• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Novia

Nån som vet hållbarheten på tryfflar? (som innehåller grädde och smör...)

• SofiaO
    MissOsbourne skrev 2009-12-08 09:30:23 följande:
    Oj vad du kan!..=) Gäller detta både blockchoklad och finare choklad?...=) Detta måste jag ju testa! Fast jag har ingen termometer ju=(
    Gäller all choklad. Men man kan säga att ju finare (mörkare) chokladen är desto varmare bör du ha chokladen du smälter i första skedet.
    Men för "hemmabruk" är det inte så allvarligt.

Prova med fingret tills det är fingervarmt (såsom när du bakar), och låt det värmas en liten stund till, tills det är såpass varmt att du gärna inte har kvar fingret där i
    Då klarar du dig utmärkt utan en termometer! Annars finns de billiga digitala termometrar på t.ex. Clas Ohlsson. Bra att ha till mycket; både när du gör julgodis och steker kött i ugnen t.ex.

Lycka till!
  • Wallmo

Funkar det lika bra att göra knäck i micro som på spisen? Gör man kulprov?

• SofiaO
    Wallmo skrev 2009-12-08 11:42:29 följande:
    Funkar det lika bra att göra knäck i micro som på spisen? Gör man kulprov?
    Det går jättebra
    Googla på "microknäck" så får du många träffar. Kulprov lär du göra så att du vet att du får rätt konsistens.
  • Wallmo

Tänkte testa polka - och lakrits knäck. Men med två små knott som snurrar runt spis och ben vill jag inte ha kokhet knäck stående och puttra...

• Rödklint

Testade att göra pitagefuden, men den blev inte bra alls. Den stelnade inte utan bara rann ut när jag tog upp den ur formen. Vet inte vad som blev fel. Tråkigt, det är så många här som varit nöjda med den.

• lugnåsbo

tjoho, kan man göra kulprov på maraboufudgen, har ingen termometer?

känner inte riktigt igen receptet heller, jag hade ingen honung ifjol men det kankse bara var så att jag struntade i det?

=)

• Shadowcat

om jag inte vill ha kolasegt utan mer smuligt ska jag koka smeten kortare eller längre tid? Någon som vet?

• EJLM

igår kokade jag blåbärskola....recept kommer upp i bloggen såklart! De blev galet goda!

Gjorde söta sockerblommor också, ska ha dem till att dekorera julcupcakes med!

erica.myshowroom.se

• miamartini
    EJLM skrev 2009-12-08 16:12:33 följande:
    igår kokade jag blåbärskola....recept kommer upp i bloggen såklart! De blev galet goda!Gjorde söta sockerblommor också, ska ha dem till att dekorera julcupcakes med!erica.myshowroom.se
    åh blåbärskola lät ju kanon har massor av bär i frysen
    Vill du får du gärna dela med dig av recept
    Mamma till världens underbaraste lillkille
Svar på tråden JULGODIS!