• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym (mat)

Jag provade på morotsbiffar idag. riktigt goda var de. Blev jätte mycket och var jätte mättande. Tack så mkt för det tipset

• guppyn

Och man kan göra rödbetsbiffar också och linsbiffar!

• skogstomte

Ett kilo gula ärtor torra, 4-5 gula lökar, grönsaksbuljong och timjan sedan har ni middag varje dag i en vecka det blir minst 12 port ärtsoppa. billigast husmanknäcket och kanske lite smörgåsmargarin till så blir det fest. Går även bra att frysa då det kan bli lite trist att äta det varje dag. för variation kan man ha i morot eller om man har råd/hittar billigt lite bacon eller rimmat fläsk.

• Anonym (mat)
    skogstomte skrev 2009-10-23 21:30:19 följande:
    Ett kilo gula ärtor torra, 4-5 gula lökar, grönsaksbuljong och timjan sedan har ni middag varje dag i en vecka det blir minst 12 port ärtsoppa. billigast husmanknäcket och kanske lite smörgåsmargarin till så blir det fest. Går även bra att frysa då det kan bli lite trist att äta det varje dag. för variation kan man ha i morot eller om man har råd/hittar billigt lite bacon eller rimmat fläsk.
    Jag har försökt koka ärtsoppa massor med gången men lyckas aldrig. Jag brukar göra om det står på paketet. kanske har du några andra knep?
  • skogstomte

Jag blötlägger ärtorna över natten från kvällen till nästa dags lunch ungefär. Hackar löken och bryner den lätt i lite olja. Häller av blötläggningsvattnet från ärtorna. Ner i grytan med ärtorna på med nytt vatten enligt packetet eller lite mindre då blir det krämigare. (Sist tror jag att jag tog bort en halv liter vatten från en soppa på 0,5kg ärtor man kan ju spä på om det blir för tjockt). I med ett par buljongtärningar låt det koka upp sätt sedan ner plattan så det bara småkoker. Låt koka till alla ärtor kokat sönder typ. Oftast tar det längre tid än vad paketet säger innan jag tycker det är ok.

Blev du något klokare? Har nog inte tänkt tanken att det går att misslyckas med ärtsoppa men det är klart att det blir mer eller mindre bra ibland. MEd morot i blir det lite sött som om man ogillar söt mat ska man nog undvika det.

• Anonym
    skogstomte skrev 2009-10-23 23:31:36 följande:
    Jag blötlägger ärtorna över natten från kvällen till nästa dags lunch ungefär. Hackar löken och bryner den lätt i lite olja. Häller av blötläggningsvattnet från ärtorna. Ner i grytan med ärtorna på med nytt vatten enligt packetet eller lite mindre då blir det krämigare. (Sist tror jag att jag tog bort en halv liter vatten från en soppa på 0,5kg ärtor man kan ju spä på om det blir för tjockt). I med ett par buljongtärningar låt det koka upp sätt sedan ner plattan så det bara småkoker. Låt koka till alla ärtor kokat sönder typ. Oftast tar det längre tid än vad paketet säger innan jag tycker det är ok. Blev du något klokare? Har nog inte tänkt tanken att det går att misslyckas med ärtsoppa men det är klart att det blir mer eller mindre bra ibland. MEd morot i blir det lite sött som om man ogillar söt mat ska man nog undvika det.
    Använder du färsk eller torkad timjan? Hur gör du med fläsket?
  • skogstomte

Använder torkad timjan direkt i tallriken när jag serverar. Enligt det receptet jag har ska man lägga i fläskbiten hel och ta upp och dela den sedan men jag brukar dela fläsket i tärningar och kasta i när ärtorna kokat upp.

• Mellanmjölkens land

Chili-con-carne.
    Torkade bönor (kostar nästan inget), lök, paprika och kanske lite morot för att dryga ut köttfärsen. Köp köttfärs när det är billigt och gör ett storkok.

Alla möjliga sorters grytor med eget bröd (har ett jätteenkelt recept, säg till om du vill ha det) till. Jag brukar ta en bas bestående av krossade tomater, lök och paprika och sen lägga till vad som är billigt. Kan även blandas med ris så räcker den längre.

Frysta kyklinglår/ben/klubbor brukar gå att få tag på för drygt 20:- per kg. Enkla att stoppa in i ugnen (som Stinas Kykling fast mycket billigare).

• Anonym (mat)
    Mellanmjölkens land skrev 2009-10-24 12:20:14 följande:
    Chili-con-carne.Torkade bönor (kostar nästan inget), lök, paprika och kanske lite morot för att dryga ut köttfärsen. Köp köttfärs när det är billigt och gör ett storkok.Alla möjliga sorters grytor med eget bröd (har ett jätteenkelt recept, säg till om du vill ha det) till. Jag brukar ta en bas bestående av krossade tomater, lök och paprika och sen lägga till vad som är billigt. Kan även blandas med ris så räcker den längre.Frysta kyklinglår/ben/klubbor brukar gå att få tag på för drygt 20:- per kg. Enkla att stoppa in i ugnen (som Stinas Kykling fast mycket billigare).
    Jag tar jätte gärna emot receptet! :) Tack
  • Linnea84a

kåldolmar=)
    hade 400gr färs/15kr
    ett vitkålshuvud 6 kr, halva gick åt så då kan man ta vara på resten tex till soppa=)
    1,5 dl mjölk 2 kr
    ½ dl okokt ris 2 kr=)
    lite peppar å salt.
    smör å sirap att steka i har man ju oftast hemma=)

= 25 kr
    blev 24 kåldolmar så i min familj blir det 3 middagar om mannen tar 5, jag 2 å sonen 1 å den minsta får sno lite färs från pappsen. äter ni mindre blir det ju fler,

ja såsen med ja men den kan man ha som sky bara istället, bara reda med lite vatten å mjöl grädde om man vill=)

å så nån potatis till ska man ju ha=) så räkna med 10 kr per måltid för 3-4 pers varav 2 barn=)

Svar på tråden extreemt billiga maträtter