• Svar på tråden GI Del2
  • Myror i brallan

Hej på er! Nu tar jag nya tag för att sätta lite fart på viktminskningen... har ju varit lite si och så med kosten, dock har jag INTE lagt på mig nåt under jul och nyår så det får man ju vara glad för! Nu siktar jag på minus 10 kg till... men helst minus 15 innan sommaren...

• arandjelina

Hej! 

Jag är tillbaka igen . 
    Det funkar inte när jag äter för mycket kolhydrater , så jag började med rivstarten igen och ska följa kokboken GI dag för dag i en månad. 
    Med Gi metoden hade jag gått ner 14 kg. sedan slutet av juli. 
    Började fuska i oktober men i december ballade jag ut helt och  har gått upp 3 kg. 

Försökte med  viktväktarna men det funkar inte , fuskade för mycket , så nu är jag tillbaka .. 

Lycka till alla ! 
    Jag tänker vara aktiv här inne igen.
  • arandjelina
    Myror i brallan skrev 2010-01-12 10:39:18 följande:
    Hej på er! Nu tar jag nya tag för att sätta lite fart på viktminskningen... har ju varit lite si och så med kosten, dock har jag INTE lagt på mig nåt under jul och nyår så det får man ju vara glad för! Nu siktar jag på minus 10 kg till... men helst minus 15 innan sommaren...

Då återvänder vi samtidigt vi två och tar nya tag.....
  • mickans

Hej

Hoppas det är ok att jag hänger lite med er .

Jag provade gi första gången för 5 år sedan och gick då ner 30kg på 10 månader. Nu äter jag det lite till och från då kilona kryper sig på om och om igen.....he he.

Så nu är jag på hugget igen och vill gäran peppa och bli peppad själv .

Jag har en liten fråga är det någon här som vet någon sida där man kan lägga in dagens mat och få det uträknat som är gratis? Eller är det bara viktkoll som fins kanske...

Ha det fint på er

• mickans

Söta s: Vad jag har lärt mej så är det ingen fara att äta morötter ( så länge de är råa ) när du äter gi. Om man kollar rent på gi index, vad de säger kan vara faran är om du haft ett stort sockerberoende är att du kan trigga det om du äter morötter. Så skulle jag välja mellan morot och frukt så faller det på moroten. Äter själv minst en morot om dagen .

Jag tror iof att det är lite olika beroende på vilken "gi-guru" man följer för de säger jue lite olika. Själv följer jag Ola laruitzzon.....

• söta sotnos
    mickans skrev 2010-01-12 10:59:42 följande:
    Söta s: Vad jag har lärt mej så är det ingen fara att äta morötter ( så länge de är råa ) när du äter gi. Om man kollar rent på gi index, vad de säger kan vara faran är om du haft ett stort sockerberoende är att du kan trigga det om du äter morötter. Så skulle jag välja mellan morot och frukt så faller det på moroten. Äter själv minst en morot om dagen . Jag tror iof att det är lite olika beroende på vilken "gi-guru" man följer för de säger jue lite olika. Själv följer jag Ola laruitzzon.....
    Halloj=)
    Ja  okej då vet jag =)
    Nej nu ska jag ta tag i mig själv o gå ner 10 kg =)
    Kanske me börja följa ola lauritzens rivstart=)
    Ha det gott!!!
  • One Wish
    LillYmer skrev 2010-01-12 08:34:10 följande:
    Det låter ju för bra för att vara sant. Jag blir ofta skeptisk vissa dagar för jag har inte hållit på så länge än att det gett något större resultat. Men jag känner ju att det händer nåt iallafall. Kan du ge förslag på vad du äter under en dag? Jag är rädd att jag äter för stora mellanmål ibland. Äter du bara ett ägg eller några skivor skinka? Kan en liten tallrik med keso, oliver, fetaost och  ett ägg vara ett mellanmål eller räknas det som en hel lunch kanske?
    Jag har aldrig brytt mig om storleken på portionerna. Eller hur ofta eller sällan jag äter. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt. Tycker inte att ditt exempel är för mycket att äta till mellanmål. Så länge det bara är protein och fett så är det ju ok

En matdag för mig kan se ut på följande:

¤Frukost: Ett paket stekt bacon, äggröra på 3 ägg, lite gurka och tomat.

