• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • EMO 979
    kimsi skrev 2009-12-20 09:38:00 följande:
    Vi har kört Laps care i två år och vad ska jag säga, det är skit! På nio timmar har vi 30 minuters rast inplanerad (och det är en bra dag om vi hinner ta det), det är knappt någon restid inplanerad, det hela är upplagt på ett skrattretande sätt. Vi har påtalat bristerna tusentals gånger men inget händer.
    Fast 30 minuters lunch e ju inte ovanligt..har vi inom landstinget där jag jobbar med...
  • kimsi

EMO 979 skrev 2009-12-21 09:07:00 följande:

Fast 30 minuters lunch e ju inte ovanligt..har vi inom landstinget där jag jobbar med...
    Ja men det är ENDA rasten på nio timmar och vi ges ingen som helst chans till en snabb kopp kaffe eller något sånt (som man har inne på ett boende). Vi har inte ens möjlighet till toalettbesök annat än på den rasten. Och den rasten får vi i bästa fall, allt som oftast hinner vi inte ta trettio minuter heller och det är ingen ren rast eftersom vi sitter med larmjour på rasten också.
  • EMO 979
    kimsi skrev 2009-12-21 09:32:58 följande:
    EMO 979 skrev 2009-12-21 09:07:00 följande:
    Ja men det är ENDA rasten på nio timmar och vi ges ingen som helst chans till en snabb kopp kaffe eller något sånt (som man har inne på ett boende). Vi har inte ens möjlighet till toalettbesök annat än på den rasten. Och den rasten får vi i bästa fall, allt som oftast hinner vi inte ta trettio minuter heller och det är ingen ren rast eftersom vi sitter med larmjour på rasten också.
    Oki..men i princip e det enda rasten vi har med...men oftast hinner vi med en morgonfika vid nio ca, inte alltid, oxå dricker vi kaffe när kvällspersonalen kommit om det finns tid...men vissa dagar hinner vi nätt och jämnt med att ta lunchrast hos oss heller...
  • kimsi

EMO 979 skrev 2009-12-21 09:36:10 följande:

Oki..men i princip e det enda rasten vi har med...men oftast hinner vi med en morgonfika vid nio ca, inte alltid, oxå dricker vi kaffe när kvällspersonalen kommit om det finns tid...men vissa dagar hinner vi nätt och jämnt med att ta lunchrast hos oss heller...
    Nej men jag har även jobbat mycket inne och jag vet att det kan vara stressigt där också, men där hann man i alla fall gå på toa under dagen när man ville och inte på en bestämd tid.

Sedan hann man ofta en kopp kaffe (om än på stående fot ibland) och när man hade rast tog kollegorna hand om larmet. Så har vi det inte nu och det blir jobbigt i längden, man känner sig inte ledig och avslappnad en minut på nio timmar.
  • AlexandersMamma
    Willow skrev 2009-12-20 19:17:24 följande:
    ingen som jobbar i ambulansen?
    Vill gärna men dom hade som krav i sommras när jag sökte att man skulle jobbat MINST 1 år med akutsjukvården, BARA.. akuten i ett år MINST sa dom, tyvärr har jag bara dykt i där när d krisat :(
    Man måste kunna åka i prio 1 bilarna.
  • NoahLeah

Kul tråd, hänger gärna med här.
    Är akutuska men jobbar som skötare inom socialpsykiatrin just nu.

• Lussan5

Jag är uska men slutade jobba som det för 10 år sedan.
    Det var nämligen anställningsstopp, och man tvingades hoppa runt på kortare vikariat och som timanställd... Obra.

Men all heder åt alla uskor som jobbar idag! Vilket fantastiskt jobb ni gör!!!

• leia83
    Lussan5 skrev 2009-12-22 23:02:52 följande:
    Jag är uska men slutade jobba som det för 10 år sedan.Det var nämligen anställningsstopp, och man tvingades hoppa runt på kortare vikariat och som timanställd... Obra.Men all heder åt alla uskor som jobbar idag! Vilket fantastiskt jobb ni gör!!!
    stort tack før det alltid skønt att høra.

Ush kænde på mig att jag skulle stannat hemma i natt :-/ två dødsfall inom loppet av 2 timmar. Nu væntar vi på lækaren som skall død førklara dom båda sedan blir det anhørig vård. Lika jobbigt varje gång men en del av jobbet tyværr.
  • Tant Groda

Leia83: Visst är det tråkigt när patienterna dör

lussan5: Vad jobbar du med istället?

• Idizen

Hoppar in här jag med. Blev färdig usk hösten 08 och har sedan dess gått på ett vikariat inom hemvården. har jobbat inom äldrevården sen 01. Nu går mitt vik ut om några dagar och vet inte vad jag ska göra sen.
    Vill nog helst jobba på lasarett/sjukhus för jag känner att som jag jobbar nu så är det ingen vård. bara städ, tvätt och inköp.
    Att jobba på förlossning är en dröm, har velat utbilda mig till barnmorska men vet inet om jag orkar och har råd, och dessutom har jag en son på 3½ så det blir isf långa dagar borta från honom.
    hmmm. Ja just nu gäller det iaf att kunna hoppa in som vikarie. Ska ringa runt eftetr nyår och se om man kan sätta upp sig som timanställd...
    god jul på er

Svar på tråden Vi Undersköterskor!