• ungmamma89

Snälla föräldrar, GE ER!

Jag har alltid levt efter regeln "Ät det som serveras, när det serveras, annars får du vara hungrig". Det är INGET fel i att göra så. Det finns inga barn i sverige som svälter.
    Att se folk som daltar med sina barn när det gäller mat, det gör mig riktigt illamående faktiskt. "äh, hon/han gillar inte det och det, så jag får skylla mig själv som lagat det... Hon/han kan äta det eller det istället" Vadå istället? Vad är det för stil att lära sitt barn att det är okej att gnälla över mat så att de får något annat istället? Tror ni att skolbespisningspersonalen resonerar likadant sen? Eller planerar du kanske att skicka med barnet egenlagad mat till skolan när det så blir dags?
    Skärpning, ni lär era barn att fnysa åt mat, att det är okej att gnälla över mat som folk slitit för att laga. Och ni lär era barn att det är okej att vara överkräsna när det gäller mat!

Förlåt om ni tar illa upp, men det finns inget värre än att laga mat till barn som anser att ingenting utöver pannkakor är acceptabelt. Seriöst... någon sorts variation får det väl vara?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-11-09 07:39
    Måste tillägga att jag inte pratar om att någon enstaka gång ge vika och kanske ge något annat, utan att jag stör mig på när det ALLTID blir så, att man inte ens säger åt barnet att smaka om det är någon ny maträtt, utan att man hellre gör en macka än att ta en diskussion.
    Självklart gör man ju undantag om man VET att barnet absolut inte gillar maten.

• Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!
  • Natosh
    Trollet Ludenben skrev 2009-11-09 21:45:34 följande:
    ja, då kan man hitta nåt alla gillar. Det måste väl vara något som alla gillar utan att någon ska känna att det man äter inte är så gott. Sambon gillar bruna bönor, då tar jag annat. Gillar vi nåt och inte sonen så vill inte jag avstå från det goda och jag vill inte att sonen ska känna sig äcklad över maten. Då gör jag annat till honom. MEN jag byter inte ut hela måltiden. Jag är har alltid plan b. Finns saker i frysen jag tar fram. äter vi fläskfile och jag vet att han inte gillar hela köttbitar tar jag fram köttbullar men potatisen vi äter får han med äta. För mig är det viktigare ATT han äter än att jag ska köra efter principer till varje pris. Och det är viktigt att känna matlust, matsituationen ska vara trevlig och inte tvång. Vi har aldrig problem med kompromisser här, snarare tvärtom. Vi har ett överflöde av kompromisser i form av att alla ska kunna äta gott Sonen gillar inte viltkött, vad i hela fridens namn är det som är så farligt om han får köttbullar istället??
    Ja det är ju lite skillnad på att ändra och lägga till lite här och där, flexibilitet är ju en bra egenskap har jag alltid tyckt. Men jag vet exempel där matlagaren tillreder fyra helt olika maträtter från scratch för att tillfredsställa hela familjens kulinariska preferenser. Och då inte med god min eftersom att personen älskar att laga mat, utan med en suck "ja annars äter dom ju inte". Då talar vi dessutom inte om några småbarn utan vuxna människor och tonåringar.

Det blir ju liksom lite annat när det blir köttbullar till den ena, fiskpinnar till den andre, prinskorvar till den tredje, hamburgare till den fjärde och sushi till den femte, med tillbehören ris, kokt potatis, stekt potatis, potatismos och pasta. och man dessutom vill försöka hålla sig borta från halvfabrikat.

Nej, då planerar jag hellre matsedeln tillsammans med familjen och ser till att om person A inte får sin direkta favoritmat på onsdagen så får hon/han det på torsdagen istället.
  • modestyclara

Vi kör devisen man smakar på allt men så länge man inte är stor nog att bedöma hur mycket man kommer att äta och lägga upp på tallriken därefter så behöver de inte äta upp...

• Natosh

Om man får ätstörningar av att bli ombedd att smaka på en ärta så kanske det finns lite djupare problematik bakom...

• 969803

För mig är det viktigt att maten ska vara varierad och framförallt lustfylld, det ska vara en mysig stund.
    Jag tycker att det är viktigt att man smakar på maten, men tycker man inte om den så äter man det som serveras till.

Jag tror att matstunden idag inte är lika viktig som förr, många familjer äter inte ihop utan barnen sitter vid tv:n och äter. Vi är nog mer stressade också idag och då blir det väl oftare "skräpmat".

Jag menar inte att mina barn aldrig får "skräpmat" eller äter framför tv:n, men jag tror nog tyvärr att för många är det så här dagligen. Och hur ska man då kunna lära sig att få sunda matvanor?

• Dionadel

Jag kan bara instämma med ovanstående resonemang. Här äter man det som serveras och när det serveras annars får det vara.

• Minxy
    ignatius skrev 2009-11-09 22:08:35 följande:
    En sak som kan vara värd att tänka på bara: vetenskapsnytt.blogspot.com/2006/09/hur-bitte...
    Tufft

Jag håller med hennes man iaf - det känns liksom inte socialt acceptabelt att tycka att kaffe smakar bajs. Äckligare dryck får man ju leta efter....
    Samma sak med öl och vin. Så otroligt beskt och otäckt. Och rädisor. och brysselkål. För att inte tala om senap! *urrk*

Fast tonic water är helt ok! Och broccoli
    Älskade Leo 2oo8-o2-16 och Bönan BF 2oo9-12-o4
  • Jagbyttenick

Och ni som tycker att det är okej att barnen går utan mat. Vad gör ni sedan när barnet blir gnälligt och ledset för att det inte fått något att äta? Eller då får barnet "skylla sig själv"?
    Det är ju plågsamt att gå hungrig!

• Trollet Ludenben
    Natosh skrev 2009-11-09 21:59:42 följande:
    Ja det är ju lite skillnad på att ändra och lägga till lite här och där, flexibilitet är ju en bra egenskap har jag alltid tyckt. Men jag vet exempel där matlagaren tillreder fyra helt olika maträtter från scratch för att tillfredsställa hela familjens kulinariska preferenser. Och då inte med god min eftersom att personen älskar att laga mat, utan med en suck "ja annars äter dom ju inte". Då talar vi dessutom inte om några småbarn utan vuxna människor och tonåringar. Det blir ju liksom lite annat när det blir köttbullar till den ena, fiskpinnar till den andre, prinskorvar till den tredje, hamburgare till den fjärde och sushi till den femte, med tillbehören ris, kokt potatis, stekt potatis, potatismos och pasta. och man dessutom vill försöka hålla sig borta från halvfabrikat. Nej, då planerar jag hellre matsedeln tillsammans med familjen och ser till att om person A inte får sin direkta favoritmat på onsdagen så får hon/han det på torsdagen istället.
    Fast basvaror potatis/ris/pasta är ju lätt att kombinera till själva huvudrätten fisk/kött/kyckling. Vi gör det som alla gillar, ingen ska behöva äta halvgoda eller äckliga saker. Det finns ju 1000tals rätter i världen att välja mellan, man borde ju kunna hitta rätter som passar alla eller åtminstonne passar alla utom en i familjen.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Zaria

Min barnläkare jag hade när jag var liten (åt typ bara 3 rätter) sa att det var okej bara jag åt och att man absolut inte skulle tvinga eller straffa barn med mat utan att jag skulle smaka annat när jag var redo för det

Idag är jag 27 och äter allt, kommer aldrig att tvinga något barn äta det han/hon inte gillar eller låta barnet gå hungrigt för att han/hon inte gillade maten

Svar på tråden Snälla föräldrar, GE ER!