• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • Tufons
    MrsQuitaz skrev 2009-12-17 14:07:06 följande:
    jag använder blockchoklad som jag köper på willys och det funkar fin fint. tycker inte att marabou stelnar lika bra. jag vill ha julgodiset framme under juldagarna utan att det ska klibba ihop sig.som snuttullja skrev så är det hennes mormors recept på drömmar jag gjort. supergoda så tack ännu en gång =)
    Tack! Jag provar med Odense blockchoklad, den gillar jag!
  • Tufons

Oj, vad tjatig jag blev om just den chokladen såg jag nu {#lang_emotions_dreamer}

Ja ja så kan det gå...

• Snuttjulla
    Salmiak73 skrev 2009-12-17 17:26:04 följande:
    Päronnougatkulorna är superlätta att göra och sååå goda jag skär odense-nougat i små kuber och rullar in dem i Odense päronmarsipan (coop har den) sedan doppar jag dem i vit choklad. När det gäller den "snurrade" kolan så klicka på visa endast, på mig så hittar du beskrivning och recept.
    aha, jag tänkte polkagrisliknande... typ pastaskruvar när jag läste, men jag hade redan tittat på din beskrivning innan såg jag...
  • Salmiak73
    Snuttjulla skrev 2009-12-17 23:20:21 följande:
    aha, jag tänkte polkagrisliknande... typ pastaskruvar när jag läste, men jag hade redan tittat på din beskrivning innan såg jag...
    Fast det skulle man nog kunna göra faktiskt.
    Nu måste jag ju testa bara därför att?
    Borde bli gott att göra så med hallonkola/gräddkola?
  • Snuttjulla
    Salmiak73 skrev 2009-12-17 23:30:47 följande:
    Fast det skulle man nog kunna göra faktiskt.Nu måste jag ju testa bara därför att? Borde bli gott att göra så med hallonkola/gräddkola?
    ja, men det är nog lite jobbigt, för man borde ju vrida medan de är varma och då kan man ju lätt bränna sig, tror du inte?
  • Snuttjulla

banan/kola borde vara gott, lite som bananaskids som fanns förrut, eller för de som gillar lakrits hallon/laktrits

• Snuttjulla

dessa tänkte jag nog prova göra... *sysslolös så här innan jul som jag är*
    Vit chokladtryffel med kanel och lingon
    Ca 25 kulor
    250 g vit choklad
    3/4 vispgrädde (jag valde 20 %-ig grädde)
    1/2 tsk malen kanel
    1 dl frysta lingon
    florsocker
    ca 300 g vit choklad

Hacka chokladen. Lägg i en skål med grädden, värm över sjudande vattenbad och rör tills all choklad har smält. Låt svalna i rumstemperatur. Blanda sedan i kanel och lingon. Ställ in tryffelsmeten i kylen och låt den stelna. Doppa en klick av smeten i florsocker så att den inte fastnar i händerna och rulla till en slät kula. Lägg kulorna på en plåt täckt med bakplåtspapper. Ställ in tryffelkulorna i frysen i ca 1 timme. Smält den andra angivna mängden vit choklad i en skål över sjudande vattenbad. Doppa tryffelkulorna i chokladen. Man kan eventuellt rulla kulorna i händerna. Lägg tillbaka dem på plåten och låt stelna. Förvara i kylskåpet.

• Salmiak73
    Snuttjulla skrev 2009-12-17 23:38:31 följande:
    banan/kola borde vara gott, lite som bananaskids som fanns förrut, eller för de som gillar lakrits hallon/laktrits
    Det ska jag göra. Mums!
    Jag kör 5-minuterskolan som bas. Den blir seg men är ändå lätt att hantera.
  • littlemisstrouble

Igårkväll gjorde jag maraboufudge. JISSES va söt den var. God men det räcker men nån liten bit annars är det nog halsbrännevarning

Planering är a och o......
Svar på tråden JULGODIS!