• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • TezzyBump
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:17:51 följande:
    Hej har en fråga ( kanske har det redan tagitsupp menjag frågar iaf)? om man inte har termometer för ex knäck... det står i många recept att man då kokar ca 15-20 minuter.... är det generellt för all knäck? jag hade tänkt koka hallonkola/knäck fr allersjultidnig, den verkar enkel. men hur länge ska det koka?? tackar
    svårt att säga exakt, det bästa är att kolla kulprovet lite nu och då. van vid godisbak som jag är har jag lärt mig se på konsistensen när det börjar bli klart, men kolla kulprovet. (en droppe smet i ett glas med vatten, går det att rulla en kula mellan fingrarna är det klart)
  • lindaiv

tezzy.... jo det vet jag om kulprovet. Men generellt när ska man prova? efter vilken tid+

• vindil

Ett Liv skrev 2009-12-12 20:35:04 följande:

Ett Liv skrev 2009-12-09 16:31:57 följande:
    Nu idag har jag gjort en sats och jag gjorde8 st Kick3 Chokladkakor1.5 dl gräddeSen satte jag även på lite salt-lakritsströssel Och det blev suveränt!
    Tre 100 grams choklad lr menas? :)
  • en knodd vore inte fel

hej alla godisbakare
    Jag behöver er hjälp. Imorgon ska jag baka julgodis.
    Men ja säker efter ett recept men hittat inget.
    Vet inte riktigt va dom heter men det är cornflakes i och lite seg kola typ!? och så lägger man de i typ bullformar. Åhh det är så gott men vet inte hur man gör.
    Hoppas ni kan hjälpa mig!

• TezzyBump
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:21:11 följande:
    tezzy.... jo det vet jag om kulprovet. Men generellt när ska man prova? efter vilken tid+
    jadu, när smeten börjar bli lite mer kolalik och tjockare, kanske efter 10min?
  • mrsIce
    lindaiv skrev 2009-12-19 23:21:11 följande:
    Jag skulle inte våga säga att det tar ca 10 min, beror helt på hur stor sats med knäck/kola du kokar och vad du använder för kastrull. När jag kokar knäck kan det ta allt mellan 5-20 min... Men när man kokar vanlig knäck så ser man oftast på färgen när den börjar bli klar, färgen går från ljusbeige till bernsten (knäckfärg). Men ska du göra hallonkola lär ju inte det funka...
  • lindaiv

Tack TezzyB... & missice.... vi får hålla tummarna då, men det går säckert bra!

• MissOsbourne

Nu orkar ju inte jag läsa igenom tråden men är det någon som har tips på julgodis med hjorton i? Har även flera liter björnbär i frysen?...=)

• joseline
    lilleg skrev 2009-12-19 22:54:03 följande:
    Jag gjorde skumtomte fudge idag. Det var nog det äckligaste jag någonsin ätit. Funderar på att göra maraboufudgen också, men är lite skeptisk. Någon som vet om den är lika söt som skumtomtefudgen?
    Jag brukar göra tomtefudgen med ljus choklad istället för vit, tycker den blir mindre sötsliskig och godare så.
  • Nicke Nyfiken

en knodd vore inte fel skrev 2009-12-20 01:00:54 följande:

hej alla godisbakare Jag behöver er hjälp. Imorgon ska jag baka julgodis. Men ja säker efter ett recept men hittat inget.Vet inte riktigt va dom heter men det är cornflakes i och lite seg kola typ!? och så lägger man de i typ bullformar. Åhh det är så gott men vet inte hur man gör. Hoppas ni kan hjälpa mig!
    Kan det vara det här receptet?

100 g smör, smällt i kastrull
    1,5 dl socker
    0,5 dl sirap
    3 msk kakao

koka samman allt tills sockerknastret inte känns längre

häll i 5 dl cornflakes..blanda runt och klicka ut i formar eller på bakpapper.
Svar på tråden JULGODIS!