• cid

JULGODIS!

Har inte hittat någon tråd för julgodisbak ännu i år?
    Har jag missat den eller har det bara inte startats någon?
    Om inte annat så kommer det en tråd här!
    Fyll på med era smaskigaste recept och andra tips och idéer!

• Svar på tråden JULGODIS!
  • johansfru

Jag ska för första gången prova att göra julgodis. Men då undrar jag vilken sorts nougat man ska använda när det står i recepten. Det måste väl vara "bak"nougat, alltså den som finns vid baktillbehören? Och det är vanlig mörk choklad och inte blockchoklad om det bara står mörk choklad? Dumma frågor antagligen, men är man nybörjare så är man*s*

• MrsQuitaz
    johansfru skrev 2009-12-18 12:43:10 följande:
    Jag ska för första gången prova att göra julgodis. Men då undrar jag vilken sorts nougat man ska använda när det står i recepten. Det måste väl vara "bak"nougat, alltså den som finns vid baktillbehören? Och det är vanlig mörk choklad och inte blockchoklad om det bara står mörk choklad? Dumma frågor antagligen, men är man nybörjare så är man*s*
    jag använder alltid odense nougat och den hittar du bland baksakerna i affären. när det gäller choklad så är det en smaksak. använd det du tycker bäst om, det gör alltid jag =)
  • pippin

Är det någon som har försökt att koka lingonkolan i mikron? Det borde ju gå men jag vill inte prova och misslyckas med ännu en sats lingonkola idag , den första brände jag när jag skulle hjälpa mina barn...attans tråkigt.
    Så om någon har provat, hur gick det?

• bonsai
    vilja84 skrev 2009-12-17 18:06:16 följande:
    Någon som har gjort Leilas Rocky Road?Vilken "kvalitetschoklad" har ni använt?Ska ju vara 600 g så det känns som att det kan bli dyrt?
    Jag tog vanlig blockchoklad. Gott, men kanske godare med kvalitets?
  • Cerenna
    omammao skrev 2009-12-17 20:14:14 följande:
    Ni som gjort knäck med turkisk peppar, har ni haft i karamellerna från början eller har ni blandat i dom när knäcken kokat klart? Och blev det bra som du gjorde? Vet att man kan göra på båda sätt men funderar vilket blir bättre
    Har bara ätit den min kompis gjorde och jag vet inte hur hon gjorde... men gott som attan var det
  • TezzyBump

Ikväll när lillan lagt sig ska jag göra lite julgodis,
    har grejer hemma till

polkagrisbräck(ingen citron, men det får jag klara mig utan)
    päronnougatkulor/bollar
    Rocky road fudge(med sötmandel istället för jordnötter)

Igår kväll gjorde jag knäck, både med och utan mandel.
    Ischokladen köper jag nog iår, tycker den är minst lika god :)

Sen närmare julafton ska jag göra saffranspannacotta och pepparkakscheesecake som vi kan snaska på efter middagen. I små formar så det inte blir för mäktigt :)

• Snuttjulla

gjorde ju wienernougat igår, men den blev inte alls lika god som jag trodde den skulle bli, den köpta är ju mycket godare...

• Zafiren
    Snuttjulla skrev 2009-12-18 20:08:38 följande:
    gjorde ju wienernougat igår, men den blev inte alls lika god som jag trodde den skulle bli, den köpta är ju mycket godare...
    Oj, smaken är väl olika. Själv tycker jag att den hemgjorda är jättegod. Mkt godare än den köpta. i denn köpta finns det ju dessutom ingen mörk choklad i.
Svar på tråden JULGODIS!