• mejola

BF Juni 2010!

BF Juni 2010! Nu är jag med i så många Junitrådar att jag tänker jag samlar alla dessa underbara FL.are i en enda stor samlingstråd. Här är de som väntar barn i juni, alla är välkommna från förstföderskor till er omföderskor. BFlistan finner ni här, skriv gärna in er: www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48244012.html Välkommen in i värmen, hoppas ni ska trivas!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-25 20:19

Lite länkar:

Se hur bebisen växer i magen vecka för vecka:

www.babyvarlden.se/Verktyg/Se-barnet-vaxa-i-magen/uSeu-barnet-og-magen-din-vokse/

Se hur bebisen ser ut vecka för vecka:

pregnancyandbaby.sheknows.com/pregnancy/baby/Week-4--What-your-baby-looks-like-now-3084.htm

3dpregnancy.parentsconnect.com/calendar/1-week-pregnant.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 22:23

Träfftråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48588935.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 16:11

Bildtråd:

www.familjeliv.se/Forum-11-241/

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-27 17:13
    Bildtråd (fungerande länk)

www.familjeliv.se/Forum-11-241/m48994554.html

• Svar på tråden BF Juni 2010!
  • Summer
    hoppfull trots allt skrev 2010-01-05 20:07:21 följande:
    jag tycker det är ledsamt att man ska haka upp sig på vikten när man är gravid.. är ju nästan det första folk frågar: Hur mycket har du gått upp då? Ungefär som att man själv SKA tycka att man blivit tjock och inte gravidvuxit..En sak är väl om man är överviktig så det är farligt för hälsan..Jag har väl ca 5 kg övervikt från början men har haft "tur" mina graviditeter och bara gått upp 6, 7, 9 och 8.5 kg ändå har jag levt och ätit det jag viljat.. Tror det har lite med gener att göra hur mycket man går upp. Hittills har jag gått upp 3.5 kg och jag vet att dt kommer mera men det är ok.. Tycker vi ska försöka njuta över att vi växer och frodas och ger liv åt en ny människa!Sen kan jag förstå att det blir en helt annan sak om man levt med ätstörningar od som så många tyvärr gör och gjort i dagen samhälle..
    Oj, har du bara gått upp 6 kg under en hel graviditet? Jag har läst att man åtminstone ska gå upp 12 kg eftersom bebisen väger några kilo, sedan moderkakan något kilo, fostervattnet några kilo osv osv. 6 kilo låter väldigt behagligt. Var bebisarna trots detta normalviktiga vid födseln? 
  • JuliaIsabella

Burr nyss hemkommen från jobbet -26 grader här inte kul hoppas att bilen vill starta i morgon Ja här blir det en syskon vagn men vet ej vilken en men lutar åt emmaljunga har en i dag city cross för ett barn och är jätte nöjd med den

• hoppfull trots allt

med 1an gick jag upp 6 kg och hon är född 10 dagar innan bf och vägde 3260 gr
            2an gick jag upp 7 kg och även hon född 10 dagar innan bf, vikt 3870 gr
            3an blev det 9 kg och hon är född på bf dagen och vägde 3920 gr och
            4an 8.5 kg, då gick jag över 14 dagar och hon vägde 3945 gr
    Det var aldrig något klagande på att jag gick upp för lite, jag mådde bra och bebisens kurva såg bra ut.. Dom 3 första barnen frossade jag verkligen i godis och speciellt chips, var sugen jämt Sista barnet och det jag väntar nu så är jag nästan aldrig godissugen eller chipssugen utan mera äcklad, inget smakar gott.. tyvärr. Vore bra om det vore så när man inte är gravid för jag är en riktig godisråtta dessvärre
    Kanske berodde den lilla viktuppgången på att jag hel mitt liv idrottat på hög nivå. Hade precis avslutat min "skidkarriär" och var vältränad innan.. Har en gamal bild i mitt galleri i standardmappen som är märkt "länge sen" Där är det 6 dagar sen jag födde min första dotter och några magrutor har jag väl kvar.. Minns att jag är väldigt glad att jag helt plötsligt fått bröst
    Nåja, huvudsaken är ju att man mår bra själv!

