• Päron1986

Vi Undersköterskor!

Jag tänkte starta en tråd för oss Undersköterskor!

Här kan vi berätta om vårt arbete, dela med oss av erfarenheter, löner, rutiner osv!

Hemtjänst, äldreboenden, sjukhus osv!

Fast.. vi tänker såklart på att vi inte bryter någon sekretess!

Hoppas ni tycker det är en rolig tråd och att vi blir många som följs åt :)

Lite om mig:
    Jag blev undersköterska våren 2008 och har jobbat i hemtjänst sen dess, har erfarenhet av boenden sen tidigare!

• Svar på tråden Vi Undersköterskor!
  • Stella Polaris

Hej på er alla! Vilken rolig tråd! Nybliven medlem här och det var nog denna tråden som gjorde att jag blev det tillslut, har hängt på ett annat ställe innan o bara smygläst här på FL. Vad roligt med så många positiva uskor! Visst har vi ett toppenjobb! Själv är jag uska och jobbar inom demensvården. Har gjort det i sammanlagt ....20 år i år! Har en kort period jobbat på servicehus samt på en medicinsk avdelning på ett sjukhus också. Men det är demensvården som jag tycker är roligast. Jag jobbar på ett gruppboende. Trivs jättebra med mitt jobb!

• Stella Polaris

Är det fler här som jobbar på gruppboende ( med dementa)?

• Novelli
    Päron 1986: Jag ska testa dettaPlus

Småbarnsliv: Jag kollade faktiskt idag och det var ingen gräns som tur var, bara att köra så det ryker då...Kaffe
  • Tusse Misse

Lite praktikfrågor igen då. Ni vet jag beklagade mig lite. Nu undrar jag, ska man inte gå med sin handledare under praktiken? Jag tycker hon försöker bli av med mig varenda dag o ursäktar sig med att hon är så dålig att förklara. Så jag blir mest sittandes. Följer med nån ibland sen försvinner dom. Jag kanske borde bli mer framåt men känner mig så osäker.

Idag försvan hon efter lunch på apt möte och skulle se vad jag skulle göra men det glömdes bort tydligen. Så efter en timme sa en tjej åt mig att gå hem. Så det gjorde jag för vad ska jag sitta där för?

Jag var till matsalen på lunch och frågade en personal om jag kunde hjälpa till. Hon tittade inte ens på mig utan mumlade nåt om att det fick jag väl men hon hade bara en kvar. Jahapp tänkte jag!

Sen får jag höra av en yngre tjej också att min handledare bytt bort Måndagens kvällspass. Ska inte JAG informeras om detta?

Uscha, känner mig osynlig och värdelös idag! Hade vart lättare att jobba på "riktigt" tror jag för då vet man iallafall VAD man kan göra.

• Päron1986
    Tusse Misse skrev 2012-05-10 15:12:10 följande:

Lite praktikfrågor igen då. Ni vet jag beklagade mig lite. Nu undrar jag, ska man inte gå med sin handledare under praktiken? Jag tycker hon försöker bli av med mig varenda dag o ursäktar sig med att hon är så dålig att förklara. Så jag blir mest sittandes. Följer med nån ibland sen försvinner dom. Jag kanske borde bli mer framåt men känner mig så osäker.

Idag försvan hon efter lunch på apt möte och skulle se vad jag skulle göra men det glömdes bort tydligen. Så efter en timme sa en tjej åt mig att gå hem. Så det gjorde jag för vad ska jag sitta där för?

Jag var till matsalen på lunch och frågade en personal om jag kunde hjälpa till. Hon tittade inte ens på mig utan mumlade nåt om att det fick jag väl men hon hade bara en kvar. Jahapp tänkte jag!

Sen får jag höra av en yngre tjej också att min handledare bytt bort Måndagens kvällspass. Ska inte JAG informeras om detta?

