JULGODIS!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
Om inte annat så kommer det en tråd här!
Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!
vad heter de mandlar man kan köpa på julmarknader osv. de luktar himmelskt och smakar därefter. vill gärna göra dem men vet ej va de heter och har inget recept. någon som vet?
Smurfan 81 skrev 2009-12-07 21:05:33 följande:
Mitt absoluta favoritjulgodis tillsammans med knäck. Fudgen blir lite "smulig" i konsistensen.
Fudge
4 dl socker
3 dl kaffegrädde
1 tsk kakako
1 msk vaniljsocker
1 tsk salt
2 msk smör
Blanda socker, grädde och salt i en kastrull. Koka upp och låt bubbelkoka ca 1 timme. Rör då och då. Gör kulprov. Tag från värmen och rör i kakao, vaniljsocker och smör. Vispa smeten med elvisp på högstafart tills den är riktigt tjock och bubblig. Häll smeten i en liten braspanna och ställ kallt att svalna. Skär fudgn i bitar när den är helt kall. Förvara i bruk i kyl.
Hittade den här tråden av en slump. Nu får man välja mellan att bli fattig i shoppingtråden eller rund i den här
Provade Bountykulorna ikväll. Helt ok men man kan inte äta så många (vilket kan vara bra). Funderar dock på skillnaden i vilken choklad man väljer. Använde vanlig mjölkchoklad mixat med mörk choklad att smälta. De smälter väldigt fort när man tar ut dem ur kylskåpet och man blir väldigt kladdig om fingrarna. Är detta skillnad mot om man använder blockchoklad? Blir den mindre kladdig och hårdare? Tänkte om de ska stå framme på gottbordet i jul...
Finns det någon blockchoklad som är verkligt god?
Har någon testat receptet på Fransk nogat i Allt om mat? Vad tyckte ni om det? Jag funderar på att testa.
Jag behöver tips på julgott som håller länge, så att man slipper göra det dagen innan! Gärna ganska lätt också...
Vad har lång hållbarhet? Knäck är ingen favorit...