• Anonym (mat)

extreemt billiga maträtter

Jag kanske kommer få försöka klara mig på 1 lön i 3 månader. så nu behöver jag de ultimata tipsen.
    Maträtter som gärna går på under 10kr per dag. vi är 2 personer så mycket mat krävs inte.
    Blodpudding vet vi är billigt men vi behöver fler råd.

• Svar på tråden extreemt billiga maträtter
  • Anonym

Kålpudding med lingon är gott och billigt =)

• Anonym (mat)
    Linnea84a skrev 2009-10-25 10:36:06 följande:
    kåldolmar=)hade 400gr färs/15krett vitkålshuvud 6 kr, halva gick åt så då kan man ta vara på resten tex till soppa=)1,5 dl mjölk 2 kr½ dl okokt ris 2 kr=)lite peppar å salt.smör å sirap att steka i har man ju oftast hemma=)= 25 kr blev 24 kåldolmar så i min familj blir det 3 middagar om mannen tar 5, jag 2 å sonen 1 å den minsta får sno lite färs från pappsen. äter ni mindre blir det ju fler, ja såsen med ja men den kan man ha som sky bara istället, bara reda med lite vatten å mjöl grädde om man vill=) å så nån potatis till ska man ju ha=) så räkna med 10 kr per måltid för 3-4 pers varav 2 barn=)
    Var får du tag på så billig färs? eller är det bland eller fläskfärs?
  • Ingrid Marie

Om ärtsoppa.

Mina "knep".

Det går bäst när man låter ärtorna ligga i blöt i ett dygn eller mer. Byt gärna vatten någon gång.

Beräkna MYCKE längre koktid än vad det står på paketet. Långsam kokning på låg temperatur mot slutet. När du provsmakar ärtorna ska de vara hellre på gränsen till överkokta än tvärt om. De stelnar liksom till efteråt tycker jag, så bäst att koka lite till när man tror de är klara.

Smaklig, nästan gratis, måltid!

• Linnea84a

Anonym (mat) skrev 2009-10-25 19:00:15 följande:

Var får du tag på så billig färs? eller är det bland eller fläskfärs?
    jag brukar köpa på mig när blandfärsen kostar 29,90=) i veckan har mitt ica haft nötfärs för 39,90=)
  • Mellanmjölkens land

Det här är mer eller mindre ett citat från Annas kokbok (3x6 rågbröd)

1 pkt jäst (50g)
    1-2tsk salt
    6 dl vatten
    6 dl rågmjöl
    6 dl vetemjöl

Smula ner jästen i en bunke. Strö över saltet och slå över det ljumma vattnet. Låt det hela stå i 5-10 min och rör sen om i bunken tills jästen är löst.
    Häll först i rågmjölet och sen vetemjölet. Arbeta snabbt ihop degen med en trägaffel, degen blir rätt lös. Låt den jäsa i bunken ca 40 min.
    Ta sen några tag i bunken igen med trägaffeln. Strö rejält med grovt rågmjöl på bakbordet och häll upp degen. Mjöla händerna oxå och "fös" ihop (knåda inte!) degen till något som liknar en limpa. Dela degen i lagom stora delar. Forma dem direkt på smorda plåtar/bakplåtspapper. Brödkakorna behöver inte alls vara jämna. Platta till dem med handen.
    Jäs i 15-20 min. Grädda sen bröden (mitt i ugnen) i 225 grader ugnsvärme i 15-20 min.

Kokboken tycker att man ska göra 4 brödkakor men jag brukar göra flera mindre. Då kan man frysa in en del och sen bara ta fram så mycket som behövs.

• Pineapple

Nu i skördetider så är ju rotfrukter billiga - kolla gärna om du har torgförsäljning någonstans där du bor. Om du går förbi något hus där de har gott om äpplen i trädgården, knacka på och fråga om du får köpa lite - många husägare har mer äpplen än de någonsin tar hand om så du kanske tom får en kasse gratis - ger god kräm eller kompott, äppelmos till gröten eller en billig äppelkaka att lyxa till det med någon dag. :)

• PixieHallow

Soppor av olika slag är superbra middagsmat med en bit bröd till. Billigt går det också att göra.