Uscha, känner mig osynlig och värdelös idag! Hade vart lättare att jobba på "riktigt" tror jag för då vet man iallafall VAD man kan göra.

men ad tråkigt att du råkar ut för det här!
    prata med läraren som är ansvarig, jag tycker att det låter som om du skulle behöva byta handledare!
    handledare ska ju dessutom vara utbildade så att de vet hur de ska bete sig...
  • Tusse Misse
    Päron1986 skrev 2012-05-10 16:28:19 följande:
    men ad tråkigt att du råkar ut för det här!
    prata med läraren som är ansvarig, jag tycker att det låter som om du skulle behöva byta handledare!
    handledare ska ju dessutom vara utbildade så att de vet hur de ska bete sig...
    Ja jag känner så jag med. Synd att jag är så feg. Men det är inte lätt att för första gången komma ut i arb.livet på "riktigt"
    Känns så konstigt att klaga också eftersom jag fått jobb där i sommar.
  • Stella Polaris
    Tusse Misse skrev 2012-05-10 17:37:08 följande:
    Ja jag känner så jag med. Synd att jag är så feg. Men det är inte lätt att för första gången komma ut i arb.livet på "riktigt" Känns så konstigt att klaga också eftersom jag fått jobb där i sommar.

Oj, vad tråkigt att de inte har bättre rutiner för att ha elever hos sig! På min arbetsplats gör vi lite annorlunda, första dagen får eleven komma på förmiddagen efter morgonruschen, just för att handledaren ska kunna informera, visa runt, ge arbetskläder mm i lugn och ro. Sen är handledaren och eleven sida vid sida, hela tiden. När eleven blir mer van kan den få hjälpa de gamla med morgonhygien, dusch mm men då befinner sig handledaren på rummet, kanske bäddar och lite annat under tiden men är i närheten. Om handledaren är borta på tex utbildning så bestämmer vi innan vem som ska ansvara för eleven den dagen. Så att både personal och elev vet. Vi tycker alla det är roligt med elever, nu är jag inte handledare själv men tar gärna elev om handledaren inte kan någon dag. Och är det en duktig elev är vi snabba på att fråga om de vill jobba extra/sommarjobba hos oss. Tycker du ska prata med din skola/lärare om hur handledarskapet fungerar där du är nu, finns en hel del att förbättra! Minns själv hur det var att gå elev, inte alltid roligt och jag tyckte det var jättesvårt med vissa saker, hjälpa med hygien osv kände mig rädd att göra fel.... Och det värsta om man blev lämnad någon dag och inte visste riktigt vem man skulle gå tillsammans med. Är du i äldreomsorgen nu? Vet inte hur det ser ut där du är, men är du på ett vårdboende så kan du alltid hitta på något med de gamla, läs tidningen eller spela ett spel kanske om du blir lämnad utan handledning.
  • Päron1986

Jag minns att när jag praktiserade så hade jag tidigare arbetat som vårdbiträde.

Dock hade jag aldrig haft praktik, (läste usk på komvux, teoretisk på gymn) så jag visste inte riktigt hur jag skulle bete mig så jag gjorde som lärarna sagt "ni ska se på och lära er, den första praktiken. inte direkt uföra något". eller ja, nåt liknande sa dem.

min handledare tyckte att jag var dålig på iniativ, men jag pratade mkt med de gamla och spelade "fotboll" med en ballong som de  ÄLSKADE och annat. sorterade tvätt, drog i stödstrumpor (på, av) och dusch osv.

tyckte att jag gjorde mkt för en första praktik. på handledarträffen tog hon upp detta med min lärare o läraren berättade hur det var tänkt. att vi elever skulle vara en "svans" egentligen.
    himla bra, för den kritiken kändes inte bra från handledaren för hon trodde mig inte när jag sa sdom det var.

• Emma 89

Färdig uska idag! Känns så skönt att äntligen vara klar. Nu är det bara tagga inför matte b i höst och sedan fortsätta vidare till syrra. :)

Svar på tråden Vi Undersköterskor!