kronanskvinna skrev 2010-01-05 21:20:40 följande:
    Hejhej!!Nån här som fått gravididets klåda? Har fått nån sån grym klåda & har haft det i 5 veckor nu, varken lergigan lr tavegyl funkar.. Lämnat gallsyre prov men ej fått nått svar ännu, orolig är jag då jag bara är i v17!, vill inte att de ska vara hepatos Men annars mår jag bra, börjat med järntabletter oxå, lr ah var i början på dec... Gått upp 6 gram sen 27/11 (inskrivning) och förvånad är jag så som jag äter!! Känner inte bebis än heller, men med sonen hade jag moderkakan i framvägg så antar jag har de nu o får väll vänta ett par veckor med o känna bebis.. Har Ul om 2 veckor iaf o det ser jag fram i mot.. Hoppas bebis har de bra här inne... Hur mår ni andra, nå kompikationer?var med o skrev i början på grav, men sen vet jag ej vad som hände.. Tappa bort skrivandet o lusten, men nu är jag tillbaka =)
    Låter grymt jobbigt med klåda! Har varit nervös för att råka ut för det, har haft kompisar som haft det.. Hoppas det hjälper med medicin om det är det du fått.. Kan inte låta bli att fråga vad i allsinadar du har för våg då du skriver att du gått upp 6 gr??
  • kronanskvinna
    hoppfull trots allt skrev 2010-01-05 22:03:34 följande: Låter grymt jobbigt med klåda! Har varit nervös för att råka ut för det, har haft kompisar som haft det.. Hoppas det hjälper med medicin om det är det du fått.. Kan inte låta bli att fråga vad i allsinadar du har för våg då du skriver att du gått upp 6 gr??

Inget som jag fått hjälper :( Fick en salva utskrivet idag, sen när jag kom hem till kompisen o berätta vad jag fick så reagera hon o vi gick in på fass.se o läste.. där står det att denna salva kan ge fostret skador så den tänker jag inte smörja med ;( Ska ringa mvc på torsda...

Jag har vägt mej på mvc:s våg den jag väger mej på vid mina besök där.. Har ju sprungit en del där nere nu tack vare klådan samt mitt låga järnvärde! Så när jag endå e där så passar jag på o väga mej! Med sonen gick jag upp 9 kg, helt lagomt! =)
  • Thesso
    Joggi skrev 2010-01-05 13:16:02 följande:
    Har tittat på dom faktiskt, en kompis har en sån.. Har du några erfarenheter av den? Är den lämplig att bära och så? Eller det kanske alla är.....
    Vi hade en sån förra gången och är otroligt nöjda. Se bara till att du får med en bas till den. Jag skulle aldrig i livet skaffa ett babyskydd utan bas!! Tänk att stå där i regnet och fippla med bältet, NEJ tack! Bara att sätta i barnet inomhus och spänna till och så och sen ut i bilen och klick, klart! Värt varenda krona det kan kosta extra!

Här kan man hyra rätt så billigt på sjukhuset så man tar med sig den när man åker från BB. Har för mig att det är rätt bra pris oxå! Vi hyrde på babyproffsen och det kostade då 700:- (plus deposition på 700 men tror NÄL hade rätt så mycket billigare.
  • rednose
    Summer skrev 2010-01-05 21:25:41 följande:
    Oj, har du bara gått upp 6 kg under en hel graviditet? Jag har läst att man åtminstone ska gå upp 12 kg eftersom bebisen väger några kilo, sedan moderkakan något kilo, fostervattnet några kilo osv osv. 6 kilo låter väldigt behagligt. Var bebisarna trots detta normalviktiga vid födseln? 
    Hur mkt man "ska" gå upp är ju högst individuellt och beräknas inte sällan på ens BMI.
    För "normalviktiga" gäller väl nånstans mellan 11 och 18 kilo eller så.
  • ZettanA
    Milliemolly skrev 2010-01-05 20:41:46 följande:
    Vi går ofta på långpromenader ca 2 timmar är inget ovanligt. Vi går och handlar och till BVC osv..............dottern går gärna själv men har man en tid att passa eller om hon blir trött så känner jag att det behövs en vagn. Chariot Cougar är ju egentligen en cykelkärra som du kan koppla loss och använda som vagn..............med en hängmatta i till spädisen Jag cyklar alltid och lämnar och hämtar på dagis, och i barnsadeln får ju bara en plats! Kör alal ni andra bil? Eller hur löser ni sånt med flera barn?
    Då förstår jag att du behöver en syskonvagn.. vi bor långt ute på landet så vi måste ta bilen oavsett vart vi ska och här hemma så kommer jag ingenstanns om jag går så det brukar aldrig bli av. Längsta vi brukar gå är upp till hästarna i sommarhagen och det är bara 1km dit å då går dottern själv. Funderar dock på att skaffa mig en skrinda sen när bebis har blivit så stor att den kan sitta med storasyster i den. jätte smart ju med en vagn man kan ha som cykelkärra {#lang_emotions_laughing}.
  • msfine