Kycklingsoppa:

4-5 portioner

2 frysta kyckling lår
    2-3 matskedar tomatpuré
    1 stor lök
    2-3 stora potatisar
    2 morötter
    Nudlar eller pasta för soppa typ minestrone
    Lite salt, peppar och gurkmeja

Lägg kycklinglåren i en kastrull tillsammans med löken som du har hackat/skurit i småbitar.
    Fyll på med vatten och tillsätt kryddorna.
    Koka upp och låt koka tills kycklingen börjar lossna från benen.
    Skala och skär morötterna och potatisen i centimeterstora bitar.
    Tillsätt morötter, potatis och tomatpuré och låt koka tills potatisen börjar bli mjuk.
    Lägg i så mycket pasta som ni själva vill och låt koka så länge som krävs för att pastan skall bli klar.

Om man vill kan man använda vitlök för att få mera smak.

• cid

Tänk också på att göra matsedlar. På det viset kan man köpa lite dyrare mat men använda den till flera olika maträtter.

Utgå från vad som är billigt just den veckan och gör recept efter det. Är det bra pris på falukorv, viket Willys har denna vecka (2 för 30 kan man ju göra MASSOR av mat av det. På två personer behöver det inte gå åt särskilt mycket. Man kan göra stekt falukorv, ugnstekt falukorv, wok med morot, vitkål och andra billiga grönsaker, soppa med potatis osv.
    Är köttfärs billigt kan man göra köttfärsås, utdrygat med t.ex, morötter, linser och majs tillsammans med pasta. Detta göra att man behöver ha väldigt lite köttfärs. Det som blir över kan man ha dagen efter på smörgåsar, lite extra kryddor och in i ugnen. Man kan göra chili con carne. Potatisgratäng med köttfärs.
    Osv. som sagt, utgå från vad som är billigt för veckan, gör en matsedel och se till att all mat verkligen kommer till användning. Och köper man som t.ex. två falukorvsringar så är det ju toppen att frysa ner så maten blir lite mer varierad.

Något annat som är gott, och billigt är potatisgratäng som man varvar med bacon och purjolök. krydda med salt och vitpeppar. Och så grädde såklart!

Svårt att ge förslag när man inte vet vad ni gillar för typ av mat..

• Anonym (mat)
    cid skrev 2009-10-26 19:42:06 följande:
    Tänk också på att göra matsedlar. På det viset kan man köpa lite dyrare mat men använda den till flera olika maträtter. Utgå från vad som är billigt just den veckan och gör recept efter det. Är det bra pris på falukorv, viket Willys har denna vecka (2 för 30 kan man ju göra MASSOR av mat av det. På två personer behöver det inte gå åt särskilt mycket. Man kan göra stekt falukorv, ugnstekt falukorv, wok med morot, vitkål och andra billiga grönsaker, soppa med potatis osv.Är köttfärs billigt kan man göra köttfärsås, utdrygat med t.ex, morötter, linser och majs tillsammans med pasta. Detta göra att man behöver ha väldigt lite köttfärs. Det som blir över kan man ha dagen efter på smörgåsar, lite extra kryddor och in i ugnen. Man kan göra chili con carne. Potatisgratäng med köttfärs.Osv. som sagt, utgå från vad som är billigt för veckan, gör en matsedel och se till att all mat verkligen kommer till användning. Och köper man som t.ex. två falukorvsringar så är det ju toppen att frysa ner så maten blir lite mer varierad.Något annat som är gott, och billigt är potatisgratäng som man varvar med bacon och purjolök. krydda med salt och vitpeppar. Och så grädde såklart!Svårt att ge förslag när man inte vet vad ni gillar för typ av mat..
    Vi äter allt. Sonen gillar inte morötter men oftast brukar man kunna peta bort de. Försöker få honom att kanske börja gilla det, han vill alltid smaka men nej går inte när han väl får in det i munnen. Men annars så allt
  • Anonym (x)
    Anonym skrev 2009-10-22 19:08:13 följande:
    Fenomen a skrev 2009-10-22 19:04:18 följande:
    Mmm sopor är smaskens det!
    Ha ha ha. Har så dålig humor. Skrattar så jag gråter......
Svar på tråden extreemt billiga maträtter