• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla

men utan mjölk, då kan du ju byta ut mot oatly, eller alpro-soya-produkter, tror att många provat det. Då kan du ju göra lite knäck och kanske lite kola. ÄHar tyvärr inget recept på de rosa mandlarna...

LillaMi81 skrev 2009-12-07 12:41:03 följande:
    I år kan jag inte äta julgodis med varken mjölk eller kakao, vilket gör att allt som är gott går bort. Jag undrar nu om någon vet hur man gör sånna brända mandlar, eller mandlar kanske det bara är, fast inte som vanligt, utan med en tjock rosa massa omkring. Tänkte att dessa kanske är mjölkfria.
  • LillaMi81

Jag brukar ha oatly i mat och så, men det funkar ju inte att ersätta vispgrädde med den, utan den blir mer som matlagningsgrädde i konsistensen. Jag har köpt någon vispbar en gång, men den var inte god. Smör går dock bra att ersätta med mjölkfritt, men inte vispgrädde. Tycker jag iaf. Finns det någon som testat att göra typ knäck mjölkfritt?

• Allimac 2004
    LillaMi81 skrev 2009-12-07 12:58:56 följande:
    Jag brukar ha oatly i mat och så, men det funkar ju inte att ersätta vispgrädde med den, utan den blir mer som matlagningsgrädde i konsistensen. Jag har köpt någon vispbar en gång, men den var inte god. Smör går dock bra att ersätta med mjölkfritt, men inte vispgrädde. Tycker jag iaf. Finns det någon som testat att göra typ knäck mjölkfritt?
    www.ica.se/FrontServlet&state=recept&receptid=335802
  • LillaMi81

Åh tack! Ni har räddat min jul! Jag trodde inte det gick att göra på annat än vispgrädde!

• littlemisstrouble
    Sigrid skrev 2009-12-07 10:14:46 följande:
    Klä en form, 15x25 cm, men smörpapper och häll i smeten.
    tack så mycket
    Planering är a och o......
  • Cs mamma

Åhhhh jag är så nöjd! Även jag har beställt knäcktratten från Dekorera Mera och Sophia som ägarn hette var så trevlig. Jag tror den kommer bli superbra som jag är familjen (läs släktens) kock och bagare pga min dotters hyperallergiska tillstånd.
    Återkommer med recention av hennes tratt så kan vi sedan jämnföra dom med den andra som fanns... jag är helt övertygad att jag kommer bli nöjd som det är en Wilton... (ja jag är lite märkesgalen men då vet man vad man får och att det håller)

• luspudel

Någon som vet hur länge Leilas rocky road håller sig fräsch? Ska ge bort lite julgodis i julklapp i år, men känner inte riktigt för att göra allt dagen innan jul...

• Abrakadabra

Jag är också sugen på en knäcktratt! Att skeda upp knäcken i formarna är ju det meckigaste och tråkigaste av hela koket.
    Jag undrar dock hur plasten klarar den heta knäcksmeten? Med tanke på att många plaster kan ge ifrån sig giftiga ämnen om de hettas upp i mikro t.ex. så känns det inte så lattjo att hälla kokande knäcksmet i plast utan att veta att den är "säker". Någon som vet?

• Smurfan 81

Wienernougat och andra omgången pistage-fudge står nu och stelnar!

Jag brukar värma en såskanna i vattenbad och sen häller jag i knäcksmeten i den. Man får ju ändå jobba ganska snabbt men det är otroligt mycket smidigare än att stå med skedar!

Svar på tråden JULGODIS!