Tusse Misse skrev 2012-05-10 17:37:08 följande:
Ja jag känner så jag med. Synd att jag är så feg. Men det är inte lätt att för första gången komma ut i arb.livet på "riktigt" Känns så konstigt att klaga också eftersom jag fått jobb där i sommar.
Oj, vad tråkigt att de inte har bättre rutiner för att ha elever hos sig! På min arbetsplats gör vi lite annorlunda, första dagen får eleven komma på förmiddagen efter morgonruschen, just för att handledaren ska kunna informera, visa runt, ge arbetskläder mm i lugn och ro. Sen är handledaren och eleven sida vid sida, hela tiden. När eleven blir mer van kan den få hjälpa de gamla med morgonhygien, dusch mm men då befinner sig handledaren på rummet, kanske bäddar och lite annat under tiden men är i närheten. Om handledaren är borta på tex utbildning så bestämmer vi innan vem som ska ansvara för eleven den dagen. Så att både personal och elev vet. Vi tycker alla det är roligt med elever, nu är jag inte handledare själv men tar gärna elev om handledaren inte kan någon dag. Och är det en duktig elev är vi snabba på att fråga om de vill jobba extra/sommarjobba hos oss. Tycker du ska prata med din skola/lärare om hur handledarskapet fungerar där du är nu, finns en hel del att förbättra! Minns själv hur det var att gå elev, inte alltid roligt och jag tyckte det var jättesvårt med vissa saker, hjälpa med hygien osv kände mig rädd att göra fel.... Och det värsta om man blev lämnad någon dag och inte visste riktigt vem man skulle gå tillsammans med. Är du i äldreomsorgen nu? Vet inte hur det ser ut där du är, men är du på ett vårdboende så kan du alltid hitta på något med de gamla, läs tidningen eller spela ett spel kanske om du blir lämnad utan handledning.