JosieJosie skrev 2009-10-14 09:55:04 följande:
Asså, jag håller med dig i att man inte ska sparka på folk som ligger och absolut att det finns inkassoföretag som pysslar med ockerverksamhet. Vilket självfallet är skandalöst. MEN - överkonsumtion är väll ändå när man konsumerar mer än man kan betala för? Och om man INTE konsumerade mer än man kan betala för så skulle man inte bli skuldsatt. Det stora problemet är väll egentligen hur lätt man får lån och krediter i det här landet. Eller?
Men det handlar inte om överkonsumtion utan om att handla saker för de mest grundläggande behoven tex sjukvårdsräkningar, vinterkläder till barnen, glasögon, mat, elen, hyran, barnomsorgsavgift medmera. Det är INTE Fritidsresor eller Elgiganten som står först på dessa människors prioriteringslistor. Det är folk som tex blivit arbetslösa som fått vänta i flera månader på a kassan pga väntetiderna, deras barn fryser nu när det börjar bli kallt, tycker du verkligen det är överkonsumtion att handla en vinteroverall då, eller tycker du att de ska vänta med att låta barnen gå ut tills a kassan kommit typ i maj någongång
Människor med spelmissbruk har jag träffat många kan jag säga, alla deras pengar går till spelandet finns inget kvar till mat, de tömmer kontot på en dag sedan blir deras barn hungriga och de måste snabbt fixa pengar till mat. Ett sms lån ligger nära till hands då. Eller du kanske tycker att missbrukare och personer i ett svårt beroende bör skylla sig själva och tänka till och hux fluxa bara sluta med sitt missbruk utan behandling eller något har satts in. Det funkar inte när man har ett beroende kan jag säga.
Att handla över sina tillgångar betyder INTE att man överkonsumerar, det kan likagärna betyda att man har för lite inkomst för att handla det man verkligen behöver. Det är nedmonteringen av vårt sociala välfärdssystem som fallerar anser jag när folk måste vänta så länge på akassa, eller slängs ut från försäkringskassan trots att de är sjuka, det är det som gör att folk tvingas ta till snabblån för att tillgodose de mest mänskliga elementära behoven som vi enligt lag och konventioner har rätt till i Sverige men inte välfärdsstaten klarar av att ge oss längre.