kronankvinnan:

jag har också /har klåda. Tror att det var kring v 14-15 när det var som värst. Kliade mig på armarnasvnken, ryggen och jag började blöda.
    Nu har jag mest på magen.
    Min läkare skrev ut en tub på 5 g kortison, räckte inte långt när jag hade över större delen av kroppen.
    Jag märkte/märker att det blir värre av värme.
    När jag hade klåda som värst åt jag Tavegyl smörjde mig med kortison ohc duschade endast varannandag och inte speicellt varmt. Tvättade mig med barnolja (förutom underarmarna, ansiktet osv)
    Det är de tipsen jag kan ge dig. Hoppas att det ger med sig snart för det är hemskt när det kliar hela tiden.

• Pepparkaksdeg
    Summer skrev 2010-01-05 21:25:41 följande:
    jag gick upp 7kg min första graviditet. Bebisen vägde 3650gr. Födde 1v efter BF. Har för mig att jag vägde samma innan grav som en dag efter födseln. Ett år efter däremot med amning och nyfunnet träningsintresse så vägde jag 10kg mindre ändå. OJ,vad smal jag var!
    Såg helt anorektisk ut,eftersom jag var smal redan innan den graviditeten. Sen sket jag i spinningen och satsade på styrketräning och massa bra mat. Vid graviditet nr två så vägde jag 15kg mer varav ca 10kg var muskler. Efter det har jag aldrig velat vara smal igen.
    Älskar min kropp,muskulös och fast,men ändå kurvig! 
    Milliemolly skrev 2010-01-05 20:41:46 följande:
    Vi går ofta på långpromenader ca 2 timmar är inget ovanligt. Vi går och handlar och till BVC osv..............dottern går gärna själv men har man en tid att passa eller om hon blir trött så känner jag att det behövs en vagn. Chariot Cougar är ju egentligen en cykelkärra som du kan koppla loss och använda som vagn..............med en hängmatta i till spädisen Jag cyklar alltid och lämnar och hämtar på dagis, och i barnsadeln får ju bara en plats! Kör alal ni andra bil? Eller hur löser ni sånt med flera barn?
    Jag cyklar jämt och överallt. Har en "vanlig" cykelkärra till mina två yngsta. Så djäkla bra uppfinning!
    Chariot Cougar låter som en bra kärra! Men får det plats två barn +bebis i den?
    rednose skrev 2010-01-05 19:12:32 följande:
    Men det kostar väl?Hur mycket sklle man i så fall tjäna på att ta det genom dem istället för att köpa?
    rednose skrev 2010-01-05 19:12:32 följande:
    Men det kostar väl?Hur mycket sklle man i så fall tjäna på att ta det genom dem istället för att köpa?
    Jag vet att jag reagerade på att den försäkringen från IF då inte var dyrare än en från Trygg-Hansa. Fast med IF försäkringen så fick man bilbarnstol.
    Så skulle påstå att man kännar MASSOR på det systemet
    Vet dock inte dagens priser. Så måste kolla upp och jämföra.
    Bilbarnstolar är nått helt nytt för oss. Har inte haft bil tidigare.
  • Summer
    hoppfull, rednose, pepparkaksdeg: Låter toppen att man bara behöver gå upp så lite men ändå få ett normalviktigt och friskt barn! Jag vill verkligen gå upp så lite som möjligt eftersom jag redan bär på för mycket. Det jag skrev om minst 12 kilo har jag läst i en gravidbok och inget jag själv hittade på, det stod så. Men böcker har ju oftast riktlinjer och sedan är ju varje graviditet individuell :)
Svar på tråden BF Juni 2010!