• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Päron1986
    Tidiz skrev 2011-06-29 10:58:17 följande:
    Hjälp!
    Hur hanterar man en boende som gör ALLT för att göra jobbet så surt för en som möjligt?
    Jag jobbar på ett trygghetsboende å denna boende larmar precis hela tiden vilket gör att nästan hela dagen spenderas inne hos h*n. Dessutom är det ingenting som duger för den boende, erbjuder man mat ska det va kaffe, frågar man om vi ska gå ut så ska det sovas, gör man en omläggning så är den för lös, börjar man då om igen så är det för hårt. Ja alltså ingenting blir rätt.
    Vi i personalen försöker bytas av att vara inne hos den boende men det är inte alltid det funkar, när man varit inne 7 gånger på en timme så blir man rätt galen må jag säga. Hur skulle ni andra gjort?

(Hoppas jag inte bryter mot tystnadsplikten med detta?)
    Prata med chefen.
    I såna fall som jag varit med om, så har vi fått extrapersonal så det alltid funnits en "vak" hos den med sådana behov.

Nej, du bryter inte såvida personen inte är igenkännbar via din text eller att "alla vet" vart o med vem du jobbar. Enkelt förklarat.
  • Steeephi

Idag fick jag besked ang utbildningen. Den 15 augusti börjar jag. Spännande! :)

• Päron1986
    Steeephi skrev 2011-07-07 19:36:29 följande:
    Idag fick jag besked ang utbildningen. Den 15 augusti börjar jag. Spännande! :)
    Grattis!
    Vad kul =)
  • Emsan1988

Här är en till som börjar plugga till uska den 8:e augusti. Min inriktning är Sjukvärd/Geriatrik/Personlig assistent. Jo jag undrar hur ni som har barn jobbar? Jobbar ni dag/kväll/natt?

• Enniie

Jag jobbar både dag, kväll och natt. Jag har tre barn. Det funkar bra för oss. Vi löser det oftast med förskola och barnvakt. Den minsta går inte på dagis än, så han är ofta hos sin farmor eller så.

• BloodyDisgusting

Börjar min utbl. den 18/8 :)

• Elavela87

Hej!

Ska på intervju idag hos Hemtjänst. Är snart klar med min uska-utbildning. Är lite nyfiken på hur det går till i början när man skall börja "jobba" så att säga. Går man brevid någon ett tag? Får man en liten genomgång innan man går ut i arbetet hos människor som har hemtjänst? Hur går det till?

mvh

• Enniie
    Elavela87 skrev 2011-08-11 10:47:08 följande:
    Hej!

Ska på intervju idag hos Hemtjänst. Är snart klar med min uska-utbildning. Är lite nyfiken på hur det går till i början när man skall börja "jobba" så att säga. Går man brevid någon ett tag? Får man en liten genomgång innan man går ut i arbetet hos människor som har hemtjänst? Hur går det till?

mvh
    Du får ju alltid gå brevid på en ny arbetsplats för att lära dig så mkt som möjligt.

När jag började i hemtjänsten så gick jag brevid 4 arbetspass, innan jag tillslut fick börja jobba "själv". Men vid det fjärde arbetspasset som man då gick brevid, så räknade dem andra med att man skulle ta mer initiativ och göra de jobb som ska göras.

Du får nog gå brevid iallafall ett par gånger, och är du osäker så be om en extra dag. Lycka till !
  • Lycklig88

känns som jag tjänar så otroligt lite. jobbar dagtid och kvällar.. får 10000kr efter skatt.. ingenting tycker jag..

• Enniie

Lycklig88: hur många tim I mån jobbar du då ? När jag jobbade över 100% (ca 140-160tim) I hemtjänsten så fick jag ut ca 11.000-12.000kr. Jättemkt jobb o skitlite pengar. Tjänade nog ca 93kr/tim. Nu när jag jobbar på sjukhuset som uska, fick jag som ex ut 9500kr förra månaden på typ 74tim, vilket är mkt bättre. Uskor får oftast dåligt betalt för mkt slitjobb. :/

Svar på tråden Vi Undersköterskor!