• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Snuttjulla

Angel Gbg skrev 2009-12-07 14:17:57 följande:

Åhhhh jag är så nöjd! Även jag har beställt knäcktratten från Dekorera Mera och Sophia som ägarn hette var så trevlig. Jag tror den kommer bli superbra som jag är familjen (läs släktens) kock och bagare pga min dotters hyperallergiska tillstånd.Återkommer med recention av hennes tratt så kan vi sedan jämnföra dom med den andra som fanns... jag är helt övertygad att jag kommer bli nöjd som det är en Wilton... (ja jag är lite märkesgalen men då vet man vad man får och att det håller)
    den är superbra, köpte min där förra veckan. Säger åt alla jag känner att köpa sån nu... Och ja, det är ju en wilton. Helt fantastisk är iaf att den klarar värmen av heta knäcken, och sen är den så lätt att göra ren...!
  • Snuttjulla
    Abrakadabra skrev 2009-12-07 15:23:02 följande:
    Jag är också sugen på en knäcktratt! Att skeda upp knäcken i formarna är ju det meckigaste och tråkigaste av hela koket. Jag undrar dock hur plasten klarar den heta knäcksmeten? Med tanke på att många plaster kan ge ifrån sig giftiga ämnen om de hettas upp i mikro t.ex. så känns det inte så lattjo att hälla kokande knäcksmet i plast utan att veta att den är "säker". Någon som vet?
    den klarar det jättebra, syns ingenting på den, och smakar inte plast om knäcken, luktar inget heller. Usa är ju lite bättre än oss på att ta fram matrial och prudukter som är lite mer kvalite, eller nja, bättre och bättre, de är före oss iaf...
    Jag kollade iaf när jag köpte min, och den ska klara värmen ända upp till hetaste knäcktempen, som brukar vara strax över 160. Ja, jag är som sagt supernöjd. köper du en, kommer du inte att ångra dig! *lovar*
  • Snuttjulla
    LillaMi81 skrev 2009-12-07 13:09:21 följande:
    Åh tack! Ni har räddat min jul! Jag trodde inte det gick att göra på annat än vispgrädde!
    såg att du fått hjälp, annars hade jag tänkt nämna att knäck går att göra med magrare grädde, och därför borde funka med oatly. Har också läst att det går att göra med kokosmjölk. (finns tydligen en som mjölkallergiker ska tåla, fanns olika tydligen) Men om man gör med kokos får man ju en med lite rolig smak också!
  • Abrakadabra

Vad bra, då ska jag nog köpa en knäcktratt till nästa jul! orkar inte vänta på leverans så i år testar jag Smurfan 81:s tips med såskanna ? tack för det! Jag brukar använda två teskedar, funkar rätt bra men ju enklare desto bättre ...

• Cs mamma
    Abrakadabra skrev 2009-12-07 15:23:02 följande:
    Jag är också sugen på en knäcktratt! Att skeda upp knäcken i formarna är ju det meckigaste och tråkigaste av hela koket. Jag undrar dock hur plasten klarar den heta knäcksmeten? Med tanke på att många plaster kan ge ifrån sig giftiga ämnen om de hettas upp i mikro t.ex. så känns det inte så lattjo att hälla kokande knäcksmet i plast utan att veta att den är "säker". Någon som vet?
    Det är just därför jag köpte Wilton då det är ett erkänt märke som i den engelskspråkiga världen är lika välkänt som Tupperware så jag litar lika mycket på dom två.

Även jag har tidigare kört med såskanna eller annan form av tillbringare men det jag ogillade var ändå att man måste få stopp på flödet och det blir juh oftast ta till en sked och då börjar juh kladdet bums iaf...
  • Sigrid

Ni som gjort Nigellas fudge med pistagenötter, vilken choklad använde ni?

• Smurfan 81
    Sigrid skrev 2009-12-07 16:46:56 följande:
    Ni som gjort Nigellas fudge med pistagenötter, vilken choklad använde ni?
    Den billiga mörka blockchokladen på Willys, supergott!
  • Jloow

nu har jag äntligen gjort min första fudge någonsin.
    Jag hade tänkt göra pistagefudgen från kryddburken men insåg ganska snart att jag köpt hem fel choklad.. Så det fick bli ett eget hop kok..
    Körde på 75 g pistgenötter och 75 g jordnötter och ljuschoklad i stället helt enkelt...

Väntar på att den ska svalna nu sen får vi se hur det smakar..

• Snuttjulla

jag vet att det inte är julgodis, men julgott, men jag undrar om det är nån som har nåt bra recept på nåt att dricka till jul, som man kan ge bort tillsammans med lite julgodis, till dagisfröknar och sånt?

Svar på tråden JULGODIS!