumtion utan om att handla saker för de mest grundläggande behoven tex sjukvårdsräkningar, vinterkläder till barnen, glasögon, mat, elen, hyran, barnomsorgsavgift medmera. Det är INTE Fritidsresor eller Elgiganten som står först på dessa människors prioriteringslistor. Det är folk som tex blivit arbetslösa som fått vänta i flera månader på a kassan pga väntetiderna, deras barn fryser nu när det börjar bli kallt, tycker du verkligen det är överkonsumtion att handla en vinteroverall då, eller tycker du att de ska vänta med att låta barnen gå ut tills a kassan kommit typ i maj någongång

Människor med spelmissbruk har jag träffat många kan jag säga, alla deras pengar går till spelandet finns inget kvar till mat, de tömmer kontot på en dag sedan blir deras barn hungriga och de måste snabbt fixa pengar till mat. Ett sms lån ligger nära till hands då. Eller du kanske tycker att missbrukare och personer i ett svårt beroende bör skylla sig själva och tänka till och hux fluxa bara sluta med sitt missbruk utan behandling eller något har satts in. Det funkar inte när man har ett beroende kan jag säga.

Att handla över sina tillgångar betyder INTE att man överkonsumerar, det kan likagärna betyda att man har för lite inkomst för att handla det man verkligen behöver. Det är nedmonteringen av vårt sociala välfärdssystem som fallerar anser jag när folk måste vänta så länge på akassa, eller slängs ut från försäkringskassan trots att de är sjuka, det är det som gör att folk tvingas ta till snabblån för att tillgodose de mest mänskliga elementära behoven som vi enligt lag och konventioner har rätt till i Sverige men inte välfärdsstaten klarar av att ge oss längre.
  • JosieJosie
    Göteborgsmamman75 skrev 2009-10-14 10:51:59 följande:
    Men det handlar inte om överkonsumtion utan om att handla saker för de mest grundläggande behoven tex sjukvårdsräkningar, vinterkläder till barnen, glasögon, mat, elen, hyran, barnomsorgsavgift medmera. Det är INTE Fritidsresor eller Elgiganten som står först på dessa människors prioriteringslistor. Det är folk som tex blivit arbetslösa som fått vänta i flera månader på a kassan pga väntetiderna, deras barn fryser nu när det börjar bli kallt, tycker du verkligen det är överkonsumtion att handla en vinteroverall då, eller tycker du att de ska vänta med att låta barnen gå ut tills a kassan kommit typ i maj någongång Människor med spelmissbruk har jag träffat många kan jag säga, alla deras pengar går till spelandet finns inget kvar till mat, de tömmer kontot på en dag sedan blir deras barn hungriga och de måste snabbt fixa pengar till mat. Ett sms lån ligger nära till hands då. Eller du kanske tycker att missbrukare och personer i ett svårt beroende bör skylla sig själva och tänka till och hux fluxa bara sluta med sitt missbruk utan behandling eller något har satts in. Det funkar inte när man har ett beroende kan jag säga.Att handla över sina tillgångar betyder INTE att man överkonsumerar, det kan likagärna betyda att man har för lite inkomst för att handla det man verkligen behöver. Det är nedmonteringen av vårt sociala välfärdssystem som fallerar anser jag när folk måste vänta så länge på akassa, eller slängs ut från försäkringskassan trots att de är sjuka, det är det som gör att folk tvingas ta till snabblån för att tillgodose de mest mänskliga elementära behoven som vi enligt lag och konventioner har rätt till i Sverige men inte välfärdsstaten klarar av att ge oss längre.
    Du har säkert rätt till viss del men att det skulle vara den absoluta majoriten av alla skuldsatta du beskriver tror inte jag på. Och ja, man borde verkligen inte ta lån o krediter om man inte har pengar till det grundläggande, man borde inte FÅ lån eller krediter då. Man borde få hjälp.

Frågan är, vad anser du att man ska göra? Tycker du det är rätt att företag låter dessa människor skuldsätta sig för att sen sälja skulden? Eller ska helt enkelt vårt samhällskydd gå till att täcka för företag som lånar ut pengar till folk som inte borde få lån? Är det inte bättre att skattepengarna går till utsatta INNAN de är skuldsatta?
  • Göteborgsmamman75
    JosieJosie skrev 2009-10-14 10:58:31 följande:
    Du har säkert rätt till viss del men att det skulle vara den absoluta majoriten av alla skuldsatta du beskriver tror inte jag på. Och ja, man borde verkligen inte ta lån o krediter om man inte har pengar till det grundläggande, man borde inte FÅ lån eller krediter då. Man borde få hjälp. Frågan är, vad anser du att man ska göra? Tycker du det är rätt att företag låter dessa människor skuldsätta sig för att sen sälja skulden? Eller ska helt enkelt vårt samhällskydd gå till att täcka för företag som lånar ut pengar till folk som inte borde få lån? Är det inte bättre att skattepengarna går till utsatta INNAN de är skuldsatta?
    Jag anser ju som många andra att det är alldeles för lätt att få lån idag och hamna i skuldfällan, när det egentligen är annan typ av hjälp man behöver än pengar.

SMS företagen anser jag är riktigt oseriösa profitörer som har som affärsidé att plundra folk som har det dåligt ställt eller ett pågående missbruk. Jag anser även att de som lånar ut pengar till kreditrisker som dessa är (och tro mig bolagen vet om att folk som tar såna lån är kreditrisker och kanske inte kommer betala tillbaks, ändå lånar de ut, hade någon normal människa gjort det?), då får företagen skylla sig själva och stå för den risken de tagit anser jag. På samma sätt som om du spekulerar i aktier, du satsar på en aktie med skyhög risk, så går det åt pipan så får du ju stå där med skägget i brevlådan. De oseriösa kreditinstituten tar ju extrema risker genom att låna ut till dessa personer, och då borde de själva stå för riskerna och inte dumpa över det på skattebetalarna anser jag.
  • Anonym

Något jag kan tycka är att staten ska se till att inkassobolagen inte arbetar på det sättet dom gör så att folk har en möjlighet att ta sig tillbaka och börja bidra till samhället igen. Det finns en stor skara som inte klarar av att jobba för att dom mår dåligt, dom har gått in i väggen dom klarar inte att ta sig ur fällan och bidra till samhället. Detta resulterar i att skattepengar går till sjukvård, bidrag och de skattepengar som skulle bli om dessa människor kunde jobba går förlorade.

Jag vet att en skrivelse om detta är inlämnad till riksdagen och jag väntar med stor nyfikenhet.

Svar på tråden Fastnat i svenska skuldfällan?