• Svar på tråden GI Del2
  • stockrosen

Hej. Tänkte börja med GI-viktkoll imorgon. Det är första ggn. Jag har alltid gått på vv tidigare men vill inte nu pga alla dessa lightprodukter som man måste äta om det skall gå ihop pointsmässigt. Så nu tänkte jag testa GI. Jag är VÄLDIGT skeptiskt dock. Kommer inte kunna hålla mig helt eftersom hela vår höst är full av kalas och dyl men jag tänkte försöka hålla mig under vardagarna.

FUNKAR detta för er?
    Vad gör ni när ni skall äta gott på en lördag kväl?
    Inom VV kunde man äta massor av frukt och därmed gotta sig med fruktsallad och light glass men vad gör man med GI?

• emmgus

Stockrosen: Jag tror alla här inne e väldigt överens om att de FUNKAR.
    Jag har gått ner ca 8,5 kilo o tappat 11cm runt magen sen jag började 1aug.
    Tycker inte de e speciellt svårt heller o gillar verkligen maten, visst finns de dagar då de e jobbigt o tungt men så e de ju med allt.

Jag unnar inte mig själv saker, känner att jag vill gå ner de kilon jag har sagt först.

Lördagkväll, hm tänk på att maten får inehålla mkt grädde så de kan bli smaksiga såser o till de en fräsch sallad.
    Om du nu måste verkligen ha eferrätt så kan du blanda lätt kesella med funlight o blanda ihop de o sen lägga på lite nötter o bär.
    Eller dippa grönsaker?

Ja de funkar men tror inte på att man kan unna sig för mkt jämt, visst IBLAND.
    Men då får du ju räkna med att du tappar lite långsammare åxå.

Hoppas du fått lite svar

• stockrosen

emmgus:
    Tusen tack för ditt svar.
    Vad kul att det gått så bra för dig.

Nej, man kan inte unna sig saker jämt men på helgerna måste man få det tycker jag. Jag har svårt att se hur det kommer hålla i långa loppet annars. I alla fall om man umgås med andra människor än sin familj på helgerna. Nu menar jag inte sitta och smaska i sig en massa onyttigheter men nån efterrätt eller så tycker jag är gott. MEN Jag kommer säkert på hur jag skall göra. Just nu snurrar det bara i huvudet för jag kan ingenting om detta. Skall nog gå in på gi-viktkoll sidan och läsa lite mer.

• Myror i brallan

Vi har gjort fruktsallad och lightglass på endel helger och nu i helgen gjorde vi toscapäron och vispadgrädde... finns mkt goda recept (i ICA's hälsokokboken) av GI karaktär...
    Tycker också som så att om man är duktig under vardagarna så måste man få unna sig lite på helgen...
    Det är ju inte precis som att stoppa i sig en påse ostbågar eller dyligt...
    Bara en liten skål fruktsallad med grädde eller en liten klick glass!
    Som min pappa alltid har sagt - Lite gott är också gott

• stockrosen

Myror i brallan skrev 2009-10-19 15:04:58 följande:

Vi har gjort fruktsallad och lightglass på endel helger och nu i helgen gjorde vi toscapäron och vispadgrädde... finns mkt goda recept (i ICA's hälsokokboken) av GI karaktär...Tycker också som så att om man är duktig under vardagarna så måste man få unna sig lite på helgen...Det är ju inte precis som att stoppa i sig en påse ostbågar eller dyligt...Bara en liten skål fruktsallad med grädde eller en liten klick glass!Som min pappa alltid har sagt - Lite gott är också gott
    Vilken klok pappa du har! LIte gott och också gott = det skall jag absolut ta till mig helt klart!!!! Mycket bra!
    Tack för dina tips. Toscapäron låter jättegott. Det är sånt som jag är lite dålig på....dvs hitta bra alternativ!
  • Smurfit78

finns det nån som kan tipsa om nån bra sida/länk där ja kan få mera hum om hur mycket ja ska äta av livsmedel ja tror ja äter för lite fett..........

• One Wish

Heh hej!
    en till GI:are här!
    Har hållt på sedan i början av september nu och har lyckts gå ner 4,2 kg hitills. Har tappat 9 cm runt magen, 12 cm runt byst och 8 cm i midjan. Känns kanonbra då jag aldrig lyckats tappa i vikt alls förut! (kanske inte försökt helhjärtat heller)
    GI är verkligen metoden för mig! trivs kanonbra! Sen önskar man såklart att det kunde gå lite fortare med kilona men men...
    Har ett delmål på 10 kilo till att börja med...men behöver väl gå ner 20-30 kg totalt ungefär....(hua vad det låter mycket)...men så är det väl när man samlat på sig för många kilon under åren och dessutom fått barn för ett år sedan...
    Jag är gärna med och peppar och tar emot pepp i denna tråden. Och att tipsa om lite god mat och så är ju inte fel! inspiration behöver man gärna då det gäller maten!?

• emmgus

Åh tack för bloggarna!

Bra jobbat av dig, cm som e de viktiga ju, de e ju de andra ser :)

• stockrosen

Nu har jag kört med Gi idag för första gången i hela mitt liv. Har blivit medlem på gi-viktkoll också så att man kan få lite tips och stöd.

Ser dock att jag fått i mig mer energi än vad jag borde ha fått . Det är ju omöjligt att veta innan tycker jag....

Sen är jag besviken över att man inte skall äta rotgrönsaker under de första två veckorna. Jag har köpt på mig massar av broccoli, blomkål och morötter....vet inte hur jag skall klara mig på vanlig sallad och zuccini i två veckor. Trist tycker jag.

Hur mkt fetaost får man äta? Jag har köpt vanlig fet fetaost men det verkar som att det är bättre att köpa light för att minska energiingången?

Hur gör ni? Känner mig som ett stort frågetecken.

Svar på tråden GI Del2