¤Lunch: Då blir det oftast rester från kvällen innan. Finns det inget från kvällen innan så blir det oftast bara nåt lätt, typ mellanmålsaktigt till lunch också.

¤Mellanmål: Blir det om jag är hungrig bara...då kan jag äta lite keso med bär, eller osötad nyponsoppa med lite keso och ett kokt ägg, eller alternativt en proteindrink.

¤Kvällsmat: Köttfärsbiffar med blomkålsmos och "sås" på cremé fraiche som jag smular i fetaost och pressar i vitlök i.

¤Kvälls mellanmål: (Blir oftast till tv/film tittande.) Några exempel: Lite nötter, vispad grädde med bär, brieost och ett päron eller hemmagjord "glass" på kesella som ja mixar ner frysta hallon och fryst mango i och tillsätter lite sötningsmedel.

Så ungefär något sånt
  • arandjelina

Frukost: 

Omelett på 2 ägg ,champinjoner ,ost o skinka. 

Lunch: 

Sallad med köttfärs och en klick yoghurt . 

Middag: 

Lax och räkor i spenat sås och grädde. 

Så har min dag sett ut , är nöjd med dagen. 
    Om det krisar blir det ett kokt ägg till och 2 msk. keso...
  • Myror i brallan
    arandjelina skrev 2010-01-12 10:42:04 följande:
    Japp, vi har ju följts åt innan så vi fortsätter väl
  • söta sotnos
    Myror i brallan skrev 2010-01-13 10:13:50 följande:
    Japp, vi har ju följts åt innan så vi fortsätter väl
    Klart vi gjör{#lang_emotions_laughing}
  • mickans

Har nu tränat mån, tis och har jordens träningverk i magen och höfter . tränade core boll i måndags och body balace i går. Men skönt är det .

Är det någon som har bra frukost för fas1. Kan känna att det blir mycket ägg, soppa och kesoplättar....hmmm. Fast igentligen är det väll så att man saknar bröd och flingor som gör att det käns lite enformigt...

Gjorde en riktigt god ugns omelett i söndags med salami och brie på...mumma. önskade jag hade haft lite paprika att ta till oxå

• One Wish

Vad säger ni tjejer om att lyxa till det lite till kvällen? (lilllördag ju ) har precis hittat  ett GI recept på chokladmousse! snabbt och lätt...står nu på kylning i kylen

2 pers.

100 gram mörk choklad (minst 60%) som man smälter
    1 äggula som röres i den smälta chokladen
    1 dl vispad grädde som man tillsätter i choklad smeten

Klicka upp moussen i två glas. Ställ kallt i minst en timme...klart! Servera med lite vispad grädde.

• söta sotnos
    One Wish skrev 2010-01-13 15:44:05 följande:
    Vad säger ni tjejer om att lyxa till det lite till kvällen? (lilllördag ju ) har precis hittat  ett GI recept på chokladmousse! snabbt och lätt...står nu på kylning i kylen 2 pers. 100 gram mörk choklad (minst 60%) som man smälter 1 äggula som röres i den smälta chokladen 1 dl vispad grädde som man tillsätter i choklad smeten Klicka upp moussen i två glas. Ställ kallt i minst en timme...klart! Servera med lite vispad grädde.
    mmmm det låtr gott=)
    Ska pröva till helgen
  • jeskre

ja det lät fantastiskt gott!!!!
    Är fortfarande i rivstarten så jag väntar nog med mumsande tills jag går in i fas 2...
    Men en fråga, hur gör ni som tränar? JAg har börjat åka skidor och har tänkt börja gymma lite igen och funderar kring maten.
    Nu inför skidåkningen har jag gjort lite fiberhavregryns gröt med mjölk och kanel som jag käkat och hårtbröd med makrill och ett glasmjölk direkt efter träning. Eftersom att utan kolhydrater så ger ju träningen ingenting och dessutom så orkar man ju inte heller...
    Så vad äter ni i samband med träning?

