• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • miababia

I det här receptet, går det med blockchoklad el ska det vara annan choklad?

Wienernougat

Ingredienser
    250g mjuk nougat
    125g mörk choklad
    100 g flagad mandel

Tillagning
    Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.
    Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.

• vilja84

Någon som har gjort Leilas Rocky Road?
    Vilken "kvalitetschoklad" har ni använt?
    Ska ju vara 600 g så det känns som att det kan bli dyrt?

• omammao

Idag har jag gjort:

Chokladtryffel med apelsin och flingsalt
    Ingredienser
    36 - 40 st
    1 dl vispgrädde
    50 g smör
    300 g mörk choklad, minst 50 % kakao
    1 dl Kesella kvarg
    rivet skal av 1/2 apelsin
    1 tsk flingsalt (jag tog lite mer)

Gör så här:
    Koka upp grädde och smör i en kastrull. Ta kastrullen från värmen. Bryt chokladen i bitar, rör ner den i grädden och låt den smälta. Rör i kvarg och apelsinskal.
    Häll chokladen i en aluminiumform ca 15x20 cm (jag hällde på en form med bakplåtspapper). Strö salt över chokladen och låt den stelna i kylen minst 4 tim.
    Ta ur tryffeln ur formen och skär den i bitar med en vass kniv

Gott!
    Receptet kommer från Arla.

• omammao

Ni som gjort knäck med turkisk peppar, har ni haft i karamellerna från början eller har ni blandat i dom när knäcken kokat klart? Och blev det bra som du gjorde? Vet att man kan göra på båda sätt men funderar vilket blir bättre

• TezzyBump

jag tänkte göra polkagrisbräck ikväll, har dock bara 200g vitchoklad, ngn som kan tänka?=)

• omammao

Det blir väl ungefär dom måtten som jag har skrivit inom parentes
    Polkabräck
    (200g ) 300 g vit choklad
    (1 1/3 msk) 2 msk kokos
    (0,7 dl) 1 dl krossade polkagrisar
    (1 1/3 tsk) 2 tsk rivet citronskal

Smält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar.

TezzyBump skrev 2009-12-17 20:17:12 följande:
    jag tänkte göra polkagrisbräck ikväll, har dock bara 200g vitchoklad, ngn som kan tänka?=)
  • Zafiren
    miababia skrev 2009-12-17 17:40:08 följande:
    I det här receptet, går det med blockchoklad el ska det vara annan choklad?WienernougatIngredienser 250g mjuk nougat125g mörk choklad100 g flagad mandelTillagning Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.
    Jag brukar använda mörk blockchoklad. Det funkar alldeles utmärkt
  • TezzyBump
    omammao skrev 2009-12-17 20:29:08 följande:
    Det blir väl ungefär dom måtten som jag har skrivit inom parentes Polkabräck (200g ) 300 g vit choklad (1 1/3 msk) 2 msk kokos (0,7 dl) 1 dl krossade polkagrisar (1 1/3 tsk) 2 tsk rivet citronskal Smält chokladen, blanda ner kokos, godisen och citronskalen. Bred på bakplåtspapper. Låt stelna i kylskåp och bryt i bitar.
    tack :)
  • Tufons
    miababia skrev 2009-12-17 17:40:08 följande:
    I det här receptet, går det med blockchoklad el ska det vara annan choklad?WienernougatIngredienser 250g mjuk nougat125g mörk choklad100 g flagad mandelTillagning Klä en form, ca 20x20 cm, med bakplåtspapper. Rosta mandeln.Smält choklad & nougat i vattenbad. Rör ner mandeln, häll upp i formen. Låt stelna lite, skär i bitar. Låt stå kallt några timmar att stelna.
    Jag använder Odense mörk blockchoklad...
  • Tufons
    Snuttjulla skrev 2009-12-16 22:17:04 följande:
    men om du redan gjort dem, så ja, du kan väl använda blockchoklad om du har det hemma, men det blir mycket godare att använda marabouchoklad...(blockchoklad innehåller ju nästan ingen kakao...) Jag har slutat använda blockchoklad...
    Fast Odense mörk blockchoklad innehåller drygt 50 % kakao, den tycker jag är supergod och bra till det mesta. Jag provar med den!
Svar på tråden JULGODIS!