• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • MrsQuitaz

vad heter de mandlar man kan köpa på julmarknader osv. de luktar himmelskt och smakar därefter. vill gärna göra dem men vet ej va de heter och har inget recept. någon som vet?

• juicey

Mitt absoluta favoritjulgodis tillsammans med knäck. Fudgen blir lite "smulig" i konsistensen.

Fudge
    4 dl socker
    3 dl kaffegrädde
    1 tsk kakako
    1 msk vaniljsocker
    1 tsk salt
    2 msk smör
    Blanda socker, grädde och salt i en kastrull. Koka upp och låt bubbelkoka ca 1 timme. Rör då och då. Gör kulprov. Tag från värmen och rör i kakao, vaniljsocker och smör. Vispa smeten med elvisp på högstafart tills den är riktigt tjock och bubblig. Häll smeten i en liten braspanna och ställ kallt att svalna. Skär fudgn i bitar när den är helt kall. Förvara i bruk i kyl.

• Wailea

Hittade den här tråden av en slump. Nu får man välja mellan att bli fattig i shoppingtråden eller rund i den här

Provade Bountykulorna ikväll. Helt ok men man kan inte äta så många (vilket kan vara bra). Funderar dock på skillnaden i vilken choklad man väljer. Använde vanlig mjölkchoklad mixat med mörk choklad att smälta. De smälter väldigt fort när man tar ut dem ur kylskåpet och man blir väldigt kladdig om fingrarna. Är detta skillnad mot om man använder blockchoklad? Blir den mindre kladdig och hårdare? Tänkte om de ska stå framme på gottbordet i jul...

Finns det någon blockchoklad som är verkligt god?

• SofiaO
    Wailea skrev 2009-12-07 22:12:56 följande:
    Hittade den här tråden av en slump. Nu får man välja mellan att bli fattig i shoppingtråden eller rund i den här Provade Bountykulorna ikväll. Helt ok men man kan inte äta så många (vilket kan vara bra). Funderar dock på skillnaden i vilken choklad man väljer. Använde vanlig mjölkchoklad mixat med mörk choklad att smälta. De smälter väldigt fort när man tar ut dem ur kylskåpet och man blir väldigt kladdig om fingrarna. Är detta skillnad mot om man använder blockchoklad? Blir den mindre kladdig och hårdare? Tänkte om de ska stå framme på gottbordet i jul...Finns det någon blockchoklad som är verkligt god?
    För att undvika att de chokladdoppade godisarna smälter, så ska man temperera chokladen. Det innebär att du smälter halva mängden choklad i vattenbad som vanligt, så att den uppnår en temperatur av ca 45 grader (ljus choklad något lägre temperatur). Sedan blandar du i resterande, finhackade, chokladen och rör om tills den smält. Då smälter den inte i rumstemperatur!
  • SofiaO
    SofiaO skrev 2009-12-07 22:20:25 följande:
    För att undvika att de chokladdoppade godisarna smälter, så ska man temperera chokladen. Det innebär att du smälter halva mängden choklad i vattenbad som vanligt, så att den uppnår en temperatur av ca 45 grader (ljus choklad något lägre temperatur). Sedan blandar du i resterande, finhackade, chokladen och rör om tills den smält. Då smälter den inte i rumstemperatur!
    För att vara exakt...
    48-50 grader för mörk choklad
    45 grader för ljus och vit choklad

Lycka till!
  • Sigrid

Har någon testat receptet på Fransk nogat i Allt om mat? Vad tyckte ni om det? Jag funderar på att testa.

• luspudel

Jag behöver tips på julgott som håller länge, så att man slipper göra det dagen innan! Gärna ganska lätt också... Vad har lång hållbarhet? Knäck är ingen favorit...

• MissOsbourne
    SofiaO skrev 2009-12-07 22:20:25 följande:
    Oj vad du kan!..=) Gäller detta både blockchoklad och finare choklad?...=) Detta måste jag ju testa! Fast jag har ingen termometer ju=(
Svar på tråden JULGODIS!