• arandjelina

Nu äter jag salladsblad ,  salami , ost och en bit paprika , så rullar jag ihop det och äter det som en smörgås. 

Funkar jättebra . Tog fyra rullar till frukost. 

Det funkar jätte bra med rivstarten igen  , är inte hungrig .
  • LillYmer
    One Wish skrev 2010-01-13 15:44:05 följande:
    Vad säger ni tjejer om att lyxa till det lite till kvällen? (lilllördag ju ) har precis hittat  ett GI recept på chokladmousse! snabbt och lätt...står nu på kylning i kylen 2 pers. 100 gram mörk choklad (minst 60%) som man smälter 1 äggula som röres i den smälta chokladen 1 dl vispad grädde som man tillsätter i choklad smeten Klicka upp moussen i två glas. Ställ kallt i minst en timme...klart! Servera med lite vispad grädde.
    Det där ska vi nog ha hela familjen till lets dance på fredag istället för dom gamla vanliga popcornen. Fast jag kanske blandar ut ungarnas mousse med lite vanlig ljus choklad också. Eller inte. Dom brukar gilla stark chokladsmak när jag tänker efter. Grädden måste ju späda ut den tillräckligt ändå..
  • LillYmer
    One Wish skrev 2010-01-12 14:21:13 följande:
    Jag har aldrig brytt mig om storleken på portionerna. Eller hur ofta eller sällan jag äter. Jag äter när jag är hungrig och tills jag är mätt. Tycker inte att ditt exempel är för mycket att äta till mellanmål. Så länge det bara är protein och fett så är det ju ok En matdag för mig kan se ut på följande: ¤Frukost: Ett paket stekt bacon, äggröra på 3 ägg, lite gurka och tomat. ¤Lunch: Då blir det oftast rester från kvällen innan. Finns det inget från kvällen innan så blir det oftast bara nåt lätt, typ mellanmålsaktigt till lunch också. ¤Mellanmål: Blir det om jag är hungrig bara...då kan jag äta lite keso med bär, eller osötad nyponsoppa med lite keso och ett kokt ägg, eller alternativt en proteindrink. ¤Kvällsmat: Köttfärsbiffar med blomkålsmos och "sås" på cremé fraiche som jag smular i fetaost och pressar i vitlök i. ¤Kvälls mellanmål: (Blir oftast till tv/film tittande.) Några exempel: Lite nötter, vispad grädde med bär, brieost och ett päron eller hemmagjord "glass" på kesella som ja mixar ner frysta hallon och fryst mango i och tillsätter lite sötningsmedel. Så ungefär något sånt
    Helt otroligt om det funkar med tre ägg och ett helt paket bacon till frukost..? Det låter mer som lchf än gi men går man ner i vikt av det så kvittar det vad man kallar det för min del.

Men läser man recepten på den färdiga 14-dagars rivstarts-förslaget på gi-metoden.nu så äter man bara ett kokt ägg och kaffe till frukost, Eller lite naturell yoghurt med kanel typ. Det är mycket mindre än vad jag äter iaf. Brukar ta två kokta ägg, plus keso, tomat och en klick majonäs.

Fan, jag skulle nog behöva den där Lauritzen-boken iaf så jag inte känner mig så osäker på vad man kan äta. Jag är ett konrollfreak=)

Äter man mindre n'r man gått ner några kilo? Kroppens energiförbrukning borde rimligtvis minska och så även portionerna?
Svar på tråden GI Del2