• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Fenomen a
    Dr Mupp skrev 2009-10-22 19:15:02 följande:
    3 dl vetemjöl6 dl mjölk3 tsk bakpulver eller 3 msk maizena eller 1,5 tsk bakupulver och 1,5 tsk pofiber.
    1tsk bakpulver har vi och låter smeten svälla ca 1h så kan man göra riktigt tunna pannkakaor
  • Fenomen a

Tänk på att köpa bra mat inte välja det billigaste om det inneåller massa skräp, köp hem billig frukt. Gör mycket av mat som går att frysa in så kan ni ta fram den längre fram. Så slipper ni laga varje dag och får bättre koll på hur mycket pengar ni har kvar. Gå igeom skafferi ochfrys ofta behövs bara tillsätta någon ingrediens.

• miss Majs

passerade tomater 4kr, en gul lök, en hönsbuljongtärning. 1km basilika.

steklöken i margarin, en msk mjöl o blanda ihop det med, på med passerade tomater ca 400g plus lika mycket vatten, i med hönsbuljongen, peppar, yttepytte salt, en msk socker, bassilika, koka upp.

ca 4-5 prt tomat soppa, går att ha i tortellinis, eller annan pasta för att fylla ut. skit god allså :)

• Anonym

Potatis-och purjolökssoppa! Hembakat bröd till det. Kan inte bli mkt billigare!

• Redbit

Nikkaluoktasoppa, finns ett superrecept på Tasteline. Nu i rotfruktstider är det perfekt, och går dessutom utmärkt att dryga ut med morötter eller liknande. Jättegott och bra att göra storkok och frysa in portionsförpackat!

• KossanMuu

Skulle du ha turen att bo i Malmö måste jag rekommendera att handla maten på all-frukt (vet inte om det finns i andra städer). Blir alltid lika chockad när jag går där ifrån för det blir Alltid mycket billigare än vad jag trodde

• Anonym (mat)

Tack så jätte mycket för alla tips. Låter som ni sitter på massa goda maträtter :)

• Anonym

Potatisbullar, broccolisoppa, morotssoppa, vitkålssoppa, löksoppa, bacon- och tomatsås med pasta. makaronipudding, hemlagad pytt med korv, pasta med tonfisksås eller ostsås eller tomatsås, potatis med fläsk, korv och potatis....

Ett gott recept som jag hittade på nätet från början:

2 paket/burkar krossade tomater
    1 stor gul lök alt. purjolök
    2 morötter
    1 mellanstor kålrot
    1 stor palsternacka
    2 stora potatisar
    1 buljongtärning
    1 dl röda el. gula linser
    kryddor efter smak

Tillredning
    Häll tomaterna i en kastrull. Tillsätt buljong och kryddor.
    Skala rotfrukterna och skär i mindre bitar, lägg dessa i tomatkrosset.
    Koka cirka 20 minuter. Tillsätt därefter linser.

Låt allt koka tills det är är lagom mjukt.
    Ät som den är eller servera med ris eller bröd.

• Anonym

Glömde, receptet räcker till 4 pers. om man äter ris eller pasta till.

Svar på tråden extreemt billiga maträtter